A Passatot kell rugdalni, nem a céget
További három évre meghoszszabbították dr. Martin Winterkorn szerződését a Volkswagen AG élén, az esemény bejelentésekor Wolfsburg-mezt kapott ajándékba a közismerten focirajongó konszernelnök, akit immár a világbajnoktréner-felirat is kötelez. Eddig jól teljesített, hiszen a cégcsoport történetében először értékesítettek kilenc hónap alatt ötmillió autót. Winternkorn azonban ennél is nagyobb eredményekre tör.
2018-ban már a nyolcszázalékos piaci részesedést jelentő tízmillió autó a cél, és persze a jelenleg világelső Toyota megelőzése. Ebben sokat segíthet az immár tizenegy márkából álló cégcsoport portfóliójának és kapacitásának bővítése, amiből Magyarország is hasznosíthat, hiszen egyik leányvállalata, az Audi, az évi hárommilliós győri motorgyár és a hatvanezres kapacitású autó-összeszerelő üzem mellett egy 125 ezer darabos komplett személygépkocsigyárat épít fel. A 2013-ban sorozatgyártásra kerülő új modellről még csak annyit árult el Rupert Stadler, az Audi főnöke, hogy az új A3-as alapjaira épül. A Quattrohajtás harmincadik évfordulóján bemutatott új Coupé és az e-tron Spyder hibrid azonban sejteti, hogy milyenek lesznek a következő győri modellek.
A VW-konszern csak az idei évben hetven új modellt mutat be, és a következő években kétszázra bővíti kínálatát, ami nem lesz nehéz, hiszen jelenleg a következő márkák tartoznak a cégcsoporthoz: Audi, Bugatti, Lamborghini, Bentley, Porsche, Seat, Skoda, VW, valamint a kishaszonjárműveket gyártó Volkswagen NFZ, és a nehézteherautókban, valamint buszokban érdekelt Scania és MAN. Tavaly részesedést szerzett a kisautóspecialista Suzukiban is. A növekedés záloga még az Egyesült Államok, és több fejlődő térség, közte Oroszország, India, Kína és Mexikó, ahol a már működő gyárakat is bővítik vagy újakat építenek.
Egy kiszolgált vasúti pályaudvaron, hatalmas show keretében mutatták be az újdonságokat negyvenhat ország 1400 újságírójának, akik az elsők között láthatták a Skoda Octavia Green eLine modellt, a harmincéves quattrotechnikát idézőAudi tanulmányautót, a SEAT teljesen elektromos hajtású Ibe kocsiját, a megújult Volkswagen Caddy Life áruszállítót, a Porsche Carrera 911 Speedstert, a Lamborghini Sesto Elementot, a Bentley Continental GT-t és a Bugatti Veyron Supersportot. Utóbbi a közelmúltban állította fel a közúti közlekedésre is alkalmas autók kategóriájában a 431 km/órás sebességi rekordot. Igazi poénnal a hetedik generációs Passat szolgált: a limuzin csomagtartója rúgással nyitható, elég lábbal eltalálni a kocsi alatti érzékelőt.
Közben nemcsak a modell kínálat, de a VW-birodalom jelvénygyűjteménye is gyarapodik, és még fog is. Az Alfa Romeo iránti érdeklődés eddig csak találgatás volt, Párizsban viszont nem akármilyen forrás erősítette meg a pletykát. Ferdinand Piech egykori konszernelnök, aki leköszönése után is aktív, hiszen a felügyelőbizottság legbefolyásosabb tagjaként sokszor szürke eminenciásként nyúl bele a kormányba, a német konszern bemutatóján nem cáfolta az Alfa Romeo megvásárlásáról szóló hírt, és ahogy fogalmazott, nem kell kapkodni, akár két évig is eltarthat az ügylet rendezése. Bár az olasz sportkocsimárka tulajdonosa, a FIAT-csoportot vezető Sergio Marchionne többször cáfolta, hogy eladó lenne a Ferrari és az Alfa Romeo, de az biztos, hogy az olasz konszernnek sok pénz kell még ahhoz, hogy növelje részesedését a Chryslerben, márpedig ez létkérdés észak-amerikai terjeszkedéséhez.
Márkák után designstúdiók és konkurens cégek szakembereinek elcsábítása is szerepel a világbajnoki címre pályázó német csapat stratégiájában. A közelmúltban került a Volkswagen tulajdonába a Giorgetto Giurgiaro vezette ItalDesign stúdió, mely a legszebb olasz sportkocsikat tervezte, de dolgozott a világ legtöbb autómárkájának is, többek között ők rajzolták az első Golfot, és sok távol-keleti márka modelljét.
Igazi szenzáció volt a General Motors globális értékesítési főnökének átcsábítása, de Jonathan Browning leszerződtetésénél is nagyobbat robbant egy másik bombahír. Októbertől Hans Demant is a Volkswagennél dolgozik: Mister Opel közvetlenül Martin Winternkornnak jelent. Hát van mit, mert ő aztán mindent tud, hiszen a legnagyobb vetélytárs műszaki tudásának és jövőjének legjobb ismerője. Ez nem kisebb csapás az Opelnek, mint az egykori beszállítómágus, Ignatio Lopez elcsábítása.
Italdesign német tulajdonban
Már nemcsak autómárkákat, hanem az Italdesign stúdiót is megvette a VW AG. A párizsi bemutatón volt szerencsém beszélni a Mesterrel, Giorgetto Giugiaróval, aki szerint illúziókat kerget az, aki nem veszi figyelembe a világ változásait. Egyértelmű, hogy nem fognak dolgozni a VW versenytársainak, de több és színesebb lesz a munkájuk, hiszen már tizenkét márkának tervezhetnek típusokat. Együttműködnek valamennyi márka stúdiójával, de csak a konszernen belül. Sajnos el kell búcsúzni az önállóságtól, de ez egyáltalán nem rossz, bizonygatta Giugiaro, aki szerint igazából az volt a rossz, amikor olyan autókat terveztek, és olyan prototípusokat készítettek, melyek soha nem kerültek sorozatgyártásra.
Ez pedig nem igazán doppingol egyetlen alkotót sem, különösen egy formatervezőt.
A Volkswagen-konszern 90,1 százalékos tulajdont szerzett az Italdesign stúdióban. A karoszszériatervezéssel és prototípusok építésével foglalkozó műhelyt 1968-ban alapította Giorgetto Giurgiaro és Aldo Mantovani.
Az Italdesign tervezte az 1974-ben bemutatott első generációs Golf, majd a Passat, a Scirocco sportkocsi és az Audi 80-as karosszériáját. A közel ezer embert foglalkoztató Italdesign Giugiaro S.p.A. (IDG) 2009-es forgalma 135 millió euró volt, ami hatszázalékos növekedést jelent egy év alatt. (B. J.)