Bully, a hegyek ura

Óránként százezer négyzetméternyi hegyoldalt képes sípályává varázsolni, és ha kell, sérültet szállítani árkon-bokron át.

Sárga mentőhelikopter manőverez a sziklafal oldalán, ám nem talál elég helyet a leszálláshoz, így félméteres magasságban lebeg a föld felett: orvos és ápoló kiugrik, és fut a sérülthöz, akit gyors szemle után kiemelnek a hatalmas hótoló orrára illesztett plexitető alól, és hordágyra tesznek, miközben a helikopter továbbra is lebeg, aztán éles kanyarral a közeli város felé száll, a kórház tetejére.

A síbaleset sérültje hatalmasat bukott, ráadásul nehezen megközelíthető helyen, ahová csak a rolbaként vagy ratrakként ismert lánctalpas tudott érte menni, és csak csörlőzéssel volt képes biztonságosan felkapaszkodni a mélyből. A manőver sikerült, de mire a sérültet felhozta, átadta a mentőhelikopter személyzetének, besötétedett, így aztán nekiállt szokásos éjszakai műszakjának.

A Pisten Bullly segít a hegyi­mentőknek, árut szállít, és karbantartja a sípályákat: óránként százezer négyzetméternyi területen egyengeti el a havat, ahol sok van, onnan elhordja, ahol kevés, oda tol néhány tonnával. A gleccserszögekkel erősített, széles alumínium hernyótalpaival és tolólapjával simítja a pályát. Talajnyomása négyzetcentiméterenként 0,044 kg, így nem sülylyed el a hóban a 3,6 tonnás menetkész tömegű és hét méter hosszú jármű, mely elektronikus vezérlésű rendszerének meg automata sebességváltójának köszönhetően egyetlen joystickkal irányítható. Teljes menetfelszereléssel, tolólapokkal, hengerekkel is 21 km/ órás sebességre képes a Bully, és 5,3 méter széles nyomvonalat alakít ki.

Előre negyven, oldalirányban harmincfokos lejtőn is biztonságosan mozog, de vész esetén, például mentéskor, ezerméteres csörlő segíti a kapaszkodásban. A panoráma-szélvédőt a motorral fűtött folyadék tisztítja, a jó kilátást növeli az ökörszarv kormány is, mely nem lóg bele a látótérbe. A kabintetőre épített sárga villogók a jó láthatóságot, az ikerfényszórók és a forgatható keresőlámpák a látást biztosítják a klimatizált és zajszigetelt fülkében dolgozó vezetőnek, aki a sportkocsikból ismert Recaro-ülésből irányítja a gépet.

A motor 330 lóereje nagyjából egy sportkocsié, ám forgatónyomatéka, mint a mozdonyé: a 8,7 literes Detroit Diesel 1300-as percenkénti fordulatnál 1424 newtonmétert teljesít, miközben nem hangos: zajszintje kapaszkodáskor sem haladja meg a 75 decibelt. Az erősebb változaté 12 literes Mercedes-motorjának nyomatéka kétezer newtonméter, és ez száz kilométeren 150 litert fogyaszt.

A prototípus éppen negyven éve készült, az első példány szögletes dizájnját 1972­ben ívelt karosszéria váltotta. A Mercedeshez tartozó Kassbohrer cég emblémája korábban buszokról és kamionfelépítményekről volt ismert, most már lánctalpas járműveiről híres. 1969 óta tizenháromezer készült a németországi Sendenben, ahol négyszázan dolgoznak.

A Bully ott van minden csúcson, a világ magas hegyein egyengeti a havat, hogy az közlekedésre vagy éppen csúszkálásra is alkalmas legyen.

Negyven éve született az ősmodell, és eddig tizenháromezer készült
Negyven éve született az ősmodell, és eddig tizenháromezer készült
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.