Kis nagy autó

A Hyundai ix20 egy olyan nagy kisautó, ami nem csak a világ kevésbé szerencsésebb felén alkalmas családi járműnek.

Nem könnyű az autóipar marketingeseinek élete. Egyre nehezebb újat kitalálni, ha meg kiizzadnak magukból valami újdonságot, legalább annyi energiájukba kerül megmagyarázni. Itt van például az ix20. Az x elvileg a SUV-oknak jár a Hyundainál, itt pedig semmi szabadidő-autósság, semmi 4x4. Van persze magyarázat: az x ebben az esetben a kategóriák közöttiséget, a crossoverséget jelenti, így joggal viseli egy kívülről nem túl nagy(nak tűnő), belülről viszont meghökkentően tágas egyterű, kis buszlimuzin, hogy mást ne mondjunk: szubkompakt egyterű. Nem csoda, hogy ilyenről eddig nem hallott, a Hyundai végsőkig kifacsart marketingesei szerint ez egy majd egyszer eljövendő kategória, amelynek mércéje az ix20.

Ám ekkor előbújik a kisördög és felveti, hogy, na és a Kia Venga? Hiszen még a felületes szemlélőnek is szembeszökő a hasonlóság, nem véletlenül. A két autó több mint rokon, gyakorlatilag ikrek. Műszakilag teljesen azonosak, orrukon ugyanazon konszernbe tartozó két cég emblémáját hordják, és ugyanabban a – csehországi, nosovicei – gyárban készülnek. A Hyundai orra és fara, valamint a belseje azonban más és ez a különbözőség határozottan az előnyére válik.

Orrán a jó nagyra nőtt H betűs embléma a az ix35-ösön már megismert hatszögletű hűtőmaszk felső részén trónol. A megszokott hűtőrács helyett lehet választani „bionikus mintázatú” rácsozatot, ami leginkább egy részeg pók hálójára hasonlít, de egyáltalán nem csúnya, kifejezetten érdekessé teszi nagy maszkot. A mintázat egyébként visszatér belül is, a hangszórók rácsát is beszőtte a furcsa pók.

Az új Hyundai - a GALÉRIA megtekintéséhez kattintson a képre!

De az ix20 nem ezektől lesz népszerű autó. Kis mérete ellenére olyan tágas, hogy – és ebben a szegény kizsákmányolt marketingesek nyugodtan mondhatnak igazat – egy kategóriával feljebb is megállná a helyét. Az autó teljes hoszsza 4,1 méter, de tengelytávja több mint 2,6 méter. Csak öszszehasonlításul: nagyobb mint a Golfé. Ehhez járul az 1,6 méteres magasság, ami együtt kifejezetten tágas fej- és lábteret ad. Konkrétan: egy 183 centis sofőr mögött egy 183 centis utas minden fészkelődés nélkül, kényelmesen elfér, úgy, hogy térde és az üléstámla között bőségesen marad hely. Az üléspozíció egyterűsen magas, ami egy családi autónál igen előnyös: kényelmes a ki- és beszállás, a gyerekek kilátnak az egyébként magasra húzott övvonal fölött és a szülőknek is kényelmesebb a kicsik ülését berakni, a gyerekeket bekötni. A nagy beltér nem ment a csomagtartó rovására, 440 literére szintén nyugodt szívvel mondhatjuk, hogy kategóriával nagyobb méret. (Igaz, a 440 liter a két szinten rögzíthető csomagtérpadló alulra helyezésével jön ki, így a tér inkább függőlegesen nagy, mint széltében vagy hosszában.) A hátsó ülések 60–40 százalékos arányban dönthetőek, lehajtva majdnem másfél köbméteres rakteret kapunk, de ha a csomagtérben csak egy kicsi hiányzik, a hátsó pad 13 centit előre-hátra mozgatható, így növelhető a pogygyászok vagy az utasok helye.

Kisautóhoz kis motor, legalábbis lökettérfogatban: az ix20-hoz rendelhető legnagyobb erőforrás 1,6 literes és 125 lóerős teljesítményű benzines. Ezen kívül három 1,4-es motor közül lehet válogatni, a benzines 90 lóerős, a két dízel nyomatéka egyaránt 220 Nm, 77, valamint 90 lóerős. Az 1200 kilós menetkész tömeghez a kisebbik benzines is tökéletesen elég, vidáman és csendesen mozgatja az autót. Nem zajosak a dízelek sem, a benzinesnél sokkal nagyobb nyomatékukkal pedig meglepően alacsony fordulatszámon lehet velük közlekedni. Ha egyébként ezt elfelejtenének, a váltásra fi gyelmeztető nyilak a műszerfalon hamar eszünkbe juttatják. A kisebbik benzineshez ötfokozatú, a két dízelhez és a nagyobb benzineshez hatfokozatú kézi váltó jár, illetve utóbbihoz 4 sebességes automata is választható.

A motorok fogyasztása alapesetben sem rossz (vegyes üzemben 4,5, 6, illetve 6,5 literes fogyasztást ígérnek a gyári adatok, de a tesztúton sem mértünk ennél sokkal többet), de az autó választható Blue Drive kivitelben is, ami motortól és használattól függően tovább 2-5 deci fogyasztáscsökkenést jelent száz kilométeren. A Blue Drive start-stop rendszerrel (megálláskor üresbe téve leállítja, egyesbe kapcsolva pedig beindítja a motort), alacsony gördülési ellenállású gumikkal, valamint az AMS kódnevű generátorvezérlési rendszerrel küzd az alacsonyabb fogyasztásért és károsanyag-kibocsátásért. Az AMS egy érdekes rendszer: ha éppen nincs nagy áramfelvétel például a hátsó ablak- vagy ülésfűtés miatt, egy kuplung lekapcsolja a generátort a motorról, így az alacsonyabb terheléssel kevesebbet fogyaszt.

Az ix20 november közepétől kapható, de ára még nincs. Nagyot azonban nem tévedhetünk, ha a Kia Venga áraival számolunk, így az alapmodell várhatóan 3-3,5 millió forint körül indul majd. A sok kényelmi és biztonsági felszerelés közül említésre méltó, hogy az alapkivitel is tartalmaz első, oldal- és függönylégzsákokat, az elektronikus menetstabilizálót és a lejtőn elindulást segítő visszagurulás-gátlót.

És még valami: hiába koreai a márka, az autót európaiak tervezték és gyártják Európában, európaiaknak. Ez pedig jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy ez az egész egy szerethető, otthonos, élvezhető autóvá álljon össze.

A dél-koreai Hyundai modellje a csehországi Nosovicében készül
A dél-koreai Hyundai modellje a csehországi Nosovicében készül
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.