Kamionban védik az olajmintákat
Lisa Lilley legszörnyűbb rémálma, hogy amikor odaér a soron következő Forma-1-es futam helyszínére, egyszer nem találja ott a benzintartályokat és a versenyautók kenését biztosító olajat megfelelő menynyiségben.
A harmincas évei közepén járó vegyészmérnöknő tizenhárom éve a Shell munkatársa, eleinte égéskémiai alapkutatásokat végzett a cégnél, majd az alternatív üzemanyagprojektben vett részt. Három éve csatlakozott a Forma-1-es programhoz. Ő irányítja a Ferrari pályalaboratóriumának munkáját: egy versenyhétvégén több mint 40 tesztet végeznek el a használt olajból, üzemanyagból vett mintákon.
A szigorúan védett kamionbunkerben az egyetemistának kinéző törékeny nő vezetésével többek közt egy pizzafüggő geológus dolgozik azokkal az olaj- és üzemanyagmintákkal, amelyek később az utcai autókba kerülő termékek fejlesztésének alapjai lesznek.
- Drámaian megnőtt a kenőanyagok szerepe, mivel az idei szabályok értelmében egy autóban a 17 futam alatt legfeljebb nyolc motor használható fel. Márpedig a dugattyú átlagosan 25 m/s sebességgel mozog, 300 Celsius-fok körüli hőmérsékleten, az olajnak ehhez kell igazodnia, miközben - és ennek jelentőségéről sokan megfeledkeznek - hűti a motort - magyarázza Lisa Lilley.
A motorfejlesztéseket a Forma-1-ben 2007-től öt évre befagyasztották, így a kenő- és üzemanyagok szerepe még nagyobb lett, és jövőre, amikor betiltják a tankolást, azaz a benzintartályban a jelenlegi 80-90 kilogramm helyett 160-180 kilogrammnak is el kell férnie, ez még tovább nő. Ráadásul jövőre egy pilóta a mostani nyolc helyett legfeljebb öt erőforrást használhat el a szezon alatt. Szakemberek szerint korábban egy-egy technikai újítás 15-20 lóerővel növelte a motor teljesítményét, ez most 1-2 lóerőre csökken, és lényegében kizárólag az üzem-, illetve kenőanyag módosításával lehet elérni.
A szélsőséges körülmények között dolgozó versenymotorok működése közben nyert tapasztalatból, újításból előbb-utóbb az utcai autók is profitálnak. A Ferrari és a Shell hatvanéves együttműködése során létrejött több mint hétezer kenőolajmintát tartalmazó adatbázist például naponta használják a közúti fejlesztésekhez.
Nem véletlen, hogy míg eleinte a gárda mindössze egy üzemanyagelemzőből állt, ma már ötven szakember dolgozik a Shell Forma–1es programjában. A többség a maranellói főhadiszálláson van, Lisa Lilley mellett azonban például a Leeds Egyetem környezeti geológia szakán négy éve végzett és bevallottan pizzafüggő Lucy Taylor pályáról pályára utazik a Scuderia Ferrarival, hogy miután az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) engedélyezte egy-egy újonnan kifejlesztett üzemanyagukat, gázkromatográfon időre megvizsgálják azt a futam napjain.
Az FIA szúrópróbaszerűen ellenőrizheti az autóba töltött benzint, és ha az nem egyezik meg a grand prix előtt leadottal, vagy eltér a szabályzatban foglaltaktól, kizárhatja a csapatot.
A lecserélt olajat a kutatók színképelemzésnek vetik alá, ennek segítségével nézik meg, milyen fémrészecskék kerültek a folyadékba, és következtetnek a motor állapotára, az alkatrészek várható meghibásodására. A kinetikus energia visszanyerő rendszer (KERS) idei bevezetése óta még egy feladatuk akadt, a Shell ugyanis kifejlesztett egy olyan folyadékot, amely hűti ezt a rendszert, és szigeteli az akkumulátorban keletkezett elektromos töltést.
És hogy mi az egyik legfontosabb tudnivaló, amit Lisa Lilley az elmúlt évek során, a csütörtöktől vasárnapig tartó 50 órás műszakok alatt megtanult?
Nos, mondja mosolyogva, a Forma-1-ben sosem tudhatod, mi történik a következő pillanatban, úgyhogy mindig egyél, ha van rá lehetőséged, mert legközelebb talán csak egy nap múlva lesz erre módod.
Ugyanazzal repesztenek, mint mi
A Forma-1-es futamokra a Ferrari összesen kétezer liter üzemanyagot küld, ebből a két autó 1200-1300 litert használ el. Az olajat minden edzés után cserélik, ebből 120 kilogramm fogy a hétvégéken. A versenyautókba töltött üzemanyag 99 százalékban megegyezik a kereskedelmi forgalomban kapható benzinnel, hiszen ezt írja elő az F-1 technikai szabályzata, és az európai uniós előírásoknak megfelelően 5,75 százalékban biológiai eredetű anyagokat is tartalmaz.
A Forma-1-es versenycsapatok szinte kivétel nélkül szorosan együttműködnek egy-egy olajipari céggel: a McLaren a Mobil 1-gyel, a BMW a Petronasszal, a Renault a Total Elffel.