Minden második tanulóvezető bukik
Évek óta tervezi már a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) a gépjárművezetők képzésének megújítását. A reformokra - mint arról már többször írtunk - elsősorban azért lenne szükség, mert a tananyag bizonyos elemei, így például a műszaki ismeretek egyes részei mára elavultak, feleslegessé váltak. A változtatások szükségességét indokolják ugyanakkor a mind rosszabb vizsgaeredmények is. 2007-ben például a tanulók csaknem fele megbukott az első gyakorlati vizsgán, így javítani kell a képzés hatékonyságán. Mindezek miatt - nemcsak a hatóság, hanem az autósiskolák szerint is - mind sürgetőbb lenne a képzési rendszer átalakítása. Az viszont kérdéses, hogy mikor kerülhet erre sor.
A szaktárca és a közlekedési hatóság először tavaly tavaszra, aztán 2009-re ígérte a "reformcsomagot", ám információink szerint ez a határidő sem tartható. Eiselt György, az NKH Stratégiai és Módszertani Főigazgatóságának vezetője ugyanis érdeklődésünkre úgy fogalmazott: "A korábban tervezettnél lassúbb ügymenetet eredménye az, hogy a gazdasági válság hatására jelentős mértékben csökkentek forrásaink". Az igazgató ugyanakkor leszögezte: továbbra is kiemelt feladatnak tartják a járművezető-képzés színvonalának emelését, ezért folyamatosan dolgoznak az oktatási rendszer korszerűsítésén, s mindent megtesznek azért, hogy a reformokat a lehető leghamarabb bevezethessék. Eiselt György arról nem kívánt részleteket közölni, hogy pontosan milyen változtatásokat terveznek.
Bár a gépjárművezető-képzés megújítása egyre késik, a szakoktatói szakmát már elérték a reformok. Négy év szünet után ugyanis a jövő hónaptól újra képeznek Magyarországon gépjárművezető-oktatókat. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) szakértőinek együttműködésével kidolgozott új, korszerű képzési rendszer keretében - a négy évvel ezelőtti nyolcvanórás "gyorstalpaló" helyett - egyéves tanfolyamok indulnak szeptembertől öt hazai egyetemen. Eiselt György kérdésünkre közölte: a jelentkezők számáról még nincsenek pontos adatok, de nagy az érdeklődés a tanfolyamok iránt, amelyeket a BME mellett a győri, a miskolci, a kaposvári és a szegedi egyetemen indítanak.