Felvillanyozó kedvezmények

Japánban 13 ezer, az USA-ban 7500 dollárt fizet az állam, több svájci nagyvárosban ingyenes tankolást biztosít az önkormányzat a villanyautók tulajdonosainak. Magyarországon hasonló mértékű kedvezményekre nincs kilátás. Ugyanakkor a bőkezű adományok hozadéka sem egyértelműen kedvező: számos jel mutat rá, hogy a támogatás nem az autótulajdonosokat, hanem nagyrészt az autógyárakat gazdagítja.

Itt van például a Nissan Leaf esete: az amerikai piacra kifejlesztett, és részben ott is gyártandó – várhatóan 2011-ben a szalonokba kerülő – elektromos autót az eredeti tervek szerint 4,7 millió forintnak megfelelő dollárért (alig valamivel a japán gyártó hasonló kategóriás benzines autóinak árszintje felett) akarták piacra dobni. Most viszont már 30 ezer dollár (6 millió forint) a tervezett ár, ami magasabb, mint amenynyibe ott a legsikeresebb alternatív autó, a Toyota Prius kerül. Vagyis az időközben megszületett állami támogatást a gyártó egyszerűen beépítette az árba (ha nem lenne a 7500 dolláros visszatérítés, a kocsit nem lehetne 30 ezer dollárért eladni). A történet különösen annak fényében érdekes, hogy az amerikai szövetségi kormányzat 1,4 milliárd dollárt az USA-beli gyártás beindításához is adott, vagyis aligha állítható megalapozottan, hogy mondjuk az időközben bekövetkezett költségnövekedés miatt kellett árat emelni.

Nálunk hasonlóan piactorzító állami adományoktól egyelőre nem kell tartani. A legnagyobb tétel a kedvezménylistán a regisztrációsadó-kedvezmény: a villanyautók regadója egységesen 190 ezer forint (pont a fele a szintén kedvezményezett gázüzemű autókénak). A vagyonadómértéket 50 százalékkal csökkenti, ha elektromos autóról van szó, és a kötelező biztosítás is olcsóbb lehet (némelyik biztosítónál minden elektromos meghajtású gépkocsi lassú járműnek számít). Ehhez jöhet még az önkormányzati rendeletekben szabályozott parkolásidíjkedvezmény.

Mindez együtt sem teszi jelentősen olcsóbbá az elektromos autók beszerzését a magyar vásárlóknak. Az igazi vonzerő nálunk – a környezetvédelmi motiváción túl – az üzemeltetési költségekben rejlik: a jelenlegi áramárak mellett egy kilométernyi üzemanyag 5 forintból is kihozható – szemben egy kis fogyasztású benzines 20 forint/kilométeres értékével –, és a villanyautók a karbantartás szempontjából is az olcsóbb alternatívát jelentik. Vagyis például a most bemutatott, állítólag 9-10 millió forint körüli áron hozzáférhető elektromos kisautó, a Citroen C-Zéro százezer kilométeren nagyjából 1,5-2 millió forintot spórol a tulajdonosának (ami azt jelenti, hogy a fenti ár mellé elkelne még némi kedvezmény).

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.