Drága beugró, olcsó tankolás
Zero emisson, ez a jelszó mostanság a járműiparban. Csodákat zengenek a villanyautókról: csendesek és tiszták, nem szennyezik a környezetet, legalábbis lokálisan, mert útközben tényleg nem bocsátanak ki káros anyagot, de az akkumulátorukat töltő áram előállítása is károsanyag-kibocsátással járhat. Ha napelemek, szél- vagy vízi erőművek termelik a villamos energiát, akkor kedvező a globális hatás, ám ha például olaj vagy szén a forrás, akkor már közel sem ilyen kedvező a mérleg. Márpedig a hálózati konnektorból tölthető villanyautók többnyire utóbbiakból táplálkoznak.
Sorozatgyártású, a piacon elérhető és megfizethető árú benzines és dízelautók tucatjai is száz grammnál kevesebb széndioxidot bocsátanak ki, miközben a hasonló méretű, ám méregdrága villanyautókra vetítve ez az érték ennél magasabb, ha például szénnel működtetett erőmű hálózatáról töltik. A villanyautó költségrésze pedig azért kedvezőbb, mert a versenytárs Otto- és dízelmotorok hajtóanyagául szolgáló benzin és gázolaj árát jelentős jövedéki adó is terheli.
Száztizenegy éve még az volt a kérdés, hogy a gőzhajtású vagy akkumulátoros járműveké a jövő, aztán egy harmadik, a belsőégésű motor lett a befutó a sorozatgyártásban. Napjainkban is benzinből és gázolajból fogy a legtöbb, mert a világ hétszázmillió darabos személyautó-állományából csak hárommillió a hibrid, és tízezernél kevesebb villanyautó közlekedik a világ közútjain. Gyors változásra nem lehet számítani, mert egyelőre kevés nulla károsanyag-kibocsátású autó készül. 2020-ban a németeknél kétmillió villanyautó közlekedik majd, hasonló számok szerepelnek a másik nagy európai piac előrejelzéseiben is. Tíz éven belül Franciaországban kétmillió villanyautót helyeznek forgalomba, állította Damien Luniaud, a Citroën Hungária vezérigazgatója a C–Zero nevű villanyautó budapesti bemutatóján. Az autó novembertől kapható a magyar piacon nettó 7,85 millió forintért.
Az előrejelzések szerint 2020-ra 4,5 százalékos lesz a villanyautók részesedése a piacon, miközben a teljes fogyasztásból másfél százalékot használnak fel, ám ez csak központi programok támogatásával érhető el.
A hangzatos környezetvédelmi érveket gyorsan semlegesítik az árak: a drága akkumulátor és elektronika miatt az immár sorozatban készülő villamos hajtású Tesla sportkocsi százezer euróba kerül, és piacra kerülő következő modellek ára is negyvenezer euró felett kezdődik majd.
Mai árakon számolva belsőégésű motorokhoz képest negyedannyiért meg lehet tankolni egy villanyautót, igaz, vásárláskor ötszörös összeget kell fizetni érte. Ennek ellenére, ha lassan is, de azért terjednek a villanyautók, igaz, többnyire ott, ahol más járművekkel nem szabad, vagy csak nagyon drágán lehet behajtani. Népszerűségüket növelheti, hogy nyilvános oszlopból ingyen feltölthetőek akkumulátorai, a svájci Zürich belvárosában már van ilyen lehetőség. A villany Smart utcai dobozokból tankolhat a londoni Cityben, ahová díjmentesen behajthat. A Mitsubishi négy i-MiEV elektromos autója postakocsiként szolgál a monacói hercegségben. 2009. júliusi piaci bevezetése óta 1400 darabot lízingelnek csak Japánban, és idén másfél ezerrel bővül a bérelhető fl otta. Együttműködés keretében a Mitsubishit i-MiEV modellt Citroën C–Zero és Peugeot Ion jelzéssel 44 ezer eurósáron forgalmazzák majd Európában. Ezek a 380 voltos oszlopról félórán belül nyolcvan százalékosra tölthetőek.
A Ford, a Scottish and Southern Energy és a Strathclyde University tizenöt Focus BEV prototípusból álló flottát, illetve a London Borough-hoz tartozó Hillingdonban lévő újratöltő infrastruktúrát használja. A járműveket a Scottish and Southern, valamint hillingdoni értékesítők autóvezetői tesztelik, a bemutató flotta részben az Egyesült Királyság kormányának Technológiai Stratégiai Bizottsága (TSB) által odaítélt közpénzekből jött létre.
A 2+2 üléses indiai Reva miniből huszonnégy országban háromezernél több kelt el. A Magyarországon forgalmazott legolcsóbb modell, az ólom akkumulátoros Standard ára 3,78 millió forint, a légkondicionálós De Luxe 4,39 millió forint a kerül. A lítiumion-akkumulátorral szerelt L-ion ára 5,69 millió forint. Egy feltöltés költsége négyszáz forint körül van, ezzel nyolcvan kilométeres útra képes, ami kilométerenként ötforintos üzemanyagköltséget jelent. Mindegyik változat 80 km/órás sebességre képes. A Standard és a De Luxe egy töltéssel nyolcvan kilométeres, a L-ion modell 120 kilométeres útra képes, és lítiumion-akkumulátora 2400 töltési ciklust, valamint háromszázezer kilométert bír ki, ehhez három év garancia jár.