A százezer kátyú országa

A gyorsan változó időjárás, a fagy és olvadás alaposan megviselte az úthálózatot, mely már januárban rekordot döntött az úthibák számában.

Futóműállítás hat-nyolc ezer forint, sérült gumi és keréktárcsa cseréje legalább húszezer forint, de akár negyedmillióba is belekerülhet egy keményebb kátyújárás. A Magyar Közút harmincezer kilométernyi hálózatán jelenleg 65 ezer kátyút tartanak nyilván. 2009-ben öszszesen 700 ezer kátyút javítottak mintegy hatmilliárd forint értékben. Légrádi Veronika szóvivő lapunk érdeklődésére elmondta, hogy az 1700 tavalyi kárigény felét ítélték jogosnak, a kifizetett kártérítések összege néhány tízezer forinttól több százezer forintig terjedt.

Ha bármilyen baj történik az autóval, érdemes kinyomozni, hogy melyik társaság a kezelője. Ajánlatos lefotózni, és pontosan dokumentálni a káresetet, helyszínt, időpontot és a kár nagyságát. Nem feltétel, de jó ha van két tanú, és az is, ha készül rendőrségi jegyzőkönyv, aztán érdemes minél előbb bejelenteni az esetet a közút kezelőjének. A szélhámoskodók könnyen megbuknak, mert az útellenőrök naplójából kiderül, hogy valós kátyúra kérik a kártérítést, ennek ellenére volt, aki a gödörbehajtás miatt sérült aranyóráját akarta megfizettetni, és volt, aki két helyszínre is bejelentettek kárigényét.

A 4300 kilométernyi budapesti úthálózatból 1063 kilométernyi fő- és közösségi közlekedési utat kezel a FKF Zrt., a többi az önkormányzatoké. Horváth László szóvivőhelyettes új csúcsot emleget, hiszen amíg tavaly egész évben 22 ezer kátyút és úthibát kellett javítaniuk, csak idén januárban már meghaladták a tízezret. 2009-ben 313 kárbejelentési igényt nyújtottak be a FKF Zrt.-hez, ezek többsége jogos kárigény volt.

A kátyúzás nemcsak a sérült autósnak drága, hiszen négyzetméterenként 4-5 ezer forinttal lehet számolni. Ez azonban csak a toldozás-foldozásra elég, ráadásul nem is tartós. Útjavításra a legmegfelelőbb módszer a vágás, döngölés, és meleg, hengerelt aszfaltos feltöltés, de télen ezt nem mindig lehet alkalmazni. Fagykor hideg aszfalttal tömítik a lukakat, ami csak ideiglenes megoldást jelent. Az igazi a teljes burkolatcsere lenne. A leggyorsabb és legolcsóbb gyorsan kihelyezni a harminc kilométeres sebességkorlátozó táblát, mert ezzel már jelentősen csökkenthető a kártérítési igények száma. Általában esős időben sok az autósérülés, hiszen a tócsák miatt nem látszanak a gödrök, de a legnagyobb veszélyt az jelenti a futóműre, ha valaki pont akkor tapos a fékbe, amikor a kerék éppen a gödörben van. Ezt pedig még a városi járművé avanzsált terepjárók sem bírják.

Kárbejelentés

Az úthibakárokért a közút fenntartója felel, ezért annak kell címezni a fényképet tartalmazó, dátumot, helyszínt és sérülést leíró bejelentést. Az utak többsége önkormányzati kezelésű. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. elérhető a kozut.hu címen, vagy a 06 (40) 188-866 számon. A FKF. Zrt.-hez a 06 (80) 353-353 és a 06 (40) 353-353-as számon lehet bejelentést tenni.

Ne a kátyúban, hanem előtte fékezzen!
Ne a kátyúban, hanem előtte fékezzen!
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.