Foci-vb után dél-afrikai autócsúcs
Van, aki a többiekkel, van, aki magával és egy Vérebbel versenyez a tómederben. Andy Green az utóbbiakhoz tartozik. A brit királyi légierő századosa az egyetlen ember, aki levegőben és szárazföldön is ment már gyorsabban a hangsebességnél.
A brit királyi légierő századosa az egyetlen ember, aki levegőben és szárazföldön is ment már gyorsabban a hangsebességnél. A Tornado vadászrepülővel nem nagy kunszt 1227 km/órával száguldani, Andy Greennek viszont autóval is sikerült. Fekete Szörnyeteg nevű autójával enynyivel hangrobbantott. Az acélvázra épített tíztonnás jármű karosszériája titán- és alumíniumötvözetből készült, két Rolls-Royce hajtóműve másodpercenként négy liter kerozint fogyasztott, igaz, nem kellett sok, mert a rekordkísérletnél nem a megtett táv, hanem az elért sebesség volt a lényeg.
Elsőre ugyan nem sikerült, pedig a szuperszonikus repülés ötvenedik évfordulóját rekorddal akarták ünnepelni. A sötét monstrum ugyan átlépte a hanghatárt, ám a szabályok szerint ezt egy órán belül kétszer kell teljesíteni, ami műszaki okok miatt meghiúsult. Két nappal később, 1997. október 14-én azonban hitelesíthető rekord született: az Andy Green vezette Thrust SSC, vagyis a SuperSonic Car 1227,3 km/órás sebességgel száguldott a nevadai Fekete Kősivatagban. Az 1100 lóerős teljesítményű járműbe öt kilométernyi kábelt építettek.
Most ennél a rekornál is nagyobbat álmodtak. Nem is kicsivel. A szárazföldön futott sebességrekordra készülő Bloodhound SSC valós méretű modelljét a Farborough légi bemutatón láthatta először a nagyközönség. A Véreb repülőalkatrészekből is készül: a 12,8 méter hosszú Eurofi ghter Typhoon vadászbombázótól származik az EJ200-as sugárhajtómű, ezzel kell elérnie az ezer mérföldes, vagyis az 1690 kilométeres óránkénti sebességet. Az SSC autó 13,4 méter hosszú, 2,8 méter magas, menetkész tömege 6422 kilogramm.
Egyelőre még csak az 1:1-es méretű modell készült el, de a részegységeket már tesztelik. A 16 kilométeres dél-afrikai kiszáradt tómedereben kialakított pálya 7,2 kilométerén éri el a 469 m/s sebességet, melynél a 0,9 méteres átmérőjű kerekek tízezerszer fordulnak meg percenként. A nevadai Fekete Kősivatagban megváltoztak a talajviszonyok, ezért kellett új helyszínt keresni.
Első fokozatban az Eurofighter vadászrepülőgép hajtóműve 560 km/órás sebességre gyorsítja az autót, melyet ezután a kocsi hátára szerelt Falcon rakéta lök át a hanghatáron. Gyorsításkor a vadászpilótára 2,5 g, fékezéskor 3 g nehézségi erő hat. A megállást a sugárhajtómű fordítója mellett fékszárny, ejtőernyő és hat karbon-kerámia féktárcsa segíti: a légfékek 800 mérföldes óránkénti sebességre, az ejtőernyő hatszázra lassítják a Vérebet, a klasszikus autófékek 200 mérföld alatti tartományban működnek.
A jármű stabilitását és kormányzását robot is segíti, de a vezetőé a főszerep. Ekkora sebességnél egy porszem is katasztrofális balesetet okozhat, ezért a pilótát különleges kabin védi. John Piper műszaki igazgató szerint közel száz kabinváltozatot terveztek.
A jelenlegi, 763 mérföld/órás (1227 kilométer/órás) sebességrekordot az egykori versenyző, Richard Noble által vezetett brit fejlesztőcsapat érte el 1997-ben, ő részese volt az 1983-ban felállított 1014,5 km/órás csúcsnak is. A 135 ezer lóerős teljesítményű és 212 ezer newtonméteres forgatónyomatékú hajtómű a rekorddöntéskor 1,7 tonna üzemanyagot fogyaszt, ehhez jön még a rakéta által elégetett egy tonna hidrogén-peroxid. Az 1997-es rekord hárommillió dollárba került, a 2012-es ennél többe kerül, igaz, a tét és a sebesség is nagyobb: a 16 millió dollár több mint 3,5 milliárd forintnyi csúcsköltséget jelent.
Az autótörténelem sebességrekordjairól cikkünket és táblázatunkat itt láthatja, és képgalériánkban meg is nézheti a csodakocsikat.
A 25. Magyar Nagydíj elé bemelegítésként összegyűjtöttük a Hungaroring eddigi történetének érdekességeit, megismerheti az első autós Grand Prix történetét és képeit, valamint a futam magyar győztesét is.