Névértéküket vesztették

A zuhanó eladások nemcsak a járműgyárak bevételeit és tulajdonosaik vagyonát csökkentették, de autómárkáik is devalválódtak.

Tízmilliárd dollár, ennyit vesztett értékéből egy év alatt a tíz legértékesebbnek tartott autómárka. A válság alaposan átírta az árlistákat: a csökkenő megrendelések és a kisebb darabszámok miatt folyamatosan drágulnak az autók, és nőnek a szállítási határidők, ráadásul a márkák is értéktelenednek. A legdrágábbra kalkulált cégek egy év alatt átlagosan 7,9 százalékot vesztettek márkaértékükből.

A 2008-ban még 35 milliárd dollárra taksált Toyota továbbra is vezeti a járműipari Internbrand és a BusinessWeek idei rangsorát, ami a világ összes márkájának listáján a nyolcadik helyet jelenti, ám márkaértéke egy év alatt 8 százalékkal esett. Hét százalékkal vesztett értékéből a listán második helyén álló Mercedes-Benz, a BMW, a Honda és az Audi. A prémiummárkák közül a Porsche márka értéke 8 százalékkal, a Lexusé 12 százalékkal csökkent. Csak az évi hétezer autónál kevesebbet gyártó Ferrari tartotta értékét.

A tömeggyártók közül a Volkswagen 8 százalékos, a Ford 11 százalékos veszteséget könyvelhetett el. Ahogy a piacon, úgy a márkaérték-csökkenésben is jóval az átlag felett szerepelt vetélytársainál a dél-koreai Hyundai, mely idén 4,6 milliárd dollárt ér, ami egy év alatt 5 százalékos csökkenést jelent. A Hyundai egy év alatt három hellyel került előbbre az Interbrand, valamint a New York-i központtal működő, globális üzleti sajtószervezet, a BusinessWeek által közösen szervezett "2009 Legjobb Globális Márkái" felmérésen.

Míg az autóiparban a válság hatására átlagosan 7,9 százalékkal csökkent az autómárkák értéke, a dél-koreaié "csak" 5 százalékkal (4,6 milliárd USD-re) esett vissza. A tömeggyártók közül más autóipari vállalatok ennél nagyobb mértékben vesztettek értékükből. A legújabb felmérésben a Hyundai a világ nyolcadik autógyártójaként végzett, és megelőzte a Porsche, a Lexus és Nissan márkákat.

A márkák teljes listáján továbbra is őrzi vezető helyét, sőt három százalékkal drágult, és immár 68,7 milliárd dollárt ér a Coca-Cola. Második helyen áll az IBM, de növelte értékét a McDonald's, a Google és a Zara divatcég is. A legtöbbet a bankok buktak: a svájci UBS márkaértéke a felére esett.

Az autógyárak tulajdonosainak vesztesége még a piac zuhanásánál is nagyobb volt: a Porsche márkaértéke 8 százalékkal kevesebb lett egy év alatt, ami 4,2 milliárd dollárt jelent. 2008 óta 11 milliárd euróval lett szegényebb a Porsche család, melynek idén már "csak" 4,5 milliárd eurónyi vagyona van. A Süddeutsche Zeitung összeállítása szerint a járműipari beszállítók között Maria-Elisabeth Schaeffler vagyona egy év alatt 4,85 milliárd euróval lett kevesebb.

A Forbes magazin összeállítása szerint a leggazdagabbak globális listáját Bill Gates vezeti ötvenmilliárd dollárral, és az első tíz helyezett vagyona egy év alatt negyvenmilliárd dollárral lett kevesebb. (B. J.)

AUTÓMÁRKÁK RANGSORA

Forrás: Interbrand

 

Márka 2009-es érték Változás
(milliárd dollár) (%)
Toyota 31,3 -8
Mercedes 23,9 -7
BMW 21,7 -7
Honda 17,8 -7
Ford 7,0 -11
VW 6,5 -8
Audi 5,0 -7
Hyundai 4,6 -5
Porsche 4,2 -8
Ferrari 3,5 0
Lexus 3,15 -12

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.