Motorverseny: Amerika–Európa 6:3

Európában reneszánszát éli, Japánban általános, Amerikában elképzelhetetlen a kis motor, de már nem sokáig.

Legújabb modelljének hirdetésében kisebb és drágább motort ajánl a Ford. Hogy hányan választanak hat helyett négyhengerest, azt nehéz megjósolni, de biztos van jövője, mert a közel kéttonnás Explorer terepjárót már ezzel is szállítják az észak-amerikai piacon. Ami az Újvilágban ritka, az Európában és Japánban mindennapos: egyre kevesebb a henger a motorokban. Az általános négy helyett egyre több a háromhengeres: tizenöt márka, harminc típusát kínálja ilyen motorral az európai piacon. És ennek még nincs vége, mert a méret- és tömegcsökkentés jegyében a FIAT ismét bedobta kéthengeresét. Az olasz márkának van tapasztalata, hiszen ilyen hajtotta a Pandát, a Cinquecentót, és a Kelet-Európában kis Polskiként ismert 126-ost. A Citroën Kacsáról, a DAF 33-asról és a DKW-ról meg Trabantról már nem is beszélve, igaz, utóbbiaknak ütemből is csak kettő jutott.

A kéthengeresben kevesebb az alkatrész, így kisebb a súrlódási veszteség, a méret és a tömeg, olcsóbb gyártani és kevesebb helyet foglal el, szóval ideá lis a minikhez. Nem véletlenül hódítanak Japánban, ahol a radikálisan alacsonyabb adók is kedveznek a kis méretű és kis motoros autóknak Európában ismét reneszánszukat élik a kéthengeresek, igaz, ezek már erősebbek elődeiknél. A Trabant és a P FIAT 126-os teljesítménye 26 lóerő volt, napjainkban ez azért kevés lenne: a FIAT ezért kajakosabbal állt elő, olyannal, ami már a nagyobb modellt is tempósan hajtja. A soros elrendezésű, kéthengeres, nyolcszelepes, 900 köbcentiméteres benzinmotor szívó változata 65 lóerős, a változó geometriájú turbófeltöltős 85, illetve 105 lóerős teljesítményű. Ez pedig már nemcsak az 500-asnak, de a Puntónak és a jóval nagyobb Bravónak is bőven elég A Multiair szelepvezérlésű hajtómű egyenletes járású és megfelel az Euro 5-ös környezetvédelmi előírásoknak: kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátása 95 gramm, a Dualogic sebességváltósé 92 gramm. Ennél is tisztábbak lesznek a földgázüzemű, valamint a hibrid változatok. A FIAT-motor méretét jelzi, hogy kisebb, mint a hozzá csatlakoztatott robotizált sebességváltó.

Az amerikai autók azért még nem tartanak itt, és még jóval nagyobbak a FIAT-nál, bár a néhány napja bemutatott Ford terepjáró már alapos fogyókúrán esett át. Az új Explorer elődjénél 45 kilogrammal könnyebb lett, ami azért így is 1980 kilogrammos menetkész tömeget jelent, pedig alváza sincs már, mert önhordó karosszériával készül. Ráadásul a korábbi nyolchengeres nem szerepel a kínálatban, az új sportos terepjáró csak hatés négyhengeres motorokkal kerül forgalomba. Igaz, napjaink V6-osa is közel háromszáz lóerős teljesítményű, így a kínálatból egyáltalán nem hiányzik a V8-as, ami egyébként el sem férne az új Explorer orrában.

Dízellel továbbra sem rendelhető a terepjáró. A Ford által ajánlott négyhengeres, kétliteres, és 237 lóerős EcoBoost benzinmotorból 2013-ban már 13 milliót gyártanak, és ezeket építik be az Európában, Ázsiában és Ausztráliában készülő modellekbe. A kisebbik, ám drágábbik hajtómű tartósságát akarja bizonyítani a Ford a tíz évre és százezer mérföldre szóló garanciával, amit a Volvóval közös fejlesztés és a hatfokozatú sebességváltó is garantál.

Az alapmodell elsőkerékhajtású, a 4x4-es szerkezet feláras, ennek elektronikáját hó, homok, sár, valamint normál útviszonyokra lehet kapcsolni, és van benne lejtmenetvezérlő automatika is.

Világelsőként szerelnek szériaautóba a hátsó ülés biztonsági övébe épített és balesetkor felfúvódó légzsákot, ami ötször nagyobb felületre osztja el az ütközési energiákat, ezzel jelentősen csökkentve a sérülésveszélyt.

Az új menetstabilizáló mellett borulásgátló növeli a jármű stabilitását. A Curve Control akkor lép működésbe, ha a jármű túl nagy sebességgel érkezik a kanyarba, ekkor a motornyomaték csökkentésével és a négy kerék megfelelő fékezésével segíti jó irányba a terepjárót: egy másodperc alatt 16 km/órával tudja csökkenteni a kanyarsebességet.

Az 1990-ben bemutatott Explorerekből évente négyszázezer kelt el, a 2011-es modellből harmadának is örülne a Ford, mely januártól 29 ezer dollárért kínálja V6-os alapváltozatot. Ennél drágább lesz a tisztább és takarékosabb EcoBoost motorral szerelt Explorer, vagyis a kisebb teljesítményűért többet kell fizetni. A gallononkénti négydolláros benzin még nem biztos, hogy komoly érv az Egyesült Államokban, a környezettudatosság pedig eddig sem ösztönözte kisebb autók vásárlására az amerikaiakat. Napjainkban is a Ford F típusú terepjárója a legnépszerűbb a piacon, ebből pedig a legkisebb is hathengeres.

Lengyel Multiair és Twinair

Kicsi és erős a FIAT legújabb új motorja, melyet Twinair néven gyártanak Lengyelországban. Az olasz cég által szabadalmaztatott technológia lényege, hogy a hengerenkénti négy szelep közül csak a kipufogó oldalit mozgatják közvetlenül a vezérműtengely bütykei, a szívószelepeket számítógépes vezérlésű mágnesszelepes folyadékhengerek nyitják és zárják. Ezzel egy ütemben akár többször is változtatható a befecskendezett üzemanyag menyisége és időpontja. Idén 350 millió eurós beruházás keretében évi 450 ezer darabosra bővítették a Bielsko-Biala-i gyár kapacitását, innen szállítják a motorokat Tichybe, ahol a Panda, az 500-as mellett bérmunkában a Ford Ka is készül a lengyelországi FIAT Powertrain Technologies gyárban. Az új kéthengeres motorokat várhatóan beépítik majd az Opel és a Suzuki modelljeibe is.

Közel kéttonnás, de már négyhengeres motorral is készül a 2011-es Ford Explorer terepjáró
Közel kéttonnás, de már négyhengeres motorral is készül a 2011-es Ford Explorer terepjáró
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.