A TT őse

A harmadik évezredben a Rába-parti város a hazai sportkocsigyártás központja lett, és a krónikák szerint a szülőhelye is volt. A nagy múltú Rába győri műhelyében 1914-ben készült az első kétüléses nyitott autó.

Az 1896-ban alapított Magyar Waggon- és Gépgyár Részvénytársaság a tehergépkocsik mellett személyautószabadalmat is vásárolt a cseh Praga cégtől. Eredetileg kettő- és négyszemélyes könnyű automobilok és hatszemélyes Grand luxuskocsik gyártását tervezték. 1914 első felében készült el az Alfa prototípus, melynek nincs köze az 1901-ben alapított Alfa Romeo márkához.

A sorozatgyártáshoz szükséges rajzok és főbb alkatrészek a cseh Pragától érkeztek. Az Alfákba 5-15 lóerős teljesítményű benzinmotorokat építettek, a hátsó kerekeket kardántengellyel hajtották, a 750 kilós kocsik legnagyobb sebessége 70 km/óra volt. A Waggon-gyárban összeállított alvázakra építették a karosszériát, a tíz próbakocsi jól sikerült, ám a sorozatgyártás nem indulhatott meg, mert akkoriban a hadsereg nem sportos modellekre vágyott.

Tíz éve gyártanak nyitott sportkocsikat Győrben: 2008-ban az Audi Hungariánál 60 359 TT Coupé és Roadster, valamint A3-as Cabrio készült, 2009. júliusban gördült le a szalagról a négyszázezredik TT, melynek RS-változata 340 lóerős teljesítményű. (B. J.)

Rába Alfa 1914-ből
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.