Ötös modellt és egy számjegyű növekedést ígér a BMW
Az autóipar összes szereplőjéhez hasonló évet zárt a BMW is tavaly: rosszat. A teljes – a Minit, a Rolls-Royce-ot és a motorkerékpárgyártást is magába foglaló – cégcsoport 10,4 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni, ezen belül a BMW eladása 11,1 százalékkal csökkent. (A Mini esetében 6,8 százalék volt a csökkenés, Rolls-Royce-ból 17,3 százalékkal kevesebbet adtak el.) Különösen fájdalmas volt a visszaesés az Egyesült Államokban, ahol majdnem 26 százalékkal kevesebb BMW fogyott. Jobb évet zártak Németországban (-9 százalék), így a hazai vált a legnagyobb egyedi piaccá. Tavalyi 35 százalékos bővülésével és a 90 ezernél is több eladott autóval egyébként Kína is csatlakozott a legfontosabb piacokhoz.
A cég az év végén azonban már meglátta a fényt az alagút végén. Decemberi eladásaik 8 százalékkal haladták meg a 2008 decemberit, és az összes lehetséges helyen elmondják, hogy kedvező jeleket látnak a nemzetközi gazdaságban. A várakozásokat illetően azonban óvatosan fogalmaznak, ahogy Friedrich Eichner, a cég igazgatótanácsának pénzügyekért felelős tagja a nemzetközi bemutatón elmondta, ebben az évben növekedésre számítanak. Hogy mennyire? Egyszámjegyűre. Ennél pontosabb adatot nem lehetett kihúzni belőle, csak annyit tudtunk meg, hogy a tavalyi 1,28 millió után az idén 1,3 milliónál több autót akarnak eladni. Hogy mennyivel többet? A BMW válasza: pontos előrejelzéseket sosem teszünk közé.
A fellendülésben az egyik legfontosabb szerepet az új 5-nek szánják. Nem véletlenül: mindig is az ötös volt „a” BMW. Ha Hermann Ottó az állatvilág helyett az autóipart tanulmányozta volna, akkor azt írta volna, hogy az ötös a BMW-jellem legtörzsökösebb alakja. 1972-es megjelenése óta 5,555 millió darabot adtak el belőle világszerte – micsoda véletlen, csupa 5-ös – és az elmúlt négy évben kategóriája legkeresettebb autója volt. Igen, a hardcore BMW-fanok által ezerszer elátkozott Bangle-féle (legalábbis neki tulajdonított, pedig az ötös vonalaiért Davide Arcangeli felelt, persze Bangle vezérlete alatt), a BMW-s hagyományokat gátlástalanul sárba tipró E60-as. Amely azonban csak a BMW-fanatikusokat osztotta meg valóban forradalmi formatervével, a vásárlókat inkább vonzotta, hiszen minden idők legkeresettebb ötös limuzinja volt. Bangle neve hallatán pedig csak a BMW rajongói klubokban rándul ökölbe sok kéz, a cégnél – már csak az eladási adatok miatt is – respektálták és emberileg is szerették az amerikai tervezőt.
Nagy teher nyomja hát az immár F10 kódszámon futó új ötös vállait. Hoznia kell az eladási számokat, pótolni az elődjét. Ami a külsejét illeti, óvatos kéz nyomait lehet rajta felfedezni. A forradalmi Bangle-dizájnt feledve visszatértek a hagyományos BMW-formákhoz. A hátrafelé dőlő hűtőmaszkot – a BMW-veséket - például a gyalogosvédelmi előírások és az aerodinamikai kötöttségek szerinti lehető legnagyobb mértékig visszatolták a hagyományos cápaorr felé. Ennek akár örülhetünk is, ráadásul az autó szép, időtálló formájú, remek arányokkal, hatásos kontúrokkal, álló helyzetben is dinamizmust és erőt sugárzó vonalakkal, de semmi extravagancia. Lehet persze, hogy egy piacvezető prémium szedánnak nem is kell másmilyennek.
Essünk túl gyorsan az autót egyetlen rossz szón: nehéz megérteni, hogy egy ilyen hatalmas autóban hogy lehet olyan kicsi a hátsó lábtér?! Persze a kicsi csak magához mérten igaz, nem abszolút értékben, mert hely azért akad: a kocsi csaknem – tíz centi híján - öt méter hosszú, a két tengelye között is három méter a távolság. Ne gondolják tehát, hogy nyomorogni kell benne.
Nem, a legutolsó, ami eszünkbe juthat, az a nyomorgás. Az autó belvilága a 7-est idézi, prémium minőségű anyagaival, tökéletes kidolgozással a legmagasabb színvonalat képviseli. Ehhez jön még a sérthetetlenség érzetét keltő (majdhogynem garantáló) karosszéria, az alapból is gazdag, egyébként meg végtelenül hosszú kényelmi és biztonsági berendezések sora, amik együtt megmutatják, milyennek kell lennie egy prémium szedánnak.
A BMW-nél azonban nem elégedtek meg ezzel. Meg akarták mutatni, hogy nemcsak egy bármekkora távolságra a lehető legnagyobb kényelemben a legnagyobb természetességgel elvinni képes autót gyártottak. A bemutatóra összegyűlt újságírók nemcsak hétköznapi helyzetekben vezethettek, hanem – demonstrálandó az autóban nem is annyira mélyen megbújó fenevadat – az estorili versenypályán is kipróbálhattuk. Röviden: zseniális. Egy kicsit bővebben: zseniális, de azért versenypályán nem tudja feledtetni, hogy egy üresen is 1,8 tonnás autó. Azért ha lehetne, a cég helyében a választható extrák közé felvenném a versenypályát is.
Röviden a választható motorokról: négy benzin és három dízelmotor közül lehet választani. A belépő szint a négyhengeres, 2000 köbcentis, 184 lóerős 520d (520i augusztustól lesz kapható), ezen kívül két háromezres, 204, illetve 245 lóerős dízel szerepel még palettán 252d, illetve 530d néven. Benzinesből a legkisebb 523i névre hallgat és 300 köbcentijéből 204 lóerőt présel ki, az 528i nevű, ugyanekkora motor 258 lóerős. Az 535i szintén 3000 köbcenti, de 306 lóerő. Eddig tartottak a hathengeresek, mert a csúcs a 4,4 literes, 407 lóerős 550i V8-as. Utóbbi kizárólag a tökéletesen dolgozó nyolcfokozatú ZF automatával kapható, a többiek esetében választható vagy ez, vagy a hatsebességes manuális váltó.
Hogy mindezt mennyiért? Az 523i alapára 13,2, az 525d-é 13,8 millió forint, az 550i-é pedig 23. A választható extrák azonban több (akár sok) millióval megdrágíthatnak egy-egy autót.
Hazai számok
Magyarországon 1100 új és 358 6 hónaposnál fiatalabb használt (úgynevezett premium selection) jármű eladásával 30 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni tavaly a BMW, ami azért jobb a teljes piacot sújtó 60 százalékos zuhanásnál. A hazai eladási ranglistát egyébként a 3-as sorozat vezeti, második helyezett az X6-os, az 5-ös pedig a harmadik helyre szorult, 124 példánnyal. A hazai piacon is szolid javulást várnak, de a konkrét terveket persze titkolják. Az új 5-ös egyébként a világpremierrel egyszerre, március végétől kapható itthon is.