Zöld Ferrari és folyékony szobrászat a Palexpóban

Éledező európai autópiac és premierdömping, ez a kettő máris elég ahhoz, hogy a kincstári optimizmusban egyébként sem hiányt szenvedő autóguruk bizakodónak lássák a jövőt.

Higgyék el, hogy megindult a fellendülés, és ezt a legfrissebb számok is alátámasztják: az első két hónapban eladott 2,2 millió új autó 14 százalékos növekedést jelent az európai piacon. Ez már valami. És az újdonságokat még be sem dobták a márkák, hiszen azokat a legnagyobb tavaszi seregszemlére tartogatták. Nem véletlenül, hiszen az autóipari szempontból semleges Genf jó gazdasági hőmérő. Svájcnak komoly járműipari múltja van, igaz ugyan, hogy a nagy volumenű gyártók már rég elkötöztek innen, de azért van egy kis cég, mely minden évben elviszi a show-t.

Svájci vonat-autó kombináció

Az autóipari beszállító Rinspeed csinált már látványos kanyarautót, szín- és méretváltót, meg kétéltűt, idei ajánlata mindegyiknél komplexebb. Kisautóval vonatozni, nagyjából így foglalható össze Frank M. Rinderknecht ötlete. Az Urban Commuter mobilitási koncepció rövidítése a városi felhasználásra utalt, de UC?, (kiejtve You See?) magyarul Látod? A 2,5 méteres és joystickkal irányítható mini 124 newtonméteres nyomatékú villanymotorjával akár 110 km/órás sebességre képes, és akkumulátorainak hatótávolsága 120 kilométer egy töltéssel. A Rinspeedfőnök Rinderknecht ötlete persze nem teljesen új, hiszen ilyen vonatok közlekednek a Csalagútban, és így működik a RoLa, vagyis a vasút-kamion kombináció, mely hosszabb utakon és hegyi szakaszokon energiatakarékos, gyorsabb, tisztább és biztonságosabb közösségi közlekedési eszköz.

A másik svájci cég, a Protoscar a Lampo2-es jelzésű villanyautóval a Palexpo parkjában felállított Zöld Pavilonban áll akkumulátorfejlesztők és hibridgyártók társaságában. Ide gördült be Rüsselsheimből saját lábán, pontosabban kerekein az Opel Ampera, demonstrálva, hogy alkalmas közúti közlekedésre, és már jövőre megindul a sorozatgyártása.

Minden standra jut villamos hajtású vagy vegyes üzemmódú jármű. A Toyota tiszta modellje, az Auris immár Európában készül, és új műszaki megoldásokkal jelent meg a Lexus CT 200h. A vetélytárs Mercedes azonos karosszériával készítette el cseppfolyós hidrogénnel hajtott üzemanyagcellás és hibrid F800-as jelzésű tanulmánymodelljét, mely a következő C osztály előhírnöke. A kisebb és kevésbé látványos Suzuki Swift háromhengeres motorja állandó fordulatszámon menet közben tölti az akkumulátorokat, melyek háztartási konnektorból is táplálhatók. Autónál kevesebb, motornál több a Honda 3R-C tanulmánymodell, mely látványos, de inkább csak villamos tricikli. Igazi fenevad a hibrid és zöldre festett Ferrari 599-es és a Porsche 911 GT3 R, mely lendkerekes energiatermelővel és -tárolóval is gyorsul.

Egyre nagyobb szerepet kapnak a tiszta rendszerek, a vonatokkal és villanymotorokkal kombinált autók, de azért még a hagyományos modellek vannak többségben a Palexpóban. Száz európai és világpremiert ígértek a gyártók, ezek felét az első napra. Temperamentumos dizájnt kapott az Alfa Romeo Giulietta, mellyel a századik születésnapját ünneplő olasz cég a 147-est váltja, és majd ezzel tér viszsza az észak-amerikai piacra.

A prémiumminik táborát bővíti az Audi a Brüsszelben készülő A1-essel. A brit klasszikusok két szélsőséget mutattak be: az Aston Martin Cygnet tulajdonképpen a Toyota iQ elegánsabb változata, bár a japán származású minin egy kicsit furán mutat a DB modellek hűtője. A kiállítás leggyorsabb nyitott autója, a 621 lóerős teljesítményű és 325 km/órás tempóra képes Supersport a Bentley standján parkol. A Spark és a Cruze közé illesztette új Aveóját a Chevrolet, mely GM-testvérmárkájának, az Opelnek csinált vetélytársat a hétüléses Orlandóval.

