Őszi gumi nincs, de...
Egy személyautó négy képeslapnyi felületen érintkezik az úttal, a kerekek tapadása nagyban függ a hőmérséklettől és a gumiabroncstól. A bűvös értéknél, tehát plusz hét foknál vagy annál hidegebb időben már nem tapadnak jól a nyári gumik,megnő a csúszásveszély és a fékút, ezért fel kell tenni a téli gumikat. Már akinek van, mert kétségtelenül drága mulatság, de még mindig olcsóbb, mint horpadt sárvédőt javíttatni vagy sérült futóművet cserélni, márpedig egyetlen rossz manőver ennél többe is kerülhet. És ez még a megfizethető kár és a pótolható veszteség.
Nézzük havas felületen a fékutat: ami nyári gumival 65 méter, az télivel harminc méter, vagyis nyolc-kilenc autóhossz a különbség. Egy gyalogosátkelőnél ennél kevesebb is tragikus. Ezek a tények, mindenki döntse el, hogy mi a helyes, bár sok országban jogi eszközökkel szabályozzák a gumiválasztást, nálunk egyelőre még csak ombudsmani ajánlás van. Ez pedig nem elég, mert hideg időben nyári gumival közlekedni enyhén szólva felelőtlenség másokkal szemben. Van, ahol ezt törvényben is előírják.
Németországban jogszabály írja elő kötelezően az autók téli körülményeknek megfelelő felkészítését, idetartozik a megfelelő abroncsok felszerelése. A nyári gumival karambolt okozó autó tulajdonosának még azzal is kell számolnia, hogy biztosítója nem téríti meg a teljes kárt, amennyiben téli gumival elkerülhető lehetett volna a baleset.
Ausztriában november elseje és április 15. között csak a téli időszaknak megfelelően felkészített autóval szabad közlekedni, a nyári abroncsok miatt akár ötezer euróra is büntethetik a rendőrök azt, aki elakadás miatt dugót vagy vészhelyzetet okoz. A biztosító nem téríti meg a teljes kárt, ha az autón nyári abroncs volt, Ausztriában a négy milliméternél kisebb mintamélységű téli abroncs is nyárinak számít.
Svájcban nem kötelező a téli gumi, de baleset esetén a nyári gumival és a négy milliméternél kisebb futófelületű téli abronccsal közlekedő autósok is felelősek a karambolért.
Belgiumban, Dániában, Franciaországban,Hollandiában, Luxemburgban, Nagy-Britanniában és Svédországban december 1. és március 31. között télies körülmények esetén kötelező a téli abroncsok használata. Finnországban december 1. és március 1. között kötelező a minimálisan három milliméteres profilmélységű téli abroncsok használata. Norvégiában megfelelő tapadású és legalább három milliméteres mintamélységű abroncsokat írnak elő. Észtországban december 1. és április 1. között, Litvániában november 10. és április 1. között, Lettországban december 1. és február 29. között kötelező a téli abroncs az autókon.
Csehországban november 1. és április 30. között a téli felszerelés táblával jelzett utakon kötelező a téli abroncs. Szlovákiában november 15. és március 31. között kötelező a téli abroncs, ha havas vagy jeges az út. Szlovéniában november 15. és március 15. között kötelező a minimálisan három milliméteres mintázatú téli abroncs, és akár a lapát hiányáért is büntethetnek a rendőrök.
Az olasz, spanyol, orosz, török és skót utakon nincs téli abroncsokra vonatkozó szabály, Romániában, Bulgáriában és Lengyelországban nem kötelező a téli abroncs. Bosznia-Hercegovinában és Horvátországban november 15. és április 15. között kötelező a téli abroncs használata. Albánia, Macedónia, Szerbia és Montenegró útjain telente csak akkor használható nyári gumi, ha a mintamélység minimálisan négy milliméter.
Négy évszakos?
Speciális mintázatúak és különleges összetételű keverékből készülnek a négy évszakos abroncsok, melyekkel megspórolhatók a téli–nyári gumiváltás és a tárolás költségei, ám tudni kell, hogy nem egyenértékűek a szezonabroncsokkal, ezért a négy évszakos modelleket inkább a kevésbé szélsőséges időjárású térségekben használják, a magyar út- és időjárási viszonyok között különösen télen nem teljes értékűek.
Levegőt!
Minden tankolásnál érdemes ellenőrizni a gumik nyomását, a pótkerekét is. Ajánlott megnézni a hűtő- és az ablakmosó folyadék dermedéspontját, valamint szintjét, de az akkumulátorról se feledkezünk meg. A biztonságos téli abroncs minimális futómélysége négy milliméter, erről tájékoztat a DSI, vagyis a vezetésbiztonsági jelzés: ha a profil a biztonságos alá csökken, több típusnál a kopás miatt eltűnnek a hornyok, hópehely alakú jelzések.
Negyven gumimárka
Téli abroncsból a nyárinál keskenyebbet érdemes választani, mert porhóban, különösen a mélyebben jobban kapaszkodik. A nyárihoz hasonlóan téliből is minden kerékre azonos típusú és mintázatú gumit kell tenni.
A magyar piacon hat cégcsoport közel negyven gumimárkájából lehet válogatni: a legelterjedtebb, vagyis 155/70 R13-as méretű téli abroncs nyolcezer forint körül van, a 165/70 14-es méretűeket is meg lehet venni tízezer forintnál olcsóbban, de a drágább sportkocsikhoz akár négyszázezer forintnál is többet kell fizetni.
A gumiszerelés és kerékkiegyensúlyozás ára acéltárcsánál 1500–1800 forint, könnyűfém felniknél 2000–2200 forint. Gyorsabb és biztonságosabb a gumikat keréktárcsával együtt cserélni, mert gondos szerelésnél is sérülhet a vázszerkezet, a felnis megoldás drágább, hiszen egyszerűbb garnitúra esetében is kétszeresébe kerül. A piac legolcsóbb ajánlatában négy akciós abroncs ára negyvenezer forint, ugyanez acéltárcsára szerelve hetvenezer forintba kerül.
A gumitartósságot a raktározás is befolyásolja: először tisztítsuk meg a szennyeződéstől, majd kenjük át glicerinnel. A legmegfelelőbb száraz helyen, 15–25 Celsius-fok között tárolni: a felniről leszerelt abroncsokat állítva, és ne egymásra fektetve tároljuk. Ajánlott megjelölni, hogy melyik keréken forogtak, a jobb elsőt JE betűkkel.