Sirályszárnyast is bevetettek az aranykormányért
Talapzattal együtt sem magasabb huszonöt centiméternél, a kormány átmérője huszonkét centiméter és a teljes kompozíció súlya alig három kilogramm, ám ennél jóval többet nyom a latban, mert nemesen csillog és úgy hívják Arany Kormány, ezzel díjazzák a legnagyobb piac legjobbnak ítélt premiermodelljeit.
Az idei mezőnyben is volt mindenféle autó: a legkisebb 85 lóerős, a legnehezebb 2,5 tonnás és 610 lóerős teljesítményű, de Dávid legyőzte Góliátot, igaz nem egy súlycsoportban indultak. A 2009-es év újdonságait négy kategóriába osztották (kisautók, alsó-középkategória, közép- és felsőkategóriás gépkocsik, valamint szabadidő-
autók, sportkocsik, és luxusmodellek. További két díjjal jutalmazták a legtisztább és legtakarékosabb technológiákat.
A harmincnegyedik alkalommal meghirdetett Arany Kormány díjról az idén is hírességekből álló grémium véleménye és olvasói szavazatok alapján döntöttek. A legnagyobb európai piac díját 1976 óta évente ítéli oda a legnagyobb példányszámú európai autós hetilap, az Auto Bild, és a Bild am Sonntag. Ahogy minden évben, az idén is szavaztak a legelismertebb autós személyiségre, amit most Luca di Montezemolo, a Fiat és a Ferrari elnöke kapott, az indokolásban nem szerepelt a Forma-1-es szereplés...
Az autóversenyzőkből, járműipari szakemberekből és más hírességekből álló ötventagú zsűri feladata az volt, hogy a döntőbe jutott gépkocsik közül kategóriánként kiválassza azt az egyet, amely a részletes tesztek és próbák alapján leginkább megfelelt a követelményeknek, melyek között szerepelt a stílus, a dizájn, a kényelem, az úttartás, a biztonság, a környezetbarátság és a minőség. A kocsikat a Balocco tesztpálya változatos szakaszain nyúzták az ítészek.
Az idei versenyen taroltak a hazai márkák, és a nyolc díjból csak kettő jutott a külföldieknek: az egyterűeknél a Renault Scénic lett az első, és Zöld Kormánnyal jutalmazták a világ legtisztább benzinesét, a hibrid Toyota Priust. A kiskocsiknál a Volkswagen Polo nyert, és ennek a modellnek BlueMotion változata kapott egy Zöld Kormányt is a takarékosok dízel kategóriájában, ami száz kilométeren 3,3 literes fogyasztást, és kilométerenként 87 gramm szén-dioxid-kibocsátást jelent.
A háromhengeres, 1,2 literes, spórolós üzemmódját start- stop kapcsoló és a légáramlást csökkentő csomag segíti. A mini Volkswagen több pontot kapott, mint 450 lóerős teljesítményű vetélytársa, az immár konszerncsaládtag és a luxuskategória győztese, a Porsche Panamera. A középosztályban az Audi A5-ös Sportback lett a győztes, így a VW AG négy Arany Kormányt kapott.
Az európai piac legnépesebb mezőnyében az új Astra diadalmaskodott, a díjat az egykor Opellel is sikeres ralivilágbajnok Walter Röhrl ítélete is igazolta, a német márka eddig tizenkétszer nyert Arany Kormányt. A tizenharmadikat az Opel távozó elnök-vezérigazgatója, Carl-Peter Forster már másnap átadta a munkástanácsok elnökének, az éppen tiltakozó akciót szervező Franz Klausnak.
A döntő leglátványosabb modellje, a sportkocsi kategória győztese a kétszemélyes Mercedes SLS, melyre 78,3 ezren szavaztak, és alig kapott kevesebbet voksot a családi autók kategóriájának győztese, a Renault Scénic. Az 1954-es Gullwing modellt idéző Mercedes igazi sportkocsi: a kocsi orrába épített nyolchengeres, 6,3 literes V-motorjának teljesítménye 571 lóerő, és ami ennél is fontosabb forgatónyomatéka 650 Newtonméter, amit hétfokozatú sebességváltón át továbbított a hátsó kerékhez.
Az SLS AMG álló helyzetből 3,8 másodperc alatt éri el a százas tempót, és a végsebessége 317 km/óra. A csodaparaméterű csodakocsi ára 177 ezer euró, ami nagyjából ötvenmillió forintot jelent, erre jön még 3,2 millió forintnyi regisztrációs adó, vagy szlovák rendszám. Ebből nagyjából tizenegy darab Renault Scénicre futja, ráadásul dízelmotorral, és egy kicsit tágasabb utastérrel, valamint csomagtartóval, amibe az ötfős család poggyásza is belefér.