Adja, veszi márkáit a Harley Davidson

Marad eredeti székhelyén, de már az európai piacmeghódítására koncentrál a klasszikus amerikai motorkerékpár-márka. A válság kikezdte a Harley értékesítését, a vállalat régen látott nehéz időket élt át - a gondok az utóbbi hónapokban, ha nem is rendeződni, de enyhülni látszanak.

Nem költözik Milwaukee-ból a Harley Davidson jelentette be a cég menedzsmentje. A tartós eredményesség fenntartása érdekében egy átalakítási programot is elindítanak, amelynek köszönhetően 2013-ra évi 50 millió dollárt spórolnak a termelés során.

Marad szülőhelyén,Milwaukee-ban a Harley Davidson bázisa – ez volt az egyik legfontosabb eleme annak a bejelentésnek, amit a cég vezetői tettek őszi közgyűlésük után. A gyár dolgozóinak szakszervezete alighanem roppant elégedettséggel fogadta a hírt, miután az év elején többször is felvetődött, hogy a V2-es blokkok amerikai origójának tekintett motorgyártó elköltözne eddigi otthonából.

A válság ugyanis kikezdte a Harley értékesítését, s régen látott nehéz időket élt át a vállalat olyannyira, hogy az elmaradó forgalom és bevételek miatt kénytelen volt létszámát csökkenteni. A dolgozók szakszervezete már ezt is nehezen tűrte, de akkor ígéreteket kaptak: megpróbálja a menedzsment úgy rendezni a cég sorsát, hogy ne legyen további létszámleépítés, és e mellett a központ is Milwaukee-ban maradjon. Alighanem ennek az ígéretnek a fejébe ment bele az érdekvédelmi szervezet az elbocsátásokba, s most ezek teljesültek. Mindez persze a beszállítóknak is megnyugvást jelenthet, miután így nekik is megmarad a megbízójuk.

A helyzet komolyságát mutatja: az apadó árbevétel miatt a Harley a tulajdonában lévő Buell gyártását kénytelen volt megszüntetni, ezek után pletykák röppentek fel a cég teljes értékesítéséről, s az sem nyugtatta meg a márka híveit, hogy a nem sokkal korábban megvásárolt, patinás olasz gyártót az, MV Agustát is eladták. Utóbbi eset pikantériája: a vevő az a Claudio Castiglioni volt, aki két évvel korábban értékesítette az amerikaiaknak az MV Agustát.

A Harley pénzügyi nehézségeihez utóbbi kaland jócskán hozzájárult, mert amerikai zászló alatt az olasz kis cég visszafizette igencsak méretes – csaknem 80 millió dolláros – adósságállományát, ráadásul a termeléshez szükséges gyártósort is lecserélték, míg a modellpalettát számottevően frissítették. Így most az olasz üzletember – lényegesen olcsóbban, mint amennyiért annak idején megvált tőle – egy terheitől megfosztott, lényegében vadonatúj gyárat vásárolt vissza.

A gondok az utóbbi hónapokban, ha nem is rendeződni, de enyhülni látszanak Milwaukee-ban. Az idei második negyedévi adózott eredménye már több mint 300 százalékkal, 139 millió dollárra emelkedett az előző év ugyanezen időszakához képest. Ez persze az eddig végrehajtott átalakításnak köszönhető. Erre egyértelműen utal az, hogy az árbevétel a javuló eredmény mellett azért még csökkent, igaz, már csak minimális mértékben, 0,1 százalékkal 1,14 milliárd dollárra.

Az értékesített gépek számának növekedése viszont mindenképpen örvendetes. A második negyedévben 59 046 vasat tudtak eladni, ami 1,5 százalékkal meghaladja a tavalyi bázist. Különösen a dél-amerikai és az európai piac teljesített jól. Utóbbi annyira, hogy szinte kilőtt az értékesítés, hiszen 15 százalékkal ugrott meg. E mellett a korábbi jelentős visszaesés minden más területen számottevően mérséklődött.

Hogy az elindult kedvező gazdasági folyamatok ne akadjanak meg, a Harley vezetői egy másik a bejelentést is tettek szeptember közepén, ami viszont a gyártás átalakításáról szólt. Ennek keretében 2013-ig teljes mértékben át kívánják strukturálni a termelést, amelyre komoly forrásokat is szánnak. Ennek eredményeként 2013-tól a gyártás során – a jelenlegiekhez képest – évi 50 millió dollárt takarítanak meg, amely lehetővé teszi majd a tartós, nyereséges működést – állítják a cég vezetői.

Az értékesítési adatokból világosan látszik miért kíván a Harley Európa felé fordulni, hiszen ez az egyik legígéretesebb piaca. Ennek megfelelően a kontinensen már most bemutatták a 2011-es újdonságaikat, a múlt heti nyílt napon már a Magyarországon is látható volt a jövő évi paletta egyik legjelentősebb újdonsága a Sportster SuperLow, amely a korábbról ismert 883-as blokk mellett új futóművet és vázat kapott.

Schmitt Pál június 16-án megérkezik a Harley Davidson Fesztivál helyszínére, Alsóörsre, ahol elárverezték 1942-es HD-motorját
Schmitt Pál június 16-án megérkezik a Harley Davidson Fesztivál helyszínére, Alsóörsre, ahol elárverezték 1942-es HD-motorját
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.