Gázturbinás Jaguar és kétkerekű Mini

Száz premierjével már rekordot döntött a párizsiautó-világkiállítás,melynek nézőcsúcsra is van esélye, mert még tizenegy napig tart nyitva.

Ha valaki meg akarja csodálni a legszebb modelleket, és most nemcsak autókra kell gondolni, akkor van még ideje Párizsba utazni. Megéri, mert a kétévenkénti esemény igazi meglepetésekkel szolgál, több magyar vonatkozásúval is. Ma már nincs olyan európai autógyártó, mely ne építene be modelljeibe magyar alkatrészeket, de egyre több a komplett autó. A legnagyobb hazai személyautógyártó, a Magyar Suzuki is Párizsra időzítette az új Swift premierjét, de nem ez volt a meglepetés, hiszen a héten már itthon is kapható az autó. Persze nehéz versenyezni a kínálattal, mert Párizsban minden márka villanylázban ég, és a szalonon minden látogató a villanyautókat csodálja.

Minden stand igyekszik zöld színben csillogni, és ez soknak sikerül is, fényezéstől függetlenül. A klasszikus hibridgyártó Toyota a Lexus márkájánál lefelé bővítette a hibridkínálatot, és sokat remél a CT 200h modelljétől, melynek kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátása 89 gramm, ami nemcsak egy kompakt autónál, de még a kétszemélyes mininél is kiemelkedő eredmény.

Napjaink belső égésű motoros autói, és nemcsak a hibridek, fantasztikus eredményeket produkálnak. Ráadásul ezek sorozatgyártású és kereskedelmi forgalomban kapható modellek. A fejlődést jelzi, hogy egy 1968-as felső kategóriás modell kétszáz lóerő feletti, és 500 newtonméteres forgatónyomatékú motorja 6289 köbcentiméteres volt, és 20 litert fogyasztott száz kilométeren. Nem véletlenül volt 105 literes az üzemanyagtartálya.

Napjainkban ekkora autóhoz és teljesítményhez nem kell nyolc henger hiszen a 2010-es S osztályú Mercedes négyhengeres, 2144 köbcentiméteresmotorja 204 lóerős, 500 newtonméteres forgatónyomatékú, átlagfogyasztása pedig 5,7 liter, CO2-kibocsátása pedig 149 gr/km, és ha kell a luxuslimuzin 240 km/ órás tempóra képes. Szóval vélhetően nem megy ki a divatból a bálna Merci. A Daimler konszern legkisebbje pedig egyenesen csúcstartó, hiszen a dízel Smart átlagfogyasztása 3,3 liter, kilométerenkénti szén-dioxidkibocsátása pedig 87 gramm. Természetesen a konkurens prémium márkák sem tétlenkednek: az Audi tisztasági programja az A1-től az R8-asig terjed, van benne e-tron mini és TT sportkocsi.

Sőt, az R8-as testvérmodellje, a Lamborghini is beszállt a versenybe: na nem az 570 lóerős motor teljesítményét faragták le, hanem a Sesto Elemento nevű autó tömegét csökkentették 999 kilogrammra, ami dicséretes, különösen, ha azt vesszük, hogy álló helyzetből 2,5 másodperc alatt gyorsul százra a győri tízhengeres motorral. Nem kevésbé érdemel elismerést egy másik produkció: a párizsi szalon idején hitelesítették a Volkswagen limuzinjának Guiness-rekordját: a Passat BlueMotion 2463,91 kilométert tett meg egyetlen tankolással, vagyis 77,25 liter gázolajjal. Az 1,6 literes 105 lóerős teljesítményű TDI 27,3 kilométert tett meg egy liter üzemanyaggal.

Mindezek mellett is tarolnak a bemutatón a villanyautók, hiszen ki ne esne hasra egy olyan modelltől, amit 3,3 euróért tele elehet tankolni, igaz, ezzel legfeljebb 150 kilométert lehetmenni. Ilyen négyszemélyest már a Citroen, a Peugeot, a Mitsubishi és a Nissan is kínál, bár többségüket csak bérelni lehet, a Leaf Nissanért pedig sorba kell állni, mert nem győzi kapacitással a sunderlandi gyár. Miközben a bemutatókon tarolnak, a szalonokban azért még nem kapkodnak a villanyautókért. Nem véletlenül, hiszen áruk háromnégyszerese a hagyományos erőforrással hajtott hasonló méretű és felszereltségű modellekével. De hogy mégis javuljon a márkák környezettudatos képe, egyre többen dobnak piacra kétkerekűeket: a Peugeot, után a Mercedes Smartja és a BMW Mini márkája is bemutatta villanyrobogóját.

Ferrari után a Jaguar is belépett a zöldklubba: a C-X75-ös tanulmánymodell egyedi darab, de igen figyelemreméltó konstrukció még a hibridek között is, hiszen cseppfolyósított földgázzal táplált két gázturbina tölti lítiumion akkumulátorait, melyek két villanymotort táplálnak. Az igencsak eredeti rendszerrel a Jaguar álló helyzetből 5,5 másodperc alatt gyorsul 160 km/ órás sebességre, és akár 330-as tempóra is képes. A percenként nyolcvanezres fordulatú gázturbinák csak akkor működnek, ha lemerültek az akkumulátorok, melyek háztartási konnektorból is tankolhatók, és egy töltéssel, csak villamos üzemmódban 110 kilométeres, a gáztankkal pedig 900 kilométeres útra képes a 4,6 méter hosszú, és 1350 kilogrammos sportkocsi, melyet Ian Callum tervezett.

Október 17-ig még fényárban úsznak az autóvilág újdonságai, és a következő napokban eldől, hogy hány embernek mennyire tetszenek majd az éveken, hónapokon át titkolt modellek. Ennél is nagyobb kérdés persze, hogy hányan veszik meg az újdonságokat.

Kétszemélyes autók után kétkerekű járműveket mutatott be Anette Winkler, a Smart főnök asszonya
Kétszemélyes autók után kétkerekű járműveket mutatott be Anette Winkler, a Smart főnök asszonya
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.