Elaltatja a Mercuryt a Ford

A General Motorshoz hasonlóan a másik nagy detroiti konszern is tovább ritkítja márkakollekcióját, hogy ezzel is javítsa pénzügyi mérlegét.

Az automobilizmus százharmincnégy éves történetében négyezernél több márka próbálkozott járműgyártással, közülük napjainkban kétszáz működik, és a válság hatására egyre többet altatnak el. Az Oldsmobile, Pontiac és Saturn után további amerikai klasszikus tűnik el az autószalonokból, mert az anyacég leállítja a Mercury gyártását. A Henry Ford tragikus sorsú fia, Edsel Ford által megálmodott és 1939-ben bevezetett márka modelljeiből 1978-ban még 621 ezer, tavaly már csak 92 ezer kelt el. Az idei adatok sem biztatóak, mert a kereslet csökkenése miatt májusban már kétezernél kevesebb Mercury márkájú autó készült, és júniusban teljesen leállítják a gyártást, ezt Mark Fields igazgató jelentette be.

Júniusban leállnak a Mercury gyártásával
Júniusban leállnak a Mercury gyártásával

Emlékével sem hozott szerencsét a fiatalon elhunyt Edsel, akiről halála után márkát neveztek el, ám a hatalmas reklámkampánnyal beharangozott autó csúfosan megbukott. Az első Mercury nevű autó egyébként az angliai Twinckenhamben (Middlesex) készült 1914-ben, ám a cég hat év után bezárt. 1918-ban a New York állambeli Hollis városkában két évig működött Mercury-autóüzem.

A Ford már korábban eladta a Jaguar, Aston Martin, Land Rover és Volvo márkákat, valamint Mazda-részesedését, a Mercury azonban senkinek sem kell, ezért eltűnhet a süllyesztőben, így már csak az elnöki limuzinként is szolgáló Lincoln maradt a Ford-kollekcióban.

Európában már korábban eltűnt a francia Panhard, melyet százhúsz éve alapították, a Simca és Talbot, a német Horch és NSU, a brit Austin és Morris.

Néhány márka életben tartásával új és tőkeerős tulajdonosok próbálkoznak. Kínai kézbe került a Vo lvo, az MG és a Rover, indiai lett a Jaguar és a Land Rover, orosz banké a TVR, a General Motorstól pedig a Spykerhez elkerült a Saab. A márkák eladásához hasonlóan az egyesülésektől is mérlegjavulást remélnek a cégek, mert a nagyobb sorozatszámmal jelentősen csökkenthetők a költségek, különösen a fejlesztés és gyártás területén. A FIAT a Chryslerrel, a VW a Suzukival kötött stratégiai szövetséget.

Olykor fel is támadnak márkák: a Bugatti, a Maybach és a Hispano Suiza után hamarosan sorozatgyártásra kerül a Trabant, melynek villamos hajtású prototípusát tavaly mutatták be Frankfurtban.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.