A japán fronton a Mazda 5-ös harcolt a publicitásért. Az európai piacon is jól fejlődő dél-koreaiak ontják az újdonságokat: a Kia Sportage terepjárónál izgalmasabb a Ray hibrid coupé. Folyékony szobrászat, így kommunikálja i-flow jelzésű limuzinját a Hyundai. Hasonlóan lüktet a Volvo új S60-asa és a Nissan Juke és Micra. A Ford a C-Max és a Grand C-Max egyterűekkel, valamint az új Focusszal jelent meg. A PSA-csoport márkái nagyot váltottak stílusban: a jövőt jelzik a Citroën DS 4-es és High Rider, valamint az 5 by Peugeot, mely 508-as jelzéssel kerül sorozatgyártásra.

A Celica utódját sejteti az orr motoros, hátsókerék-hajtású FT-86 koncepció, és elkészült az új RAV4-es. Megújult a Sharan és a Touareg, de a Volkswagenkonszern anyamárkája és a Škoda is bemutatott magasított autót. Az európai piac legolcsóbb terepjáróját ígéri a Dacia a Duster személyében. Az anyacég Renault két modellel nyitott: a Twingo alapra fejlesztett kétüléses Wind és a Mégane Coupécabriolet már a jobb időkre készült. Nyáron sorozatban gyártják majd a Seat Ibiza kombiváltozatát, az ST modellt. Két kategóriában is flexelt az Opel: a kétfelé nyíló ajtajú és rugalmasan alakítható belterű Meriva márciustól már sorozatban készül a spanyolországi Zaragozában, a Flextreme GT/E még csak egyedi tanulmánymodell. Európai piacra szánt M modellel jelent meg az Infiniti, melynek nehéz lesz megmérkőznie az új BMW 5-össel.

Harmadik éve vesz részt a genfi autószalonon a BYD, melynek betűi azt jelentik Build Your Dream, vagyis valósítsd meg álmaidat, ám erre nemcsak a kínai márka készül, hanem az egész autóipar, de az már más kérdés, hogy a vásárlók mikor és mennyit szánnak az álomkocsikra.

Genf, 2010. március

Buick az Alpokból

Svájc csokijáról, óraiparáról és bankjairól ismert, pedig Swiss Made jelzéssel Buick és Chevrolet márkájú kocsikat is gyártottak 1936 és 1975 között a General Motors helyi üzemeiben. 1979-es megszűnéséig pedig a Monteverdi luxus sportkocsijai képviselték a helvéciai járműipart.

A 7,5 millió lakosú Svájcban 1960-ban még csak 450 ezer autó volt, három évtized alatt megduplázódott az autók száma Svájcban, ahol napjainkban négymillió személygépkocsit tartanak nyilván. Svájcban 2008-ban 288 ezer, 2009-ben 264 ezer új személyautót helyeztek forgalomba, az idei első két hónapban is 8 százalékos a visszaesés tavalyhoz képest.

Nagyobb mértékben esett egy év alatt a genfi nemzetközi autókiállítás fogalma: 2007-ben 730 ezren, 2008-ban 715 ezren, 2009-ben 648 ezren látogattak a Palexpóba, ami 9,3 százalékos esést jelent. A jubileumi nyolcvanadikon hétszázezer látogatót remél Luc Argand, a nemzetközi rendezvény elnöke, aki szerint nagyon jó a felhozatal. A 78 ezer négyzetméternyi területen harminc ország 250 kiállítójának 700 márkája állít ki száz premierautót és tanulmánymodellt. (www.salon-auto.ch) Az árak évek óta nem változtak: a nagyközönség által március 4-től 14-ig látogatható kiállításra a felnőtteknek 14 svájci frankba, 16 éven aluliaknak 8 frankba kerül a belépőjegy, egynapi parkolás ára 20 svájci frank. Hétköznap 10–20 óráig, szombaton és vasárnap 9–19 óráig tart nyitva a szalon. A fapados légitársaságok is a Palexpóval szomszédos repülőteret használják. A Budapesttől 1284 kilométerre fekvő Genfben nem olcsó megszállni, hiszen az autószalon idején másfélszeresére drágulnak a hotelszobák. Az autóval érkezőknek ajánlott a Palexpótól néhány kilométerre fekvő, ám jóval olcsóbb Franciaországban megszállni. (B. J.)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.