Hódító dél-koreaiak

Ahogy ígérték: nyolc év alatt négy helyet lépett előre, és immár a világ negyedik legnagyobb autógyártója lett a dél-koreai Hyundai-Kia konszern, mely a japánok módszereit alkalmazva külföldi gyárak telepítésével hódít a piacokon. A cég tavaly egymillió autót gyártott az anyaországon kívül, és egy friss hír szerint a Hyundai 75 millió dolláros beruházás keretében bővíti törökországi üzemét: 2010 májusától nyolcvanezer i20-as modell készül Izmitben, de vannak üzemei Indiában, Kínában és az Egyesült Államokban is.

A Kia a szlovákiai Zsolnán, a Hyundai a csehországi Nosvicében épített autógyáraiban készülnek a cee'd és a Sportage, valamint az i30-as modellek, a két európai üzemben közvetlenül hatezer embert foglalkoztatnak, éves kapacitásuk együttesen hatszázezer autó.

Az 1944-ben alapított Kia Motors Corporation Korea legrégibb járműgyártó vállalata, melynek kilenc országban működő 13 gyártó- és öszszeszerelő üzemeiben negyvenezer embert alkalmaznak és évente 1,4 millió autót gyártanak. A konszernhez tartozik az 1967-ben alapított Hyundai Motor, mely világszerte 75 ezer embert foglalkoztat.

A Hyundai-Kia 2002-ben 2,5 millió, 2008-ban közel négymillió autót gyártott. A 2009-es első féléves adatok alapján a Toyota (3,564 millió darab, -26%), a General Motors (3,553 millió darab, -22 %) és a VW AG mögött a negyedik helyen áll a Hyundai-Kia (2,153 millió darab, -2%) és nyolcezer darabbal megelőzte a Fordot (2,145 millió darab, -33%).

A dél-koreai konszern az Egyesült Államokban 2009 első nyolc hónapjában 527 ezer autót adott el, ezzel a nagyok közül egyedüliként tartotta tavalyi eredményeit.

Magyarországon 3,5 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik a két dél-koreai márka: 2009-ben a Kia 1100, a Hyundai 758 autót adott el, előbbi esetében ez 52 százalékos, utóbbinál 23 százalékos visszaesést jelent, a piaci átlag mínusz 57 százalék

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) júliusi adatai szerint 2009 első felében az EU- és az EFTA-országokban a Kia és a Hyundai
172 ezer autót adott el, ami 15,7 százalékkal több a tavalyihoz képest, miközben ezeken a piacokon 17,1 százalékos volt a visszaesés. A dél-koreai konszernen kívül ebben az időszakban egyetlen cégcsoport sem tudott pozitív mérleget produkálni, a márkák közül is csak a Daciának, a Volkswagennek, a Skodának és az Alfa Romeónak sikerült. (B. J.)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.