Hódító dél-koreaiak
A Kia a szlovákiai Zsolnán, a Hyundai a csehországi Nosvicében épített autógyáraiban készülnek a cee'd és a Sportage, valamint az i30-as modellek, a két európai üzemben közvetlenül hatezer embert foglalkoztatnak, éves kapacitásuk együttesen hatszázezer autó.
Az 1944-ben alapított Kia Motors Corporation Korea legrégibb járműgyártó vállalata, melynek kilenc országban működő 13 gyártó- és öszszeszerelő üzemeiben negyvenezer embert alkalmaznak és évente 1,4 millió autót gyártanak. A konszernhez tartozik az 1967-ben alapított Hyundai Motor, mely világszerte 75 ezer embert foglalkoztat.
A Hyundai-Kia 2002-ben 2,5 millió, 2008-ban közel négymillió autót gyártott. A 2009-es első féléves adatok alapján a Toyota (3,564 millió darab, -26%), a General Motors (3,553 millió darab, -22 %) és a VW AG mögött a negyedik helyen áll a Hyundai-Kia (2,153 millió darab, -2%) és nyolcezer darabbal megelőzte a Fordot (2,145 millió darab, -33%).
A dél-koreai konszern az Egyesült Államokban 2009 első nyolc hónapjában 527 ezer autót adott el, ezzel a nagyok közül egyedüliként tartotta tavalyi eredményeit.
Magyarországon 3,5 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik a két dél-koreai márka: 2009-ben a Kia 1100, a Hyundai 758 autót adott el, előbbi esetében ez 52 százalékos, utóbbinál 23 százalékos visszaesést jelent, a piaci átlag mínusz 57 százalék
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) júliusi adatai szerint 2009 első felében az EU- és az EFTA-országokban a Kia és a Hyundai
172 ezer autót adott el, ami 15,7 százalékkal több a tavalyihoz képest, miközben ezeken a piacokon 17,1 százalékos volt a visszaesés. A dél-koreai konszernen kívül ebben az időszakban egyetlen cégcsoport sem tudott pozitív mérleget produkálni, a márkák közül is csak a Daciának, a Volkswagennek, a Skodának és az Alfa Romeónak sikerült. (B. J.)