Arany gördülő totális védelemmel

A latin Volvo szó azt jelenti: gördülök, de a svéd márka évtizedek óta többet nyújt ennél.

A környezettudatos és biztonságra törekvő svédek mindig gyorsabban haladtak versenytársaiknál. Egyéni formájú és karakteres autóikat napjainkban is olyan biztonsági berendezésekkel szerelik fel, melyeket a konkurensek még extrafelszerelésként sem kínálnak. City Safety koccanásgátló nevű megoldásukért nem véletlenül kapták meg a napokban az EuroNCAP díját. Ez nem egy szűk szakmai zsűri véleménye, hanem az Európai Unió által működtetett független szervezet, mely a piacra kerülő autók biztonságát vizsgálja töréstesztekkel is. A European New Car Assessment Programme keretében a kontinensen nagy számban forgalomba helyezett új autókat értékelik. Az európai közlekedésbiztonságért alakult független szervezet tagjai között van az Európai Unió Közlekedési és Energetikai Szakbizottsága, az angol, a francia, a holland, a német és a svéd közlekedési minisztérium, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) alapítványa, Katalónia kormányzósága, a legnagyobb európai autóklub, a német ADAC és a londoni székhelyű fogyasztói kutatásokkal és vizsgálatokkal foglalkozó ICRT. A Volvo környezettudatossága nem merül ki abban, hogy motorjainak károsanyag-kibocsátását csökkenti, és biztonságtechnikája sem korlátozódik az autóban utazók védelmére. A Volvo a közlekedés többi partnerére is vigyáz még akkor is, ha vezetője figyelmetlen.

A Volvo XC60-as modellben már bemutatkozott, és az S60-asban is széria City Safety koccanásgátló rendszer segít – a városi forgalomban gyakran előforduló – ráfutásos baleseteket megakadályozni, illetve azok következményeit csökkenteni.

Az utakon bekövetkező balesetek 90 százalékát figyelmetlenség okozza. A ráfutásos balesetek felénél például a hátulról becsapódó autó sofőrje egyáltalán nem fékez a baleset előtt. Az ilyen balesetek megelőzését szolgálja a 30 km/óra sebességig aktív City Safety rendszer, mely a gépkocsi sebessége és a járművek közötti távolság alapján a kiszámítja az ütközés elkerüléséhez szükséges lassulást. Amennyiben ez meghalad egy adott szintet, és a sofőr nem reagál, a rendszer feltételezi a baleset szinte azonnali bekövetkeztét, ezért automatikusan működésbe lép. Az automatikus fékezéssel akkor kerülhető el a baleset, ha a két jármű közötti sebességkülönbség legfeljebb 15 km/óra. Amennyiben a sebességkülönbség 15–30 km/óra között van, a rendszer az autó lassításával csökkenti az ütközés erejét és annak következményeit. A rendszer az autó előtt álló vagy vele egy irányba haladó járműveket érzékeli, és működéskor természetesen a féklámpa is világít a hátul jövők figyelmeztetése érdekében.

A Volvo természetesen nemcsak az autókat képes észlelni, hanem fékez akkor is, ha a vezető nem veszi észre a váratlanul elé lépő gyalogost vagy kerékpárost. Márpedig egyetlen élet megmentése is fontos, de ennél sokkal többről van szó: napjaink egyre sűrűbb forgalmában mindennaposak a gyalogosgázolások. Európában a halálos kimenetelű balesetek 14 százalékában gyalogos az áldozat, az Egyesült Államokban 11 százalék, Kínában pedig 26 százalék. Az „ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer teljes körű automatikus fékezéssel és gyalogosészleléssel” opció az új Volvo S60 modellben mutatkozott be. A radarra és kamerára épülő rendszer felismeri az autó előtt haladó gyalogosokat, és figyelmezteti a sofőrt, ha valaki az autó elé lép, majd automatikusan teljes erővel fékez, ha a sofőr nem reagál időben, így a városi tempónál biztosan elkerülhető a baleset. A legtöbb elütés 25 km/óra sebesség alatt történik, de az ütközésveszélyre figyelmeztető rendszerrel a teljes körű automatikus fékezéssel és gyalogosészleléssel akár 35 km/ órás sebességnél is elkerülhető a gyalogoselütés. Ennél nagyobb sebességnél is fontos, hogy az autó minél jobban lelassuljon ütközés előtt, mert a kisebb becsapódási sebesség jelentősen csökkenti a sérülés veszélyét. Ha például 50 km/óráról 25 km/órára csökken a sebesség, a gyalogosészlelő rendszer akár 20 százalékkal, bizonyos esetekben pedig 85 százalékkal csökkenti a halálos sérülés veszélyét. A rendszer természetesen az autók észlelése esetén is fékez. A gyalogosészlelő rendszer a Volvo Cars autóiban már bemutatkozott Collision Warning with Auto Brake (ütközésre figyelmeztető rendszer automatikus fékezéssel) technológia továbbfejlesztett változata. Ezzel az új S60 akkor is jelez és automatikusan fékez, ha fennáll a veszélye, hogy az autó hátulról belecsapódik egy másik járműbe. A kezdeti figyelmeztetés célja, hogy felhívja a sofőr figyelmét a veszélyre, aki így fékezhet vagy kikerülheti az akadályt. Ha a vezető nem reagál a fi gyelmeztetésre, a rendszer a baleset bekövetkezése előtt a teljes fékerőt kihasználva lassítja az autót, automatikus fékezéssel akkor kerülhető el a baleset, ha a két jármű közötti sebességkülönbség legfeljebb 35 km/óra. A gyalogosészlelő és ütközésveszélyre figyelmeztető, valamint teljes körű automatikus fékező rendszer a következő elemekből áll: az autó orrában elhelyezett radaregység, a belső visszapillantó tükörbe épített kamera és a központi vezérlőegység. A radar feladata az autó előtti akadályok észlelése és távolságuk felmérése. A kamera megállapítja, hogy milyen típusú akadályról van szó. A rendszer úgy van beprogramozva, hogy az autó előtt álló vagy azzal azonos irányba haladó autókra is reagáljon. Széles látómezeje és a kétféle üzemmódú radar korán felismeri az úttest mellett vagy az úttesten lévő gyalogosokat, míg a nagy felbontású kamera a gyalogos mozgását figyeli. Az autó előtti forgalmat a belső visszapillantó tükör magasságában, a szélvédő felső részére épített lézerszenzor figyeli, és a jármű első lökhárítójától akár tíz méterre lévő tárgyakat is érzékeli.

