A Nano Amerikába megy

A Mahindra amerikai gyárat, a Tata FIAT-szerelősort vesz, és jövőre már az Európai Unió és az Egyesült Államok piacán is forgalmazzák a Nanót.

Harminc éve három márka negyvenezer autót gyártott Indiában, ahol tavaly már húsz márka üzemében kétmillió autó készült. Folyamatosan bővült a portfólió: a Tata már megvette a Jaguart és a Land Rovert, miközben tovább bővítette együttműködését a FIAT-tal, melylyel vegyesvállalatot működtet Indiában, ahol Palio-, Grande Punto- és Linea-modellek készülnek. Az indiai konszern vezetője, Rattan Tata az Új-Delhi Auto Expón már arról nyilatkozott, hogy jelenleg is tárgyalnak az olasz márka Termini Imerese-i üzemének megvásárlásáról.

Nincs egyedül, mert indiai vetélytársa, a Mahindra & Mahindra is megszerezné a szicíliai gépsorokat, melyeken 2011-ig még Lancia Ypsilonok készülnek. A Mahindra az Egyesült Államokban is terjeszkedik: modelljeinek értékesítésére már 330 kereskedéssel szerződött, ám további tervei vannak: gyárat venne, hogy helyben gyártsa Scorpio terepjáróját és kisteherautóit.

Indiában sokáig mostohagyermek volt a magánautózás, az 1984-ben még 15 százalékos adót 1991-ben 66 százalékra emelték, és magasak voltak a vámok is. Mesterségesen azonban nem lehetett tartósan fékezni az autópiacot. A fejlődéshez erősíteni kellett a hazai járműipart. Más fejlődő országokhoz hasonlóan a több mint fél évszázados indiai autógyártás is levetett modellekkel indult: a nyugat-bengáli Uttarparában működő Hindustan Motors üzemében 1957-ben készült az első autó, az India, mely egy régebbi Morris Oxfordból származott. Egy másik gyárban veteránnak számító Mercedes terepjárók készültek Bajaj Tempo néven.

A Suzuki 1983 decembe rében gyártotta le első autóját a Delhi közeli Gurgaonban. A 2009-es év 1,9 milliós személyautótermelésből 750 ezret a legnagyobb indiai autógyár, a tíz éve helyi piacvezető Suzuki Maruti adta. A második helyen álló Hyundai madraszi üzemében gyártott félmillió autó egyharmadát exportálták, a 250 ezres Tata harmadik, aztán a százezer darabos Mahindra következik. A piac tizedén osztozik az Audi, Bajaj, Chevrolet, FIAT, Ford, Hindustan, Mitsubishi, Renault, Škoda, Toyota és Volkswagen. Az 1980-ban még negyvenezres kapacitású ágazat mára kétmilliósra bővült.

A 12,5 milliós indiai személyautó-állományban 7,5 millió a Maruti Suzuki.

A Nissan nyolcszázmillió dolláros zöldmezős beruházásának keretében épülő, és évi 200 ezres kapacitású üzemében a belföldi mellett japán és 70 százalékban európai piacra gyárt majd hétezer eurós árú autókat, melyekből a későbbiekben évi négyszázezer készül majd. A Nissan–Renault konszern és az indiai Mahindra & Mahindra évi félmilliós kapacitású gyárat épít, de a meglévő üzemben, Nashikban már gyártják a Logant.

A VW-csoport félmillió eurós beruházás keretében a nyugat-indiai Maharashtra államban épített üzemet: Aurangadban 2500 munkás évente harmincezer Audi A4-est és A6-ost, valamint Škoda Laurát szerel össze. 2001 novembere óta több mint nyolcvanezer autót értékesített Indiában.

A Bombaytől délre fekvő Punában működik a legnagyobb teljesen indiai tulajdonú autógyár: a Tata negyedmilliónál több személyautót és terepjárót értékesített tavaly, nyolcvan százalékban a hazai piacon. A Tata Nanóra negyedmillió előjegyzés érkezett, ám eddig csak tízezret helyeztek forgalomba. Közben a kétezer dollárosnak beharangozott autó ára az emelkedő nyersanyagárak, és a szigorodó környezetvédelmi, valamint közlekedésbiztonsági előírások miatt már jóval magasabb lett.

Az euró pai és észak-amerikai piacra szánt modell ára várhatóan hatezer euró lesz, és 2011-ben indul meg a külföldi értékesítése.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.