Beatles autók

Szélsőséges, nagyjából így jellemezhető a legendás Beatles járműparkja, melyben fél évszázad alatt megfordult a Mini, a Princess és Phantom is.

Még egy replika is sokat ér, ha köze volt a gombafejűekhez. A Beatles név hivatalos bevezetésének ötvenedik érfordulóján árvereztek el egy műanyag karosszériás tákolmányt, aminek csak színe és formája idézte John Lennon autóját, mégis keményen licitáltak rá, és végül félmillió dollárért kelt el a Buenos Airesben rendezett árverésen. A Rolls-Royce-utánzat mellett a Raul Blisniuk’s-kollekcióból származó 143 tárgy is kalapács alá került, köztük több életnagyságú Beatles-bábu.

Az eredeti Phantom V-modellt 1965-ben vásárolta Lennon, aki túl polgárinak érezte a fekete luxuslimuzint, melyben azért mini bár, tv és hifi is volt, ezért azt két év múlva átfényezte, méghozzá a Bors őrmester nagylemez stílusában. Eszébe sem jutott, hogy az eklektikus festés eladáskor esetleg rontja majd az elegáns autó értékét, de hát a hippi eszme lényege éppen a mának élés, és persze a sok virág réten, meg lemezen, akár a karosszérián. A polgárpukkasztó fényezésnél is jobb reklámot jelentett a grafikusként is próbálkozó Lennonnak a brit nemzeti egészségügyi biztosító drótkeretes szemüvege, melyet eredetileg nem marketingcélokra, hanem a rászorulóknak szántak. Ám John szemüveggel sem vezetett jól, ezzel magyarázták 1969. júniusi balesetét, amikor Golspie közelében lecsúszott a keskeny útról, és kisebb sérülést szenvedett.

Azt viszont a vakok is láthatták, hogy a hippi festésű Rolls-Royce használtan is értékesebb gyári festésű vetélytársainál, igaz, ehhez tulajdonosának híressé kellett válnia. 1985-ben 2,3 millió dollárért kelt el a Phantom, mely napjainkban észak-amerikai múzeumok között cirkulál.

Beatles négy keréken - a GALÉRIA megtekintéséhez kattintson a képre!

A hippi festés természetesen Lennon ötlete volt, de a szitározásban és hinduizmusban is elmerülő többi tagtól sem állt távol a tarkára fényezett luxuskocsi, ilyenben utazott George Harrison és Ringo Starr is.

Egymás majmolásában később sem maradtak le más zenésztársaiktól, hiszen amikor Eric Clapton vett egy McLaren F–1-es sportkocsit, néhány nappal később George Harrison is rendelt a limitált szériás modellből. A darabonként egymillió dolláros McLaren F–1-ből csak száz készült, Claptoné volt a 16-os számú, a Beatles szólógitárosának a 25. jutott.

Természetesen nem méregdrága kocsikkal kezdtek, bár Lennon már kölyökkorában mindenkinek azt mondta, hogy milliomos akar lenni, és amikor az lett, autókban sem adta alább nemes briteknél. Sokáig volt klasszikus Beatles-jármű a Nehéz nap éjszakájában menekülésre is használt Austin Vanden Plas Princess, mely hatalmas utasterével menedzserestül elnyelte a bandát. Az eredeti darab az Egyesült Királyságban az FGO 586C rendszámot viselte, jelenleg Rod Pitman gyűjteményében parkol. Egy másik nagy Austin, a Princess is évekig szolgálta a zenekart, ám erről csak annyit tudni, hogy utoljára az Oregon állambeli Portlandben látták.

Bárki megcsodálhatja viszont a stuttgarti Mercedesmúzeumban Ringo Star egyik autóját, mely a Pápamobil és Vilmos császár protokollautója mellett parkol a hírességek galériájában. A kívülről igencsak hétköznapi megjelenésű fekete 190E hátulján csak a szolid 230AMG jelzés utal Ringo autójának nagy motorjára és sportos teljesítményére.

A sebességet és a kényelmet George Harrison is szerette: volt egy Jaguar E Type kupéja és egy 1964 Aston Martin DB5-öse, Conally bőrkárpitozással és rádiótelefonnal, meg motoros antennával, ami akkoriban csak a James Bond-változathoz járt. Igazán egyedi modell volt viszont az utcai közlekedésre szánt és a Light Car Company által versenyautó technikával megépített Rocket, melyben csak ezer köbcentiméteres Yamaha-motort építettek, ám a szuperkönnyű járművel George mindenkit lever gyorsulásban, igaz kényelemben egy Suzuki Swifttel sem versenyezhet. Apropó, kisautók.

A beatkorszak jellegzetes modellje, az Austin Mini sem maradt ki a Beatles-kollekcióból, mindegyiküknek volt valamelyik változatból. A legolcsóbbat a hatvanas években ötszáz fontnál olcsóbban adták, de a csillogást kedvelő Ringo Starr ebből is az igényesebbet vette: a Radford Mini De Ville felszereltsége és kétszínű gyári fényezése is Rolls-Royce-ot idézte.

Napjainkban már nem Miniben utazik Paul McCartney, aki más hírességekkel együtt hibridautójával hirdeti a környezetvédelmet, persze nem kevés pénzért. A Toyota még a Lexus márkájú autóit is hajón szállítja megrendelőinak Japánból, ám Sir Paul LS600hL modellje természetesen kivétel volt, mert a költségesebb, ám kétségtelenül gyorsabb és persze nagyobb reklámértékű repülővel szállt Londonba. A zenésznek mindig volt sártaposó autója is: Land Rover Defender után napjainkban a londoniak által inkább elővárosi traktornak becézett terepjárót használ. A Lexus RX400h oldalára Paul Mc Cartney 1962-ben használt Höfner basszusgitárját és szignóját fényezték. Bármekkora reklámot is kapnak, és bármilyen gyorsak is a hibridek, utolérni soha sem fogják a Beatles-kreálta Sárga tengeralattjárót, meg az újságpapír taxit, amit dalszövegeikben álmodtak meg.

Műanyag Rolls-Royce és John Lennon-bábu egy Buenos Aires-i árverésen
Műanyag Rolls-Royce és John Lennon-bábu egy Buenos Aires-i árverésen
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.