Hattyú a Bond-művektől
Egereket szülnek a hegyek, ontják a kicsiket a multinacionális cégek, még azok is, melyek eddig inkább a klasszikus országúti cirkálókra összpontosítottak. Nem véletlenül: a dráguló üzemanyag mellett más is ezt a trendet szolgálja, hiszen a bővülő piacokon kevésbé tehetősek a vásárlók. Kelet-Európában, Indiában és Kínában a vevők pénztárcája határt szab az autó méretének. A tehetősebb nyugat-európai és amerikai piacokon is egyre feljebb szökik a kiskocsi láz, és nemcsak az olcsóbb modelleké.
A német piacon a húszezer eurós Mini Cooperből több kell el, mint a feleanynyiba kerülő Suzuki Swiftből. Hosszabb távon is hasonló fejlődés várható: az előrejelzések szerint 2015-ig harminc százalékkal bővül a mini-prémium szegmens. Ennek megfelelően rákapcsoltak a gyártók.
Ám minit fejleszteni legalább olyan drága, mint nagy luxus-limuzint, viszont jóval kevesebbért lehet eladni, így nehezebben jön vissza a két-hárommilliárd eurós költség, melyet a tervezésre és a gyártás előkészítésére kell fordítani.
Egyre többen szállnak be ebbe a szegmensbe, mert egyre nagyobb a kereslet az igényesen kidolgozott és tetszetős kisautók iránt. Ez a vásárlói réteg nem olcsót vagy takarékosat keres, hanem kényelmes és biztonságos modellt akar, legyen az akár másfélszer-kétszer drágább azonos méretű társainál. És azért könnyen lehessen vele parkolni.
A közös fejlesztésekkel és a költségek elosztásával csökkenteni lehet a terheket. Nem véletlenül terjednek a kooperációk, és alakulnak ki olykor egészen fura szövetségek. A James Bond filmekben híressé vált brit autógyár mellett a VW-konszern sem restellt japán multinacionálishoz fordulni, hiszen utóbbi a Suzukiba vásárolta be magát. A gigászok és műhelyek közötti együttműködés példája a Toyota-Aston Martin, mely az iQ mintájára megszülte a Cygnet nevű kisautót, ez tulajdonképpen egy négyüléses Smart. Szóval több márka sutba dobta a szabálykönyveket, és újragondolta a négyüléses autókkal kapcsolatos részleteket.
Az Audi nem, igaz könnyebb volt a helyzete, mert anyacégének csomagjaiból tudott építkezni: a brüsszeli Volkswagen gyárban készülő A1-es modell főegységei a Polótól származnak. A Citroën a DS sorozat 3-asával máris hódít, nem véletlenül, hiszen az autó egyéni megjelenéséhez több száz variálható dizájnelemet kínál a francia cég.
A Fiat csoport már korábban beszállt minden márkájával a prémium szegmensbe: a Lancia Y nem lett piacrobbantó, viszont az 500-as Fiat és az Alfa Romeo MiTo igazi sikermodell. A Mini régi tag a klubban, és tulajdonosa a BMW sem akar kimaradni, így hamarosan bemutatja a Megacity Vehicle-t, melynek szerkezetére a hírek szerint az immár önállósult svéd Saab is építkezhet majd, akár villamos hajtással.