A kihívó és a kihívottak
Ez az a kategória, amit megbámulnak. És nemcsak azért, mert ritka meg szép és van benne valami állati. Mint az első generációs Audi TT-ben, amit később kicsit megszelídítettek a formatervezők. De most megint jött egy brutális kinézetű. Az aktív márkák legidősebbje, az immár kétszáz éves Peugeot az RCZ modellel akar elhódítani vevőket a németektől. Is.
Számos, pontosabban immár számtalan változás is mutatja a stratégiát, hiszen a legújabb sportkocsit már betűkkel jelzik, és az RCZ orrán először díszeleg a megfiatalított jelvény. A kölyökoroszlán pedig ugrani készül, méghozzá nem is kicsit, hiszen ahogy a márka magyarországi vezetője, Philippe-Jean Lafond ügyvezető igazgató az esztergomi bemutatón elmondta, 2011-ben 17 ezer darab eladása a terv, de akár 22 ezer gyártására is képes a grazi cég. Merthogy ez azért nem akkora tétel a Peugeot életében, hogy ráálljon, ezért az osztrák Magna Steyr bérmunkában készíti a sportkocsikat, csakúgy mint a BMW-nek, a Mercedesnek és a Saabnak.
A magyarországi eladási terv szerény, hiszen ilyen modellekből itthon évente száznál kevesebb kel el. Ennek a rétegnek a negyedét tervezi meghódítani az RCZ-vel a Peugeot. Nem lesz könnyű, hiszen kemény a verseny, a magyarországi cég vezetője a TT Audin kívül még a következőket tekinti az RCZ Peugeot konkurenseinek: Alfa Romeo Brera, BMW 1-es Coupé, Renault Megane Coupé és Volkswagen Scirocco.
Látványosak és erősek, nagyjából ez jellemzi a kupék mezőnyét meg persze az átlagautóknál magasabb árak. Az alapváltozatba a BMW-vel közösen fejlesztett 1,6 literes, 156 lóerős teljesítményű turbófeltöltős benzinmotor kerül. A Peugeot RCZ ára 7,79 millió forint, ezért a pénzért többek között digitális klíma, szervokormány, hatfokozatú sebességváltó, és még néhány különleges extra jár. Gyorsításkor például dögös versenyhang áramlik a pollenszűrőből, ám a membránnal előállított muzsikát csak a bennülők hallják, mert az autó kívülről teljesen halk marad. Egyenletes utazósebességnél benn is elnémul, hogy ne zavarja vagy álmosítsa a vezetőt.
Amit viszont a bennülők nem, csak a külső szemlélők látnak, az az aktív hátsó terelőszárny, mely 85 km/óránál nagyobb sebességnél automatikusan 19 fokos szögben nyit, maximális magasságát pedig 155 km/ órás tempónál mutatja, hogy a leszorítóerő növelésével még stabilabb legyen az autó. Lassuláskor visszacsukódik, amivel a légellenállás meg a fogyasztás is csökken, és nem utolsósorban ismét visszanyeri kecses formáját, melyet Boris Reinmöller tervezett.
A harminchat éves német nagyon elcsodálkozott, és persze örült, hogy a szériaváltozat megőrizte eredeti fazonját, az erősen domborított kerékjáratokat és a különleges tetőt, melyen a két domborításnak funkciója is van, hiszen növeli a teret. De azért családi autónak nem nevezném, mert a 2+2 üléses autó hátsó traktusa inkább csak a bőröndöknek kényelmes, arra viszont nagyon jó, hiszen a támla lehajtásakor öszszenyitható a 327 literes csomagtérrel, ami így duplájára nő.