Feketeleves, átszervezés és aztán élénkülés

A motorpiacon sem volt könnyű a forgalmazóknak: a KTM-nél is szebb évet képzeltek el, ám már a válság kezdetekor elkezdődött a gyár teljes átszervezése.

Nem volt könnyű éve a globális, így a hazai motorpiacnak, s ezen belül a persze a KTM-nek sem. Ez a gyár által, a 2008-2009-es üzleti évről már publikált számokból is kiolvasható - nyilatkozta lapunknak Balázs Viktor, a társaság kelet-közép-európai marketingvezetője, annak apropóján, hogy a motorgyártó a közelmúltban tartotta évértékelését Magyarországon. Az augusztus 31-én véget ért gazdálkodási évben valamivel több mint 64 ezer motorkerékpárt értékesített az osztrák vállalat, szemben a megelőző időszak 95 ezres eladásával. A forgalom 454,6 millió eurót tett ki, a veszteség pedig meghaladta a 81 milliót.

A SuperDuke mellett kisebb kategóriákban is indul a KTM

A KTM nem sorolható a mamutvállalatok közé, ám éppen ennek köszönhető, hogy a menedzsment gyorsan képes reagálni: lényegében a válság kitörésével egy időben elindult a KTM működésének restrukturálása, amelybe fájdalmas döntések is beletartoztak. Ilyen volt a kétezer alkalmazottból mintegy négyszázötvennek az elbocsátása. Újjáépítették a kelet-közép-európai képviseleti rendszert is. Országonkénti leányvállalatok helyett egy régiót irányító céget hoztak létre, amelyben országmenedzserek felügyelik az egyes piacokat.

Az eredmények már most látszanak. A mostani gazdasági évre már pozitív eredményt terveztek, s az első negyedéves számok ezt alá is támasztják, azaz a nem igazán enyhülő gazdasági környezetben is sikerült nyereségessé tenni a társaságot. A most futó üzleti szezonban - akárcsak a tavalyiban - csaknem 70 ezer motor értékesítésével számolnak.

Hogy a magyar piac miként alakul, azt nehéz lenne megmondani, mivel itthon igen speciális a helyzet. A vételi szándék ugyanis érződik, ezzel nincs baj. A vevőjelöltek keresik a KTM-forgalmazókat. Ám többségük a 3-4 éve, alacsony önerővel, hosszú futamidőre vásárolt motorjaikat szeretnék újra cserélni. A banki ügyek futtatásakor jön azonban a feketeleves. Ekkor számtalan esetben derül ki, hogy a motor már nem ér annyit, mint amennyi kölcsönhátraléka a hitelintézet felé még megvan a tulajdonosnak. Ilyenkor pedig egyszerűen elállnak az üzlettől. A hazai motorpiacon általános ez a jelenség, és ennek tudható be a forgalmazás szinte mindent elérő csökkenése. Balázs Viktor szerint a helyzet nem is jövőre, csupán 2011-től javulhat érezhetően, addig alighanem csak vegetálnak a forgalmazók.

A KTM-nél már erre az időszakra is készülnek. A közelmúltban véget ért milánói motorkiállításon (EICMA) több újdonságot is bemutatott a gyár. Ezek közül az egyik a Stefan Everts motokrossz-világbajnok által fejlesztett 350 köbcentiméteres krosszgép, a másik - amely alighanem már szélesebb réteget érdekel majd - a 690 Duke R-es változata, ami nagyobb lökettérfogatot, így erősebb blokkot kapott, s ez lett a világ legerősebb egyhengeres szériaerőműve.

A gyár igazi durranása a 125-ös sorozat lehet. A vállalatnál világossá vált, hogy egy lyukas motorpalettával borzasztó nehéz hatékonyan és gazdaságosan működni - mondta Balázs Viktor. Éppen ezért fejlesztettek ki a nyolcliteres modellt, amellyel a friss jogosítvánnyal rendelkező fiatalokat próbálják megnyerni. Az elgondolás nem véletlen, hiszen a 125 köbcentiméteres kategória jelenleg az egyik legnagyobb forgalmú szegmens a motorpiacon. A kiállításon két feldíszített változatot mutattak be, amelyek egyelőre csak egyedi példányok. A szériaérett gép éppen 2011-re, a várt piaci fellendülés kezdetére érkezik meg a kereskedőkhöz.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.