A kabriót törölték, de lesz konnektoros - 25 éves a Swift

Miután Európa kiheverte a törpeautólázat, és egyre kevesebb Bogár mászkált az utakon, sok gyártó levette kínálatából a miniket. A japánok kitartottak.

Az ínséges időkben az autók is mindig kisebbek, nem véletlenül gyártott miniket a legtöbb európai márka a II. világháború után. Aztán lett elég acél, megszűnt az üzemanyaghiány, és már senkinek nem kellettek négy- vagy olykor csak háromkerekű törpeautók, sőt, a Bogárnál is többre vágytak a családok, ezért a Volkswagennél is a Golf lett az etalon.

Az európai piacon új szereplőkkel kellett pótolni a hiányzó miniket, ezt a szegmens gyorsan elfoglalták a távol-keletiek. Japánban nem változott a koncepció: az autó kicsi maradt és takarékos. Nem véletlenül gyártottak szuperminiket a hazai piacra, hiszen az adózási szabályok a 360 köbcentiméteres miniket preferálták. Ehhez képest forradalmi lépésnek számított a Suzukitól a Swift, hiszen az 1984-ben bemutatott modellt háromhengeres, 993 köbcentiméteres benzinmotor hajtotta. A német piacon 10,5 ezer márkáért árulták, ami 1,5 ezerrel kevesebb volt, mint egy Volkswagen Polo ára.

Az első generáció sikerén felbuzdulva kifejlesztették a második nemzedéket, melyet már Európában is gyártottak. 1992 októberétől már Esztergomban is készültek Suzukik: a második generációs Swift eredetijét 1988-ban mutatták be, tehát nem volt egy új modell, de elfogadható áron kínálták: igaz, a 729 ezer forintos alapváltozat hátsó ülésein csak kétpontos övek voltak, és nem járt hozzájuk hátsó ablaktörlő és -mosó, valamint rakodópolc. A 680 kilós autó 100 kilométeren 5,5 litert fogyasztott, ezért is hamar népszerű lett.

A magyar autók japán gyártású - hengerenkénti kétszelepes, ötven lóerős teljesítményű - motorjait később 16 szelepesre cserélték, ilyet kapott a Wagon R+ és az Ignis. A szalagokon jelenleg a Splashek, Swiftek és SX4-esek mellett
FIAT Sedicik és Opel Agilák készülnek. Tizenöt év alatt tizenötszörösére növelte termelését a Magyar Suzuki.

2002-ben a félmilliomodik Suzuki gördült le a gyártósorról. 2006-ban a vállalat dupla jubileumot ünnepelhetett: fennállásának 15. évfordulóját és az egymilliomodik legyártott gépkocsit, ami egy Swift volt. Esztergomban már túljutottak a 1,7 milliós darabszámon, 2008-ban 282 ezer autó készült, ami 21,3 százalékos növekedést jelent egy év alatt. A vállalat nettó árbevétele 2008-ban 610 milliárd forint volt; belföldi értékesítésből 87,5 milliárd forint származott. A magyar piacon eladott 22,3 ezer esztergomi autóból 8773 volt Swift, 7087 SX4-es, a többi pedig Splash és Ignis, a márka 16,7 százalékos részesedést szerzett tavaly a magyar piacon. Az idei terv 180 ezer autó.

Az eredeti elképzelések szerint Esztergomban gyártották volna a nyitható kemény tetős változatot is, ám a 2005-ben bemutatott CoupéCabriolet csak egyetlen példányban készült el, és jelenleg a Suzuki gyári kollekcióját gazdagítja. Vagyis hasonló sorsra került, mint az 1986-ban bemutatott RIP 2, melyet az akkori Swiftből kreáltak nyitottra. Az S2-es tanulmány acéltetejét húsz minivillanymotor három részre hajtogatta, majd a csomagtartóba süllyesztette. A Suzuki nem tett le a CC változatról, de az biztos, hogy az legkorábban a 2012-es modellévben jelenhet meg. Addig marad a zöldvonal.

A Swift konnektoros változatát már bemutatták Tokióban: divatos karosszériája maradt, de a szerkezet teljesen megváltozott. A Plug-In Hybrid középtengelyébe, az ülések közé épített terjedelmes bokszba helyezték az elektromos energiát tároló akkumulátort, mely egy feltöltéssel húsz kilométeres útra elég. Ezzel persze nem jutna messzire, ezért az 50 kilowattos villanymotor mellé egy 658 köbcentiméteres benzinest is beépítettek: ezzel nemcsak a Swift sebessége, de hatótávolsága is megnőtt, hiszen a kéthengeres aggregátorként táplálja a lítiumion-telepet.

Az sem véletlen, hogy miért éppen ekkora a motor lökettérfogata, hiszen közben Japánban 360-ról 660 köbcentiméterre emelték a legkedvezőbb adózási határt. Márpedig ez lényeges vásárlási szempont, mert azon kívül, hogy kisebb parkolóhelyen is elfér, jóval olcsóbb.

Japánban az autók nettó árát négyféle, együttesen 81,4 százaléknyi adóval terhelik, hasonlóan nagy tételek drágítják az üzemanyagot. A motorok mellett az autók külső méreteit is maximálják: a magasság legfeljebb 2 méter, a szélesség 1,48 méter, a hosszúság pedig legfeljebb 3,4 méter lehet. Ezeket azonban csak Japánban gyártják és csak a belföldi piacon forgalmazzák.

A magyar piacon a legolcsóbb Swift az 1,3 literes és háromajtós GC változat, 2,429 millió forintba kerül. A németeknél alkalmi limitált szériás modellel is megünneplik a Swift születésnapját: a limited 25-ösből csak hétszáz készül, és darabonként 15,7 ezer euróba kerül. A 92 lóerő teljesítményű Swift átlagfogyasztása 5,8 liter benzin, és ami szintén fontos, szén-dioxid-kibocsátása 140 g/km.

Sok néven futottak világszerte az ősök

A Swift ősét még Cultusnak hívták, ennek a modellnek a terveit a General Motors is megvásárolta, és az Egyesült Államokban először Chevrolet Sprint, majd Geo Metro néven, Kanadában Pontiac Firefly jelzéssel forgalmazta. Kínában Gazelle a Swift szedán változatának neve.

Törölt modell: az eredeti elképzelések szerint Esztergomban gyártották volna a nyitható kemény tetős változatot is, ám a 2005-ben bemutatott CoupéCabriolet csak egyetlen példányban készült
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.