Védőketrec és övlégzsák
Aztán a Ford gondolt egyet, és nemcsak tökéletesítette, de sorozatgyártásra is alkalmassá tette a rendszert. Az ütközéskor negyven ezredmásodperc alatt felfúvódó övlégzsák főleg a nyak- és mellkassérülések mértékét csökkentheti, és ahogy Sue Cischke alelnök, a Ford globális fejlesztőmérnöke elmondta, minden korosztályú és méretű utas esetében, különösen a hátul ülőknél növeli a biztonságot, legyen az frontális vagy oldalütközés, illetve borulás. A felfújt övlégzsák a hagyományos biztonsági övnél ötször hatékonyabban osztja el az ütközés energiáját az utas testén. Ezért fokozottabb védelmet nyújt és csökkenti a sérülés kockázatát is, hiszen nagyobb felületen osztja el az ütközés erejét, illetve jobban megtámasztja a fejet és a nyakat.
A jármű műszerei érzékelik az ütközés súlyosságát, s még azelőtt felfújják az övlégzsákot, hogy a jármű első légzsákjai felfúvódnának. Mindkét hátsó öv csőszerű légkamrái hideg sűrített gázzal telnek meg, amely az ülés alatt elhelyezett hengerből egy speciálisan kiképzett csaton keresztül áramlanak be. A tangóharmonikaszerűen összehajtogatott légzsák felfújódás közben áttöri az öv szerkezetét, oldalirányban szétterül az utas testén – s mindezt annyi idő alatt teszi meg, amíg egy jármű autópálya-sebességgel egy métert tesz meg. Az övlégzsák több másodpercen át felfúvódva marad, majd az öv légkamrájának anyagán keresztül lassan elszökik belőle a gáz. A hagyományos légzsákokban jellemzően használt, hőt generáló kémiai anyagokat mellőzték, így a hideg sűrített gáznak köszönhetően a felfúvódott övlégzsák nem melegebb az utas testén, mint a környezeti hőmérséklet. Az övlégzsák emellett kisebb nyomással és lassabban fújódik fel, mint a hagyományos légzsákok, hiszen az utas és az öv légkamrái között gyakorlatilag nincsen távolság.
Az övlégzsák már rendelhető a 2010-es Explorer terepjáróhoz, a Taurus és Fusion személyautóhoz. Várhatóan valamennyi piacon bevezetik, Európában először a Mondeo és az új Focus magasabb felszereltségi szintű változatai kapják meg. A Fordokban már 1955-ben szériatartozék volt a biztonsági öv, 1993-ban pedig a vezető- és utasoldali légzsák. Hiába a sok öv és légzsák, ha nem megfelelő a karosszéria kialakítása. A passzív biztonság alapja a nagy szilárdságú acélból készülő utascella ütközéskor minimális mértékben deformálódva biztosítja a túlélőteret. Az első és hátsó gyűrődő zóna meghatározottan deformálódva nyeli el az energiát. A három első erőbevezetési útvonal egyike a nagy sebességű ütközést elviselő, és az erőket szétosztó segédváz, míg oldalütközéskor az erős szerkezet látja el azt a feladatot. Az ajtók ultra nagy szilárdságú acélbetétje átlósan helyezkedik el, közösen véve fel az erőt a szintén nagy szilárdságú tetőoszloppal, a küszöbbel, a padlóval és a tető kereszttartójával.