Pápai intelem és ötéves terv a FIAT-nak
A hosszútávú tanulmány szerint csak a légzsáktartó szerkezetének megváltoztatásával hét euróval, a motorok főtengelyének könnyítésével három euróval, egyszerűbb kereszttartók beépítésével ötvenegy euróval csökkenthetőek az autónkénti költségek az Alfa Romeo, Fiat, Lancia és Iveco márkák esetében. Ez csak az idei első negyedévben eladott 543 ezer autóra vetítve is jelentős összeg, ám a konszern elnök a korábbinál nagyobb darabszámokat tervez. Ebben szerepet kapnak az új modellek, melyeket a Chryslerrel közösen fejlesztenek, gyártanak és értékesítenek.
2009-ben a Fiat Csoport 2,3 millió, a Chrysler 1,3 millió autót értékesített, Marchionne terveiben 2014-ben közel hatmilliós darabszám szerepel, ezekben a Chrysler, Dodge, Jeep, Ram 2,8 millió darabbal, az Abarth, Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lancia, Maserati, Fiat Professional 2,7-3,2 millió darabbal szerepel.
Az új partner azért is fontos a Fiatnak, hogy ismét partra szállhasson az Újvilágban, ahonnan tizenhét éve kivonult. Az Alfa Romeo észak-amerikai forgalmazása 2012-ben indulna, és készülnek majd Chrysler jelvényes Lancia Delták, 2013-tól pedig a kéthengeres Fiat 500-asok. Ehhez a Chrysler Egyesült Államokbeli gyárait és értékesítési hálózatát használják az olaszok.
2014-től a Fiat vegyesvállalatánál, az oroszországi Sollersnél 280 ezer Jeep Patriot és Liberty/Cherokee terepjáró is készül majd.
A Fiat jól kezdte 2010-et, hiszen a tavalyi 440 millió eurós veszteségét 25 millió euróra csökkentette. Ebben nagyban segítették az olaszországi (+23 %) és a brazíliai (+13,9%) eladásnövekedések. Az ötéves terv jól indult, de neheze még hátravan, hiszen jó néhány hálátlan feladta vár Marchionnere, és újonnan kinevezett alelnökére. Elődje, Luca Cordero di Montezemolo a héten már csak a konszernhez tartozó Ferrari és Maserati márkákat irányítja a továbbiakban. Az új alelnök, a harmincnégy éves John Elkann, a Fiat céget alapító, és azt évtizedeken át irányító Gianni Agnelli unokája.
Már a következő két évben nyolcmilliárd eurót fordít gyárainak korszerűsítésére és új modellek fejlesztésére a Fiat, melynek pápai intelemből is jutott. Marchionne be akarja zárni a szicíliai Termini Imeresében működő üzemet, ami Itália szerte sztrájkokat és tiltakozásokat váltott ki. Sergio Marchione azzal érvelt, hogy más üzemekhez képest autónkénti ezer euróval magasabb az előállítási költség a szicíliai Fiatnál. A gazdasági válság miatt sok munkahely szűnik meg, ez mindenkitől felelősségérzetet igényel, legyen vezető, munkás, vagy kormányhivatalnok, reagált közleményében a katolikus egyházfő. Marchionne tisztában van a pápa kiemelkedő szerepével, néhány éve személyesen adott át egy pápai emelvényt vontatótraktort XI. Benedeknek. A Termini Imerese üzem bezárása kétségtelenül hálátlanabb feladat, csakúgy, mint az ötéves tervhez tartozó költségcsökkentő, ám elkerülhetetlen cselekedetek.
Brazíliában volt a legsikeresebb
Olaszország legnagyobb magánvállalata, az Abarth, Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lancia, Maserati és Fiat Professional márkákat tömörítő cégcsoport hazájában 80 ezer, világszerte 190 ezer embert foglalkoztat. A konszern tavaly 2,3 millió, az olasz piacon 722 ezer, legnagyobb piacán, Brazíliában 750 ezer autót adott el.