Taroltak a turbók

A benzinmotorok új korszakát jelképező kettős feltöltésű TSI kapta immár másodszor a Nemzetközi Év Motorja Díjat. A Volkswagen 1,4 literes, négyhengeresével könnyedén száguld akár a nagyméretű Passat vagy a Tigusan terepjáró is, mert bár kicsi, de erős. A kompresszor és a turbófeltöltő kombinációjával sikerült elérni, hogy takarékos, környezetbarát és sportos is legyen egy viszonylag kisméretű és kis lökettérfogatú erőforrás. Az indoklás szerint a 122 lóerőtől kétszáz lóerőig terjedő széles teljesítményskála mellett a TSI versenyképes ára is döntő tényező volt a díj odaítélésben.

Az újdonságok között a FIAT Multiair rendszerű erőforrása, a legkisebbeknél a Toyota háromhengerese, a zöld kategóriá ban a Prius hibrid 1,8 literese nyert. Az 1,4–l,8 literesek osztályában a BMW–Peugeot–Citroen közös fejlesztésű benzines turbója lett az első. A legjobb nagy teljesítményűek kategóriájában taroltak a németek: a Mercedes V8-asa mellett díjat kapott a BMW dupla turbósa (1,8–2,0 liter) és az Audi győri öthengerese (2,0–2,5 literes), valamint a BMW M3-as és a Mercedes AMG 6,2 literes motorja. Az Audi 183 kilogrammos, kétliteres, TFSI erőforrása közvetlen üzemanyag-befecskendezésű és turbófeltöltésű –az ugyancsak Győrben gyártott TT sportkocsikba szerelik.

Az 1999-ben alapított International Engine of the Year zsűrijében 35 ország 72 tagja választ. Az egyetlen magyar tag Szécsényi Gábor, az Autó című lap főszerkesztő-helyettese szerint az idei eredményekből is jól látszik, hogy a dízelekben régóta használatos feltöltés már a benzineseknél is hódít. Jó látni, hogy a belsőégésű technika lassú „hanyatlása” –ami már vitathatatlanul elkezdődött, de lehet, hogy még évtizedekig eltart – milyen szép, értékes és különleges műszaki megoldásokat szül.

A feltöltéssel egy időben terjed a változó vezérlés, a közvetlen befecskendezés, és általában a könnyűszerkezetes motorépítés. Ezek az összetett, gyakran óramű finomságú szerkezetek azonban minden bizonnyal eltűnnek majd az autók motorteréből, amikor a belső égésű már csak a villanymotort tápláló generátort forgatja, mielőtt a tisztán villamos hajtás végképp átveszi a terepet. 

Diétatrükkök

Elindulás előtt tervezze meg az útvonalat, és tájékozódjon a közlekedési viszonyokról.

Ne járassa a motort hidegen, mert terheletlenül nehezebben éri el az üzemi hőmérsékletet, jobban kopik, többet fogyaszt és füstöl.

Ne pörgesse indokolatlanul magas fordulatszámon a motort, és ahogy lehet, kapcsoljunk magasabb sebességi fokozatba, dízelnél 2000 percenkénti fordulatnál, benzinesnél 3000-nél.

Feleslegesen ne kapcsolja be a klímaberendezést.

Hosszabb várakozásnál, például sorompónál vagy dugóban állítsa le a motort.

A rosszul beállított gyújtás, a koszos légszűrő 20 százalékkal, a hibás katalizátorszenzor rontja a motor hatásfokát.

Hetente ellenőrizze a gumikat, mert az alacsonyabb nyomás miatt fél literrel is megnőhet a fogyasztás, miközben az abroncs is gyorsabban kopik, romlik az autó irányíthatósága. A sportosabb könnyűfém keréktárcsára szerelt szélesebb abroncs dögös, növeli a jármű stabilitását, de nagyobb súrlódása miatt a fogyasztást is.

Ha nincs rá szükség, szerelje le a tetőcsomagtartót, és vegyen ki minden felesleges terhet a csomagtartóból.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.