Családba tartozni

Alfásnak lenni más. Aki olasz autót vesz, harcol a közhelyek és a szürke tömegbe veszés ellen.

Kevés márka hódolói köszönnek egymásnak. Persze az Alfa Romeo nem tömegmodell, de azért a magyar utakon is tízezernél több van belőle. Pedig aki Alfát választ, annak a kitűnő olasz dizájn mellett a nem túl megbízható autó jelzőjét is vállalnia kell. És hiába győzködi a német autók elkötelezetteit, hogy az Alfák, FIAT-ok és Lanciák minősége alaposan feljavult az elmúlt években, a régi kereszt súlya még mindig nyomja az olaszokat. Pedig az Alfa sokat tett imázsának és hibáinak javítására, de a múltnál is nehezebb az előítéletek ellen harcolni. Ami mindenki meggyőz, az a forma.

A kiemelkedő itáliai dizájnt a vetélytársak is elismerik. Olyannyira, hogy vagy elcsábítják az olasz formatervezőket, megvesznek stúdiókat, vagy egyszerűen lemásolják ötleteiket. Az egykori Alfa Romeo-főtervező,WalterDa Silva napjainkban a VW konszern és azon belül is a Seat dizájnfőnöke. A Giorgetto Giugiaro vezette ItalDesign stúdiót felvásárolta a német konszern.

A könnyed itáliai megjelenést a vetélytársak is követik. Fontos részlet a hátsó ajtó rejtett kilincse. Az ötlet lényege, hogy a családnak is kényelmes kocsi nézzen ki sportosan, de azért ne kelljen tornagyakorlatozni beszálláskor. Ehhez viszont a négyajtós kocsi tervezésekor kell sok apró trükköt bedobni: az erősen döntött szélvédő és a lejtős tető nem elég, el kell tüntetni a hátsó ajtók kilincseit. Mert lényeges a kupés megjelenés, melyet alaposan megdob az Alfa Romeo 147-esnél bevált dizájntrükk: a hátsó ajtó rejtett kilincse sportos fazont ad az autónak, ám nem túl ergonomikus, igaz, meg lehet szokni. De ebben az esetben jobb hogy a dizájn győzött a funkció felett, mert így tényleg kétajtós kupénak tűnik a Giulietta. A jó ötletet többen is alkalmazzák, ilyen a Seat Leon és a Citroën DS4-es.

Többek között ez az egyik titka az olasz márka sikereinek. És persze az ár is fontos: az 1,4 literes, 120 lóerős teljesítményű alapmodell ötezerrel marad alatta az ötmillió forintnak, a dízel hatmillió forintba kerül. Stekl László, az Alfa Romeókat is forgalmazó FIAT Magyarország ügyvezető igazgatója a modell premierjén elmondta, hogy a Giulietta idei tervszáma: 52 darab, 2011-ben pedig 141 darab. Az Alfa Romeo idén 140, jövőre 236 autó eladását tervezi. Valamennyi változatban alapfelszerelés többek között a szervokormány, a légkondicionáló, a hatfokozatú sebességváltó, a villanymotoros külsőtükör-állító és ablakemelő, valamint az elektronikus menetstabilizáló rendszer.

Az első üléstámla döntőszerkezete nehezen hozzáférhető, de ha már megfelelő pozícióba tekertük, indulhatunk.

Először lajhárnak tűnik a 125 kilowattos teljesítményű benzinmotor, de nem kell megijedni, mert ez a takarékos üzemmód. A Giulietta különlegessége az üzemmódkapcsoló, melyet a sebességváltó karjának közelében helyeztek el, így jól kézre esik. A normál állásban komótos modell másodpercek alatt rakétává válik, ha áttoljuk a kart Dynamik üzemmódba, és akkor nem sok ellenfél marad a rajtnál. A Giulietta álló helyzetből 8 másodperc alatt gyorsul százra, és 240 km/órás sebességre képes.

A vezetési élmény és a kényelem mértéke az Alfa DNA kapcsoló segítségével egyéni igényekhez szabható: a berendezés a különféle útviszonyokhoz és vezetési stílusokhoz igazítja az autó viselkedését. Az Alfa DNA programválasztónak három alapbeállítása van: Dynamic, Normal, All Weather. A teljes modellpalettához alapáron jár a Q2 elektronikus differenciálzár, mely a motor, a sebességváltó, a kormánymű paramétereinek módosításával és az elektronikus menetstabilizáló VDC viselkedésének optimalizálásával dolgozik. A 105 lóerős 1.6 JTDM dízel nyomatéka 320 Nm/1750 1/min, és országúti átlagfogyasztása 3,7 liter/100 km, ami a második generációs MultiJet technológiának, valamint a Start & Stop rendszernek köszönhető.

Vészhelyzetben

Dynamic állásban a Giulietta fékrendszerének elektronikus előtöltése is bekapcsol, ilyenkor az autó menetdinamikai adatai alapján a veszélyes helyzetekre előre felkészülve – például ha azt észleli, hogy a vezető felengedi a gázpedált – a fékbetéteket a lehető legközelebb állítja a tárcsákhoz, így csökkenti a féktávolságot. A dinamikus kormánynyomaték (DST) vészhelyzetben a VDC jelei alapján – a kormányszervó villanymotorján keresztül a menetbiztonsági szempontokból kedvező irányban segíti, az ellenkező irányban pedig nehezíti a kormány forgatását.

Az új modellel jobbra fordulhatnak az olasz Alfa Romeo magyarországi eladásai is  A szerző felvétele
Az új modellel jobbra fordulhatnak az olasz Alfa Romeo magyarországi eladásai is A szerző felvétele
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.