Ráhajt az apróra a német mini

Először az tűnik fel, hogy nem vagyunk feltűnőek. Az A1-est senki sem bámulja meg az utakon. Ez érthető is, hiszen külsőségeiben szinte egy az egyben követi nagyobb testvéreit. Túlméretezett hűtőrács, ismerősen kecses reflektorok és büszke márkajelzés. A négykarikás autó tervezői arra törekedtek, hogy egy tökéletesen kicsinyített luxuskocsit hozzanak létre, és a járókelők reakcióiból ítélve ez sikerült is, hiszen észre sem vették az Audi logikus, de némi kockázatot is rejtő újítását.

Ingolstadtban úgy gondolták, van egy olyan tehetős városi réteg, amely kis járműre vágyik, de nem akar ezért lemondani a kiemelt minőségről és egy prémiummárka nyújtotta irigy pillantásokról. A másik oldalról a Volkswagen-család jóvoltából rendelkezésre áll szinte minden, hogy ezt az autót különösebb fejlesztési kiadás nélkül meg lehessen alkotni. Így vált az A1 tervezése során a gyár marketingigazgatója az egyik legfontosabb résztvevővé. Peter Hirschfeld határozta meg az egobajnok kifejezést, mely szerinte életstílust, egyéniséget, minőséget és haladást takar. Így kapott az A1 olyan oszlopívet és visszapillantó tükröt, amelyet egyéni ízlés szerint lehet rendelni, és az új kocsi kialakításában ezzel nyolcszáz különböző megjelenés között választhat a vásárló.

Az A1-eshez egyéni ízlés szerint lehet rendelni: nyolcszáz különböző megjelenés között választhat a vásárló
Az A1-eshez egyéni ízlés szerint lehet rendelni: nyolcszáz különböző megjelenés között választhat a vásárló

A dizájn testre szabására belül is számtalan lehetőség nyílik. A turbinákra emlékeztető szellőzőnyílások mandzsettáit számtalan színezésben lehet kérni, az üléshuzatból is van többszínű, és a belső LED-es világítással is el lehet szórakozni. A tervezők szerint túl gyakran fordítanak a gyártók szinte minden figyelmet a külső megjelenésre, most ők egy olyan ház kialakítására törekedtek, ahol belül is ledöbbenünk a bútorok minőségén. Ehhez jön a németek által szinte elsőként hangsúlyozott multimédiás rendszer, amellyel az Audi saját véleménye szerint újraértelmezi a szegmensben a prémiumminőséget. A műszerfal tetején felnyíló kijelző egyenes az A8-ból érkezik, a 3D-s navigáció mellett erről érhetjük el a zenelejátszót, amelyre a kesztyűtartón keresztül akár közvetlenül is csatlakoztathatunk egy iPodot.

Természetesen azért motor is van a 3,95 méter hoszszú kocsiban. Két benzines és két dízel hajtás közül lehet választani az alig egytonnás A1-est, melyet 85 és 122 lóerő közötti motorok húznak, mindegyik turbófeltöltős és közvetlen befecskendezéses. Alapfelszerelés a fékezésből visszanyert energia tárolása és a piros lámpáknál üresben automatikusan le- és bekapcsoló önindító. Az Audi úgy kalkulál, hogy az erősebb benzines modellből (1,4 TFSI) adják majd el a legtöbbet. Az S-tronic váltóval az autó verhetetlen az utakon, erős, simulékony és élvezetes.

Nincs egy újítás sem az autóban, fanyalgott a bemutatót követően a német sajtó. A fogyasztás tisztességesen alacsony, de semmi forradalmi, ahogy egyébként sem található benne egyetlen megjegyezhető önálló innováció sem. Nem csoda, írták, hogy inkább Justin Timberlake amerikai sztárral próbálják a terméket eladni.

A vállalkozás nem teljesen kockázatmentes. Az Audi óvatosságát mutatja, hogy egyelőre csak háromajtós változatban kínálják a kocsit hátul két, nem igazán használatra kialakított üléssel. Azt szeretnék, ha a döntően szingli városi egobajnokok valóban ráharapnának arra, hogy ötmillió forintért egy valódi Audit kaphatnak, és az ő lazaságukkal kötné össze mindenki az A1-et. Jövőre aztán jön az S1, vagyis a sportváltozat, és csak később dobják piacra az ötajtós, hátul háromüléses modellt.

Ahogy a többi prémiummárka, úgy a bajorok is a kompakt osztály legkisebbjeinek piacára próbálnak betörni. Sok fejlesztést a Volkswagen Polo alapjára épített kocsi nem igényelt, így a gyártó számítása könynyen bejöhet. Az új autó bevezetésekor mégis óvatosak: az első teljes évben százezer darab a gyártási terv, a belgiumi üzemben készülő A1-esek negyede a német piacon kel el, a maradékon a többi európai ország és Japán osztozik.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.