Felsaabadulás
Lezárul az ellentmondásos mérlegű GM-korszak a trollhättani cég életében, és a helyi remények szerint egy új, dicsőséges periódus kezdődik. A márka híveinek a tulajdonosváltáson (a GM távozásán és a Koenigsegg sportautógyártóhoz kötődő befektetők megjelenésén) túl két ok miatt is nevezetes év az idei. Hatvan évvel ezelőtt kezdődött el az első Saab, a 92-es modell sorozatgyártása, és húsz éve, 1989-ben jelent meg a színen a GM a Saab részvényeinek 50 százalékát megvásárolva. Az utóbbi, vagyis az autógyártás gigászainak egyikéhez történő csatlakozás akkoriban elkerülhetetlennek látszott (ha még emlékszünk rá, hasonló megoldást keresett a fejlesztési források és a piacok bővítésére a Volvo is, előbb a Renault, majd a Ford oldalán). Eric Geers, a Saab Automotive AB lapunknak nyilatkozó PR-igazgatója szerint a lépés a mából visszatekintve egyértelműen szükséges volt, ám a hozzá fűzött reményeket csak részben váltotta be. A márka életben maradt, valóban eljutott új piacokra is, fontos fejlesztési együttműködések részese lett (miközben az amerikai gyár hozzájutott a Saab biztonsági és környezetvédelmi know-how-jához), ugyanakkor a modellevolúció lelassult (a 9-3-as "személyében" utoljára hét éve jelentkezett új modellel a gyár), ami rossz hatással volt a Saab-arculathoz mindig hozzátartozó innovativitásra.
És ami talán a legfájóbb (nem csak Svédországban): a márka "svédsége" is meggyengült, amiben a GM-től származó egyenalkatrészek mellett a gyártókapacitás egyre nagyobb hányadának külföldre kerülése is szerepet játszott. Az új tulajdonos, a Koenigsegg belépése talán orvosolja a korábbi problémák nagy részét, mert a manufakturális módszerekkel dolgozó ängelholmi cég tökéletesen illeszkedik a Saabhoz.
Christian von Koenigsegg az egyik legpatinásabb svédországi nemesi család sarja, a sebesség és a környezetvédelem megszállottja, aki kizárólag hazai gyártásban gondolkodik, és nem a tömegtermelés mindenáron való felfuttatására, hanem a márka egyediségének és skandináv jellegének megőrzésére épít. Hogy mindez mire lesz elég az időközben tovább globalizálódó autógyártás korában, azt majd a jövő eldönti. A nemzetközi sajtó szerint a Saabnak továbbra is a kis méret lesz a legsebezhetőbb pontja (jellemző példa, hogy a tavalyi évben a gyár mintegy 92 ezer autót adott el). A GM kivonulása után újra kell szervezni a dílerhálózatot, és az utóbbi 20 év fejlesztéseit is el kell osztani. Eric Geers ugyanakkor úgy véli, hogy ami most a Saab hátrányának látszik, az nagyon könnyen előnnyé változtatható. A prémiumkategóriában szerinte a kicsiség inkább hasznos, hiszen segít megőrizni a termék különlegességét: a Saab sosem lesz tucatautó.
A gyár 2013-ig hét új modell piacra dobását tervezi (közülük a 9-3X a napokban startol a kereskedőknél, az új 9-5-ös premierje pedig a jövő heti frankfurti autószalonon lesz). A felfrissült termékpalettán lesz crossover, mini-SUV, kabrió, sportkocsi és egy vadonatúj 9-3-as is, miközben megjelenik az elektromos, illetve a bioetanol-hibrid hajtáslánc a választékban. A gyártás bázisa a svédországi Trollhättanban lesz, itt szerelik össze az új 9-5-öst is. A szinergiákat kihasználandó, Trollhättanba kerülhet a Koenigsegg készülő elektromos sportkocsijának, a Quantnak a gyártása is.
Repülőfestékkel fényezték
Kapós lett az eredetileg repülőgépeket gyártó Saab (Svenska Aeroplan Aktie Bolag) első személyautója: az 1949-ben bemutatott 92-es típusra már az első évben 35 ezernél többen vártak csak Svédországban, miközben a gyár még csak évi kétezer példány előállítására volt képes. A 764 köbcentis, kétütemű, kéthengeres motorral szerelt autóból az első modellévben mindössze 700 darab készült el, és valamennyi terepzöld színű volt, mert költségtakarékossági okokból a raktáron maradt repülőfesték-szállítmányt használták fel. A kései utód, a most bemutatkozó új 9-5-ös annyiban mindenképpen hasonlít az úttörő modellre, hogy erre is sokan és régóta várnak (az első generáció 1998 végén mutatkozott be). Az autó benzin-, bioetanol- és dízelerőforrásokkal készül, kizárólag turbó változatban. A forma most is a szélben ellapuló vízcsepp alakját idézi, akár a 92-esben, és marad a többi bevált dizájnelem, a meredek szélvédő, a váltó mellé telepített slusszkulcs és a repülőgép-stílusú műszerfal is. (H. M.)