Galamb és Farkas a Fordnál

A T-Ford és az ugyancsak legendás Fordson traktor megkonstruálásában, valamint szalagszerű gyártásában több magyarnak is jelentős szerepe volt.

Az amerikai márka autóinak, mezőgazdasági erőgépeinek és harckocsijainak tervezésében elismert szerepet játszott Farkas Jenő, aki már a tízes évek végén kísérletezett X-elrendezésű nyolc-, illetve tizenkét hengeres, léghűtéses motorokkal, nevéhez fűződik több futómű és a fékrendszer megalkotása. Kürtös István a harmincas években vezette a Ford traktorrészlegét, Nádor Imre alvázat és futóművet tervezett, Haltenberger Gyula gyártásszervező mérnökként dolgozott. A legnagyobb tekintélyt és a legmagasabb pozíciót Galamb Józsefnek sikerül elérnie, azon kevesek közé tartozott, akit Henry Ford keresztnevén szólított. Joe a karosszéria és alváz tervezése mellett a szervizzel és a vásárlói panaszokkal is foglalkozott.

A makói születésű Galamb József a műegyetemi évek után a diósgyőri vasgyárban dolgozott rajzolóként, majd 1901-ben önként haditengerészeti szolgálatba állt Polában. 1903-ban a frankfurti Adler-autógyárban dolgozott, majd ugyanabban az évben két barátjával ellátogatott a Saint Louis-i világkiállításra. Heti hét dollárért dolgozott egy papírgyárban, majd műszaki rajzolói tudásának köszönhetően heti húszdolláros állást kapott a Fordnál, ahol Henry Ford hamar felfigyelt precíz rajzaira. 1908 és 1914 között a mérnöki részlegen dolgozott, az általa tervezett autó megnyerte a 6500 kilométeres New York–Seattle versenyt. 1915-ben, 34 évesen költözött át a dearborni üzembe, ahol 1944-es nyugdíjazásáig dolgozott.

Galamb asszisztenseként magyar irányította a motorfejlesztést. Farkas Jenő 1904-ben szerzett gépészmérnöki diplomát a József Királyi Műegyetemen. Németül jól, angolul alig tudott, amikor 1906-ban Amerikába utazott. Néhány hónapig műszaki rajzolóként dolgozott a Fordnál, majd a Cadillachez ment, ahonnan létszámcsökkentés miatt elbocsátották. Galamb segítségével 1907-től ismét a Fordnál dolgozik, első ötlete a levehető hengerfej volt, majd a Galamb által tervezett traktort fejlesztette tovább.

Galamb József
Galamb József
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.