Mini műszaki ABC

DAC, vagyis Driver Alert Control, ami a vezető éberségét figyeli, és a ha azt észleli, hogy a jármű véletlenszerűen mozog például a sávfelfestések között, akkor figyelmezteti a sofőrt, ez különösen az elalvásos balesetek megelőzésben segíthet.

BLIS, Blind Spot Information System, vagyis holttérfigyelő rendszer, mely jelzi, ha más járművek vannak valamelyik oldalon, és ezeket a vezető nem észlelheti, ekkor az adott oldali visszapillantó tükör mellett felvillan a veszélyre figyelmeztető lámpa.

LDW, vagyis Lane Departure Warning, mely figyelmezteti a sofőrt, ha az irányjelző használata nélkül halad át a sávhatárokat jelző felfestésen, amiből nem annyira szabálytalanságra, mint inkább a figyelem lankadására, esetleg elalvásra következtet.

PRS, vagyis Pre-Prepared Restraints rendszer, mely a légzsákok és az övelőfeszítők működését szabályozza, hogy a becsapódás erejétől függően optimális védelmet nyújtson.

ROPS, vagyis Rollover Protection System, a borulásvédelmi rendszer alapfelszerelése az S60 modellnek.

SIPS, vagyis Side Impact Protection System, mely a gyorsulásmérők, valamint elfordulást mérő giroszkóp adatai alapján aktiválja az ülésekbe szerelt oldallégzsákokat függönylégzsákokat, valamint az övelőfeszítőket, hogy oldalirányú ütközéskor is maximális védelmet biztosítson.

Betanítás félmillió kilométeren át

A technológia ugyanazokkal a korlátokkal rendelkezik, mint az emberi szem, és hozzánk hasonlóan rosszabbul lát sötétben és rossz időjárási viszonyok között. A Volvo Cars öt évig dolgozott ennek az egyedülálló rendszernek a kifejlesztésén, és ahogy Thomas Broberg, a Volvo Cars vezető biztonsági tanácsadója elmondta, a világ minden táján járták az utakat a próbakocsik, hogy mindenféle viselkedésforma, útviszony és klíma esetén is teszteljék a rendszert. Több mint félmillió kilométert vezettek valódi forgalomban, hogy megtanítsák a rendszert a különböző országokra és kultúrákra jellemző gyalogos mozgásformák felismerésére.

Nem tizennégy karátos, és csak a színe arany, de biztonsága mindennél többet ér, ráadásul más tulajdonságai miatt is értékes az S60-as Volvo. A City Safety koccanásgátlóval és a gyalogost észlelő rendszer segítségével meg lehet úszni egy pillanatnyi kihagyást, ami azért bárkivel előfordulhat... A klasszikus szedán forma ellenére is sportos és dinamikus a megjelenése, és nem csak az, mert az S60-as jelzésű Volvo alapváltozatában is 203 lóerős teljesítményű motor van. A négyhengeressel álló helyzetből 7,7 másodperc alatt gyorsul százra, és maximális sebessége 235 km/óra, ennél többre lenne képes, de az európai autógyártók gyárilag erre a tempóra korlátozzák autóikat. Az Euro5-ös besorolású motor átlagfogyasztása 7,9 liter, kilométerenkénti károsanyag-kibocsátása pedig 184 gramm.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.