Bully, a hegyek ura
Sárga mentőhelikopter manőverez a sziklafal oldalán, ám nem talál elég helyet a leszálláshoz, így félméteres magasságban lebeg a föld felett: orvos és ápoló kiugrik, és fut a sérülthöz, akit gyors szemle után kiemelnek a hatalmas hótoló orrára illesztett plexitető alól, és hordágyra tesznek, miközben a helikopter továbbra is lebeg, aztán éles kanyarral a közeli város felé száll, a kórház tetejére.
A síbaleset sérültje hatalmasat bukott, ráadásul nehezen megközelíthető helyen, ahová csak a rolbaként vagy ratrakként ismert lánctalpas tudott érte menni, és csak csörlőzéssel volt képes biztonságosan felkapaszkodni a mélyből. A manőver sikerült, de mire a sérültet felhozta, átadta a mentőhelikopter személyzetének, besötétedett, így aztán nekiállt szokásos éjszakai műszakjának.
A Pisten Bullly segít a hegyimentőknek, árut szállít, és karbantartja a sípályákat: óránként százezer négyzetméternyi területen egyengeti el a havat, ahol sok van, onnan elhordja, ahol kevés, oda tol néhány tonnával. A gleccserszögekkel erősített, széles alumínium hernyótalpaival és tolólapjával simítja a pályát. Talajnyomása négyzetcentiméterenként 0,044 kg, így nem sülylyed el a hóban a 3,6 tonnás menetkész tömegű és hét méter hosszú jármű, mely elektronikus vezérlésű rendszerének meg automata sebességváltójának köszönhetően egyetlen joystickkal irányítható. Teljes menetfelszereléssel, tolólapokkal, hengerekkel is 21 km/ órás sebességre képes a Bully, és 5,3 méter széles nyomvonalat alakít ki.
Előre negyven, oldalirányban harmincfokos lejtőn is biztonságosan mozog, de vész esetén, például mentéskor, ezerméteres csörlő segíti a kapaszkodásban. A panoráma-szélvédőt a motorral fűtött folyadék tisztítja, a jó kilátást növeli az ökörszarv kormány is, mely nem lóg bele a látótérbe. A kabintetőre épített sárga villogók a jó láthatóságot, az ikerfényszórók és a forgatható keresőlámpák a látást biztosítják a klimatizált és zajszigetelt fülkében dolgozó vezetőnek, aki a sportkocsikból ismert Recaro-ülésből irányítja a gépet.
A motor 330 lóereje nagyjából egy sportkocsié, ám forgatónyomatéka, mint a mozdonyé: a 8,7 literes Detroit Diesel 1300-as percenkénti fordulatnál 1424 newtonmétert teljesít, miközben nem hangos: zajszintje kapaszkodáskor sem haladja meg a 75 decibelt. Az erősebb változaté 12 literes Mercedes-motorjának nyomatéka kétezer newtonméter, és ez száz kilométeren 150 litert fogyaszt.
A prototípus éppen negyven éve készült, az első példány szögletes dizájnját 1972ben ívelt karosszéria váltotta. A Mercedeshez tartozó Kassbohrer cég emblémája korábban buszokról és kamionfelépítményekről volt ismert, most már lánctalpas járműveiről híres. 1969 óta tizenháromezer készült a németországi Sendenben, ahol négyszázan dolgoznak.
A Bully ott van minden csúcson, a világ magas hegyein egyengeti a havat, hogy az közlekedésre vagy éppen csúszkálásra is alkalmas legyen.