Akik elcsalják a kilométereket

Durvuló árharc, kétes színvonalú oktatás, tisztességtelen trükkök: még mindig jócskán akad gond a hazai gépjárművezető-képzéssel.

Akár százezer forintnyi különbség is lehet az úrvezetői jogosítvány megszerzésére felkészítő tanfolyamok árai között. Kevés tanuló, sok iskola – éveken át ez határozta meg a hazai gépjárművezető-oktatás helyzetét, emiatt pedig még ma is „durva” konkurenciaharc dúl a sofőrképzéssel foglalkozó mintegy nyolcszáz aktív cég között. A mára kialakult helyzetről minden nél többet elárul az: van, ahol ötvenezer forintért hirdetik a B kategóriás jogosítvány megszerzésére felkészítő tanfolyamot, másutt viszont ugyanezért háromszor ennyit, százötvenezret kérnek.

Bár úgy tűnik, hogy az iskolák közötti árharccal jól járnak a tanulók, a szakemberek szerint a látszat csal: ma is gyakoriak a kezdő sofőröket megkárosító trükkök, tisztességtelen módszerek.

A szokatlanul éles konkurenciaharc elsősorban annak következménye, hogy hoszszú éveken át csökkent az autósiskolák tanulóinak száma, ugyanakkor egyre többen próbáltak – sokan munkahelyük elveszítése miatt kényszervállalkozásban – oktatókként boldogulni. 2003-ban 113 ezer tanulóra jutott 6110 oktató, 2005-ben viszont lényegében változatlan diákszám mellett már 7516-an tanították a vezetést. Azóta – főként a nyugdíjazások, pályaelhagyások, s az oktatóképzés átmeneti szünetetetése miatt – szűkült a tanárok köre, így az aránytalanság lassan szűnni kezdetett. Tavaly 108 ezer tanuló tett B kategóriás vizsgát, miközben a szakoktatók száma 5450-re csökkent. Bár a számok alapján rendeződni látszik a helyzet, az iskolák közötti gyilkos árversenynek továbbra sincs vége.

– A konkurenciaharccal önmagában nem lenne probléma, csakhogy a piacon mind a mai napig akadnak olyan cégek, amelyek tisztességtelen módszereket is alkalmaznak –mondta érdeklődésünkre Simon László, a Magyar Autósiskolák Szövetségének egyik vezetőségi tagja. – Az például, aki ötvenezerért hirdet tanfolyamot, szinte biztosan kókler. Ez az összeg ugyanis még a benzinköltséget, a kocsi amortizációját és az oktató bérét sem fedezi. Épp ezért gyakori trükk, hogy az alacsony árakkal becsábított ügyfelet a tanfolyam végén pluszórák vételére szorítják, amikért viszont már a piaci ár többszörösét kérik. Így végül a rendkívül kedvező tarifájú tanfolyam semmivel sem olcsóbb a többinél. Sőt.

Akad példa arra is, hogy a gyorsaság ígéretével csábítanak jelentkezőket egyes iskolák. Azt ígérik, hogy négy hét alatt jogosítványhoz juttatják az ügyfelet, ám ez egyszerűen képtelenség. Amikor viszont ezzel szembesül a tanuló, már nem visszakozhat. További gond, hogy egyes iskolák a tanulókon spórolnak, vagyis a diák az előírtnál jóval kevesebb kilométert tesz meg a gyakorlati órákon. Mindez azt is jelenti, hogy egyre romlik az oktatás színvonala.

Simon szavait alátámasztják az autósiskolák szakmai felügyeletét ellátó Nemzeti Közlekedési Hatóság statisztikái. Ezek szerint ugyanis 2002-ben még a gyakorlati vizsgára jelentkezők 61,8 százaléka sikeres volt az első próbálkozásra, öt év múltán viszont már csak 54,3 százalékos volt ez az arány.

Mindezekmiatt Simon László szerint a reménybeli tanulóknak alaposan meg kell nézniük azt, hogy hova iratkoznak be. Mint mondta, a tandíj kifizetése előtt feltétlenül érdemes körbenézni a kiszemelt iskolában, s megtudni, milyen körülmények között tanítanak. Szerinte a korszerű tantermekből ma már nem hiányozhatnak a számítógépek, a szimulátorok és a kivetítők. A szakember úgy véli, tanulságos lehet belenézni az úgynevezett elégedettségi dokumentumokba is, amikben a korábbi tanulók értékelik az adott iskolát. Ha nincs ilyen dokumentum, akkor az már önmagában óvatosságra intő jel. Mindemellett az árakat is alaposan tanulmányozni kell. Simon szerint ma a 120–150 ezer forintos tarifa számít reálisnak a B kategóriás jogosítvány esetében. Fontos azonban tudni, hogy ez az összeg szinte mindenütt csak a 28 órás elméleti és a 30 órás gyakorlat képzés költségét fedezi. Emellett további – öszszességében mintegy negyvenezer forintos – kiadást jelent a vizsgák és az egészségügyi tanfolyam díja, valamint a jogosítvány kiadása előtt fizetendő eljárási illeték.

Ma már egyre több autósiskola nem az alacsony árral, hanem inkább pluszszolgáltatással próbál tanulókat toborozni, állítja a szakember. Mind gyakoribb, hogy az oktatási intézmények képzési programjukba beépítenek egy rövid vezetéstechnikai kurzust is. Így a kezdő sofőrök, bár több pénzért, de jóval felkészültebben kerülhetnek ki egyedül a forgalomba jogosítványuk megszerzése után.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.