Kabriók biztonsága

Ha levágjuk egy autó tetejét, a fix fémtetővel együtt elvész a karosszéria fontos merevítőeleme, amit a padlólemezbe épített fémtartókkal próbálnak pótolni a gyártók, ettől viszont legalább 200–300 kilogrammal nő a tömege, és persze a fogyasztása meg károsanyag-kibocsátása.

A nyitott autó drágább is, ráadásul kevésbé stabil, mint ugyanannak a modellnek a csukott változata, márpedig egy sportkocsinál fontos a nagyobb kanyarsebesség és pontosabb irányíthatóság, ami a nyitható tetőszerkezetek miatt csökken, és a padlómerevítőkkel nem pótolható.

A zárt karosszériás autóknál is nagyobb kihívás biztonságos nyitott autókat konstruálni, mert a tervezőknek itt is kell borulással számolniuk. A klaszszikus roadstereken semmi sem védte a fejtetőre kerülő autó utasait, a Porsche Targa vezetőjének feje fölé nyúló támasza viszont divatot teremtett, de nem mindenkinek tetszett.

A klasszikus nyitott autó formáját őrzi a Mercedes, melynek bukókerete normál helyzetben beleolvad a karosszéria síkjába, vész esetén viszont kiugrasztja a pirotechnikai töltet. Hasonló elv alapján működnek a balesetnél kiemelkedő fejtámlák.

A Mercedes szerkezete nemcsak a légzsákokat és a bukókeretet, hanem a fejtámlákat és az övfeszítőket is működésbe hozza, a pre safe rendszerű autóknál pedig a legideálisabb helyzetbe állítja az üléseket és támlákat, valamint az ablakokat is felhúzza.

Megerősítettalvázés szélvédőkeret, valamint a légáramlást enyhítő rácsos hátsó szélvédő mellett egyre több extrával próbálják védeni a nyitott autók szerelmeseit a gyártók. A szélzajt és az erős levegőáramlást csökkenti a Mercedes szélvédőkeretéből kinyíló légterelő. A drágább modellek fejtámlái fűthetőek, és télen meleg levegőt fújnak a nyakra. De más veszélyekkel is számolni kell.

A szélzaj ízületi fájdalmakat és halláskárosodást is okozhat, ezért nyitott tetejű autóknál érdemes sapkát és fülvédőt használni, valamint az oldalsó ablakokat felhúzni. Nyitott autóban 80–110 km/órás sebességnél a motor-, a szél- és a környezetzaj elérheti a kilencven decibelt, márpedig a 85 decibelnél nagyobb érték már káros az egészségre. A halláskárosodás nem egyik pillanatról a másikra, hanem fokozatosan alakul ki.

Az SLK borulásakor a megerősített szélvédőkeretet tesztelik a Mercedes stuttgarti laboratóriumában
Az SLK borulásakor a megerősített szélvédőkeretet tesztelik a Mercedes stuttgarti laboratóriumában
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.