Múzeumi parkoló

Igazi autós-Kánaán lett Budapest, ahol több jelentős kiállításon ismerkedhetnek meg a látogatók a legkorszerűbb és a legöregebb modellekkel.

Az még a megszállott autóbolon doknak is kicsit fura, hogy a szecessziós épület gyönyörű csarnokában autók parkolnak, igaz, nem akármilyenek. A körítés is méltó az intézmény nevéhez, hiszen az ipari dizájn elismert alkotóinak művei láthatók a tablókon. A kiállítás apropója a kecskeméti autógyár építése, illetve az, hogy a Mercedes-Benz a korábbi évek együttműködése után újabb tervezési projektet kezdeményezett az idén 130 éves Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel.

A Mercedes formatervező stúdió és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem kollekciója az Iparművészeti Múzeumban
A Mercedes formatervező stúdió és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem kollekciója az Iparművészeti Múzeumban A szerző felvétele

A német márka dizájnnyelvének fejlődését mutatja be a kiállítás: a formatervezők és biológusok által alkotott Bionic Car mintájául a trópusi tengerekben élő Ostracion cubicus, magyarul bőröndhal szolgált. Valamivel szolidabb ruhába öltöztették a BlueZero tanulmánymodellt, bár ez sem mentes a bionikus hatásoktól. A Skulptur már egy más formanyelv művészi megvalósulása, csakúgy, mint az F800 Style, a Concept Shooting Break és az immár sorozatgyártású SLS AMG.

A látogatók megismerhetik a formatervezés teljes folyamatát, az első skicctől az elkészült modellig. A kiállított művek között magyar darabok is szerepelnek: a díjnyertes Fogarasi-Benkő László terve például életnagyságban is látható az Iparművészeti Múzeumban.

Öreg autókra és közlekedési relikviákra, könyvekre lehet licitálni október 17-én a XI. Oldtimer Aukción. A félezernél több tárgy között szerepel az 1928 és 1936 között világ körüli utat tett magyar motorkerékpáros, Sulkovszky Endre útlevele, valamint a túrán gyűjtött zománcozott plakettjei. Érdekes ritkaság a háború előtti Bruhn taxaméter, a Danuvia ébresztőóra és a petróleumos kerékpárlámpa.

A legértékesebb régiség az 1921-es és üzemképes T Ford Roadster, kikiáltási ára 3,5 millió forint, de licitálni lehet az angol exportra gyártott nyitott Skoda Rapidra és eredeti Trabant 601-re, az 1976-os Dacia licitje pedig százezer forintról indul. Aznap ugyanott rendezik meg a II. Veterán Vásárt: 2010. október 17. délelőtt, Hungexpo-fogadócsarnok, a IV-es kapunál.

Budapesten, a Syma rendezvényközpontban 2010. október 22-től 24-ig látogatható a régió legnagyobb veteránjármű-kiállítása: az Oldtimer Show-n korhű díszletek, jelmezek és háttérzenék segítik felidézni a 270 öreg autóhoz és motorhoz illő hangulatot. A kiállítás a hetvenes évektől visszafelé, egészen a XIX. századig visz vissza az időben.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.