Fekete övesek

Egy hét alatt tízen repültek ki autóból és haltak meg autóbalesetben a hazai utakon, mert nem használták a biztonsági övet.

Ha van értelme egy drága autónak, akkor az a biztonsága, ami nem csak az övből áll. A rendszer lényeges része a légzsák, melyet úgy alakítottak ki, hogy a legjobban védje ütközéskor vagy boruláskor a vezetőt és az utast, ám a hatékony védelem feltétele a becsatolt öv, mely immár valamennyi új autó valamennyi ülésén szériatartozék. A hárompontos éppen ötven éve.

A közlekedési tragédiák tapasztalataiból okulva az Egyesült Államokban már az 1930-as években orvosok követelték, hogy szereljék fel az autókat biztonsági övekkel, erről a hatvanas években született jogszabály. Beszerelni már kötelező volt, használatát azonban csak 1971-ben rendelték el. Az első törvényt az ausztráliai Victoria államban szavazták meg, és a közúti halálesetek száma már az első évben 18 százalékkal csökkent.

1959. augusztus 13-án érkezett meg a svédországi Kristianstad városában működő Volvo-kereskedőhöz az első olyan Volvo PV544-es, melyben már sorozatban gyártott hárompontos biztonsági öv volt. A következő ötven évben a V alakú, hárompontos biztonsági övek milliónál is több ember életét mentették meg.

Nils Bohlin, a hárompontos öv konstruktőre 1959-ben
Nils Bohlin

A repülőgépmérnök Nils Bohlin, aki többek között katapultüléseket fejlesztett, igazán tudta, hogy milyen erők hatnak az emberi testre ütközéskor, de nem komplikálta túl a feladatot, mert ahogy vallotta, a legegyszerűbb megoldás gyakran a legjobb is. Korábban a kétpontos öv volt a legelterjedtebb, ám ez különösen nagy sebességnél nem védett megfelelően. A fejlesztések során az egyik legfontosabb szempont az volt, hogy az öv a megfelelő helyen nyelje el az ütközés során fellépő erőket, ott, ahol a legerősebb a test, azaz a csípőnél és a mellkasnál. Ugyanakkor az övnek könnyen használhatónak és állíthatónak kell lennie.

Nils Bohlin tervének legfontosabb jellemzője a csípő körül futó vízszintes, valamint az átlós, mellkason futó öv, az övpántok ülés melletti, alacsony ponthoz rögzítése, a padló felé mutató "V" alak, illetve a terhelés alatt sem elmozduló, mindig a helyén maradó öv volt. A találmányt nyílt szabadalommal védték, ami azt jelenti, hogy a tervet bárki ingyen felhasználhatta, átvehette. A korszerű öv az autó belső biztonsági rendszerének legfontosabb eleme, amely együttműködik a légzsákkal, az övfeszítővel és az erőhatárolóval. Az öv automatikusan a megfelelő helyzetbe áll az ütközésnél, hiszen megfeszül a testen.

1967-ben a Volvo bemutatta 28 ezer balesetet feldolgozó tanulmányát egy közlekedésbiztonsági konferencián az Amerikai Egyesült Államokban. A jelentésben minden olyan Svédországban történt balesetet megvizsgáltak, amelyben a márka autója is érintett volt. A jelentésből kiderült, hogy a biztonsági öv életeket mentett, és 50-60 százalékkal csökkentette a sérülésveszélyt. Milliónál több ember köszönheti az életét a biztonsági övnek, és több milliót óvott meg súlyos sérülésektől.

Az Egyesült Államokban a biztonsági öv használatának egyszázalékos növekedése évente 270 ember életét menthetné meg. Az európai tanulmányok szerint további hétezer életet lehetne megmenteni, ha az EU-tagországok mindegyike 95 százalékosra emelné az övhasználatot: Magyarországon a biztonsági öv használati aránya 55 százalékos.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.