Egyre nagyobbak vagyunk
Legyen szép és divatos, gyors és takarékos, biztonságos és kényelmes, mindez persze olcsón. Nehéz feladat összehozni, mert még a kisebb kategóriákban is növelni kell az autók méreteit, ami növeli a tömeget, a fogyasztást és az árat. Az európai népesség vizsgálatából kiderült, hogy tíz évenként egy centiméterrel nő a lakosság átlagmagassága: vezetnek az északi férfiak és nők, a legalacsonyabb címet mindkét nemnél a déliek szerezték meg. Ez nagyjából azt jelenti, hogy a két szélsőség, vagyis a 181,5 centiméteres svéd férfi és a 159,9 centiméter magas portugál nőre is gondolni kell az autók tervezésekor. És akkor még csak az átlaggal számoltunk, ami közel huszonkét centiméter különbséget jelent. Pedig ennél extrább méretű emberek is vannak, akik szintén autóba ülnének.
A repülőről már nem is beszélve, márpedig sokszor nem választás kérdése, hogy ki mellé szól a beszállókártyánk. Egy utazást vagy moziban egy filmnézést is nagyon megnehezíthet, ha a mellettünk vagy előttünk ülő száz kilónál nehezebb, vagy két méternél magasabb. A légitársaságoknál már felmerült, hogy ne csak a túlsúlyos csomagért, hanem a túlsúlyos utasért is pótdíjat szedjenek, de az ötlet megvalósítására még várni kell, ráadásul ehhez új jogszabályokat és érdekes súlytáblázatokat kell alkotni.
A britek már megtették: a Hull városában működő Stagecoach tömegközlekedési vállalat elrendelte túlsúlyos buszvezetőinek a fogyókúrát. A kötelező diétát a járművek állagmegóvása és a közlekedés biztonsága érdekében vezették be. A buszvállalat vezetői szerint jogos az elvárás, mert akadt olyan kolléga, akinek 125 kilogrammos súlyát nem bírta a vezetőülés szerkezete és kárpitja deformálódott, ami veszélyes, ráadásul nem alkalmas a váltótárs biztonságos munkavégzéséhez.
Némileg humánus megoldásnak szánja a 350 embert foglalkoztató cég igazgatása, hogy a 300 buszvezető közül a túlsúlyosak a diéta idejére ideiglenesen más munkakörbe kerülnek. Az érintettek persze protestálnak, mert az intézkedést diszkriminatívnak tartják. A főnökség kitart, mert ahogy fogalmaztak, a túlsúlyos pilóták vezetés közbeni csuklása miatt üléstörés és baleset is történhet.
Autót tervezni egyébként sem könnyű, és nem csak a szélsőséges méretek miatt. Ma már nem elég csak az érzelmekre hatni és a divatra figyelni, több száz biztonsági előírásnak is meg kell felelni, magyarázza Mark Adams, a General Motors dizájnért felelős alelnöke, aki kapott már díjat a Corsa, és az Év autója, az Insignia megtervezéséért. Ő irányította legújabb kompakt modell fejlesztését is. Hiába lett több mint hét centiméterrel hosszabb a 2010-es Opel Astra immár 2,7 méteres tengelytávja, belső tere nem nőtt ennyivel, legalábbis hátul, mert elődjénél még biztonságosabbra kellett tervezni az új modellt, melyben az elöl ülők helye nőtt meg alaposan, ami különösen vészhelyzetben fontos.
Minden hátrébb került, hogy ütközésnél nagyobb legyen a vezető biztonsága, bővebb legyen a lábtér. A másik fontos szempont a hosszabb és laposabb orr, valamint a döntöttebb szélvédő, mely csökkenti a légellenállást, a fogyasztást és nem utolsósorban az elütött gyalogos is kisebb sérülésekkel úszhatja meg.
Az biztos, hogy jelentősen megváltozott az autótervezés: az első Kadettnél még nem kellett számolni az Euro NCAP biztonsági vizsgálatának csillagaival, nem hiányzott senkinek a biztonsági öv, a légzsák és a légkondicionáló berendezés. Az 1936-os kompakt Opel hossza 3,8 méter, tömege 757 kilogramm volt, 1,1 literes benzinmotorja pedig 23 lóerőt teljesített. Az 1975-ös Kadett erősebb, gyorsabb és biztonságosabb lett, a tömege mégis 800 kilogramm alatt maradt. A 2010-es változat már 4,4 méteresre nőtt és 1300 kilogrammosra hízott, a 87 lóerős ecoFLEX modell fogyasztása ennek ellenére csökkent, ami 5,5 litert jelent 100 kilométerenként, ez három literrel kevesebb, mint az 1936-os Kadetté.
EURÓPAI ÁTLAGMAGASSÁGOK
(cm)
Forrás: ORDC
Népesség | Férfi | Nő | |
Svédek | 181,5 | 166,8 | |
Finnek | 180,0 | 166,0 | |
Magyarok | 179,1 | 165,8 | |
Franciák | 177,0 | 164,6 | |
Oroszok | 176,0 | 164,0 | |
Portugálok | 172,8 | 159,9 |