Autók Szezám ajtókkal
Nagyobb lett ez is, mert mi is növünk folyamatosan, de az új Merivának nem ez a hírértéke, hanem látványosan nyíló ajtaja. Tulajdonképpen nincs benne semmi új, hiszen az 1938-as elegáns Admiralon már volt ilyen. Sőt, ezzel a megoldással nyíltak akkoriban a legkisebb Opel, majd a ZIM és a Lincoln ajtajai is. A Kadettet egyébként Moszkvicsként ismerhették meg a kelet-európaiak, mert a berlini gyár és modellje háborús jóvátételként a Szovjetunióba vonatozott.
A hintókhoz hasonlóan az autók hőskorában is így nyíltak az ajtók, ám nem voltak biztonságosak, mert ha rosszul húzták be őket, és a hátul ülők megpróbálták menetközben rendesen becsukni, ahhoz újra ki kellett nyitniuk. A forgatókönyv általában tragédiával végződött, mert a menetszél nemcsak az ajtót tépte fel, de a bele kapaszkodó utast is kirántotta az autóból. Ezért hívták ezeket öngyilkos ajtóknak, és ezért szoktak le róluk a gyártók.
Napjainkban ez már megoldható biztonságosan, hiszen az érzékelők és elektronikák biztonságosan felügyelik a rendszert; az ajtók csak álló helyzetben nyithatóak, ezt a kilincs zöld lámpája is jelzi. Elinduláskor automatikusan záródnak, de arra is ügyel a rendszer, hogy ütközés után nyithatóak legyenek.
Miért is kell ez a trükk? Legkevésbé látványossága miatt, hiszen ezzel az ajtómegoldással kényelmesebb a beszállás és a pakolás. Szűkebb parkolóhelyen sem gond a kiszállás, mert 84 fokban kitárható a hátsó ajtó, míg a hagyományosok csak 67 fokra nyílnak. Ráadásul kevésbé esik útba a küszöb, ezért nem koszolódik a ruha sem.
A flexibilisOpel-program keretében már sok érdekes megoldás született: ilyen a csomagtérben elbújtatható plusz két ülés, mellyel pillanatok alatt hétülésessé alakítható a Zafira. Kicsit később, 2003-ban jelent meg a szintén rugalmas belterű Meriva: a Zafiránál kisebb egyterűből hét év alatt egymillió kelt el. Az első változatból nagy titokban készített egy kísérleti példányt az Opel: a kétfelé nyíló ajtós próbakocsit a gyári dolgozók felváltva tesztelték, és a kísérleti modellt mindenki megszerette. A kedvező tapasztalatok után a márka vezetése arról döntött, hogy a következő generációs Meriva már ilyen lesz. Hát tényleg ilyen lett, annak ellenére, hogy nem kevés engedélyeztetési munkába tellett a homológizálni, hiszen az öngyilkos ajtókról leszoktatták a gyártókat, bár a 2006-os Rolls-Royce Phantom megint ilyennel készült, márpedig a biztonságról egyik márka sem mond le.
Az Opel sem, ezért különleges védelmi rendszert épített a Merivába: elinduláskor, 4 km/ órás sebességnél automatikusan záródnak az ajtók, és balesetnél sem ragadnak be, mert magától oldanak a zárak. Zöld fény jelzi, hogy nyitható az ajtó.
Az elődnél hosszabb lett az orr-rész, hogy kíméletesebb legyen az elütött gyalogoshoz, de a gyári vizsgálatokon az utascella is ötcsillagos minősítést ért el az EuroNCAP szerinti törésteszten.
Az elsőhöz képest kisebb lett a sárvédő merevítés, és a karosszéria ívei valósággal hullámzanak. A teljesen króm hűtőrács és a oldalsó karosszériadomborítások az Insigniát, a fényszórók az Astrát idézi. A második ajtó megformálása már kifejezetten Meriva-jellegzetesség, és a dinamikus hullám már kiemeli a hátranyíló Flex-Doors-ajtókat. Az ablakvonal megtörése azonban nemcsak dizájnelem, hanem az átlátható hasznos felület jobb kihasználása, amit különösen a hátul ülők élvezhetnek.
Persze más márkáktól is merítettek az Opel dizájnerei: a csomagtérajtónál például a Lancia Y-nál bevált kétszínű fényezést és üvegfelület-növelő formatervezési trükköt alkalmazták. Az első fejtámla az egykor még családtag Saab stílusában készült, ami nagyobb biztonságot sugall.
A Meriva hajtóműválasztékát, a hatékonyság jegyében, további turbómotorokkal egészítették ki. A teljesítményskála 75-től 140 lóerőig terjed, van egy különösen környezetkímélő ecoFLEX-változat is, mindegyikhez öt- és hatfokozatú sebességváltók, valamint hatfokozatú automata rendelhető. Mindegyik motor Euró 5-ös besorolású, az 1,4 literes, 90 lóerős teljesítményű benzines átlagfogyasztása 6,1 liter, kilométerenkénti károsanyag-kibocsátása 144 gramm. Elődjénél 23 centiméterrel hosszabb lett az immár 4,3 méteres Meriva, mely széltében is 12 centiméterrel nőtt, ennek következtében nagyobb lett utastere és csomagtartója is, mely öt személy esetén négyszáz literes, és a hátsó ülések döntésével 1500 literesre bővíthető. Az autó menetkész tömege 1360 kg.
Az FlexDoors-megoldással az Opel első tömeggyártóként kínál hátrafelé nyíló hátsó ajtókat, amelyek kényelmessé teszik a be- és kiszállást. A FlexRail középkonzol csúsztatható és variálható, cserélgethető moduljai pedig bőséges rakodási lehetőséget kínálnak. A Merivához is rendelhető a Corsánál már bevált Flex-Fix, vagyis a hátsó lökhárítóba integrált kerékpártartó, mely használat után fiókként tolható be a csomagtartó alá.