Nem tud megválni márkáitól a GM

Alkalmazottaitól könnyebben szabadult meg eddig a General Motors, mint márkáitól, pedig utóbbiakat szakszervezetek sem védik.

Folyamatosan cserélődő vezérkar, állandó segélykérés a kormányoktól, és tárgyalások több márka eladásáról – nagyjából ez jellemzi a General Motors egyéves tevékenységét. Az eredmények egyelőre nem túl jók, bár a topmenedzsment lecs erélésében valószínűleg rekordokat döntött a konszern, hiszen Fritz Hendersont, az igazgatótanács elnökét öt hónap után, a Buick és GMC márkaigazgatóját, Malcolm Richardst kilenc nap után rúgták ki a cégtől.

Közel sem ilyen tempóban haladnak a veszteséges márkák eladásai: többszöri nekifutásra sem sikerült megválni az Opeltől, a Saturntól, a Hummertől és a Saabtól. Christian von Koenigsegg, a svéd sportkocsigyár névadó-tulajdonosa több hónapos tárgyalás után lépett vissza A legfrissebb hír szerint a Saab Automobile AB eladta a Beijing Automotive Industry Holdings társaságnak a 2006 előtti 9-3-as, és a kifutó 9-5 modell gyártósorát és erőátviteli technológiáját, az új változatok továbbra is Trollhattanben készülnek.

Közben a kínai BAIC mellett a holland Spyker sportkocsigyártó is tárgyalt a Saab megvásárlásáról. A GM kiszállt az Isuzuból, megszüntette az Oldsmobile, a Pontiac, Saturn márkákat, és meg akar szabadulni a Hummertől, november közepéig az Opeltől és a Vauxhalltól is, de aztán meggondolta magát. A GM a kormányhitellel húzta az időt, és megakadályozta, hogy a német–amerikai technológiák az orosz hátterű kanadai Magna-Steyrhez kerüljenek.

A Szecsuán Tengzsong 150 millió dollárt ajánlott a háromezer embert foglalkoztató Hummerért. A tőkeerős kínaiak mindenre ráhajtanak: megszerezték a Rovert, majd az Opeltől korábban eltanácsolt Beijing Automotive Industry Holding és a Geely a Volvóért is ringbe szállt. A svéd prémiummárka és műszaki fejlesztési központjának megszerzésével igazi gyémánttal ékesíthetnék az immár legnagyobb autóbirodalom koronáját, és ami fontosabb, jelentősen javíthatnák a kínai modellek sokat kritizált biztonságát is, ezzel nagy akadály hárulhatna el az európai export elindítása elől.

Ami nem kel el, azt könyörtelenül megszüntetik: a Saturn márkát néhány hete még az észak-amerikai márkakereskedők szövetsége, majd a versenyautóiról ismert Penske-csoport akarta megmenteni, sikertelenül. A Saturn márkát a japán vetélytársak ellen és a fiatal generáció meghódítására kreálta a konszern 1982 júniusában, ám idén októberben meg is szüntette a legifjabb családtagot. A General Motors-kollekcióból biztosan megmaradt a Buick, melynek novemberben bemutatott Regal modellje nem más, mint az Év autója díjas Opel Insignia. Megtartotta kínálatában a Cadillac, Chevrolet, Corvette személyautó-márkákat és a GMC-jelvényes terepjárókat, valamint teherautókat is a GM, melyhez az ausztrál Holden, a kínai Wulling és a dél-koreai GM Daewoo is tartozik.

Az 1986-ban még világszerte 632 ezer embert foglalkoztató General Motorsnál jelenleg 209 ezren dolgoznak, és a leépítéseknek még nincs vége: az ötvenezer európai munkahelyéből az év végéig tízezret szüntet meg a konszern, miközben húsz százalékkal csökkenti kapacitását is.

A General Motors Corporationt 1908. szeptember 16-án alapította William Crapo Durant, aki 1904-ben a Buick, 1908-ban a Cadillac, majd az Oldsmobile, Pontiac, Chevrolet és Oakland márkákkal bővítette az autóbirodalmat, melynek 1925-től tagja a brit Vauxhall, valamint a hozzácsatolt Bedford teherkocsi-ágazat, 1929-től a német Opel, 1931-től pedig az ausztrál Holden, 1982-től a Saturn, 1990-től a Saab, 1998-tól a dél-koreai vegyes vállalataként működő Daewoo Automotive Technologie, 2001-től pedig a Hummer.

Ilyet vett egy százegy éves amerikai nyugdíjas
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.