Olasz meló - százmillió példányban
Olajfestményen örökítette meg Lorenzo Dellaini, amint a torinói Caffé Burellóban kilenc olasz férfiú automobilgyárat alapít. A Fabbrica Italiana Automobili Torino (FIAT) okiratát 1899. július 11-én írták alá.
1902-ben a cég igazgatójává választották Giovanni Agnelli polgármestert, akinek ötletére egy évvel később már az USA-ba exportálták a FIAT-okat. A külföldi piacokon való megjelenés és a széles termékskála lett a cég sikerének kulcsa: a személyautók mellett teherkocsikat, hajómotorokat, városi villamosokat és vasúti mozdonyokat is gyártottak. 1906-ban már 1500-an dolgoztak a FIAT-nál, az elkészült 1150 autó kétharmada exportra került, ez kilencmillió lírás tételt jelentett. 1908-ban a New York állambeli Poughkeepsie-ben termelni kezdett az első külföldi FIAT-gyár.
Az 1912-ben bemutatott Zero-modell árát a tömegtermelésnek köszönhetően egy év alatt nyolcezer líráról 7500 lírára csökkentették. 1916-ban megalakult a Societa Italiana Aviazione, és elkészült az első FIAT repülőgép.
Az első világháború idején a százezer olasz gépipari dolgozó közül minden harmadik FIAT-alkalmazott volt. A haditermelés jó üzlet volt, és a békeévek modelljei is sikeresek lettek a piacon, ezért bővíteni kellett: 1922-ben készült el a Lingotto üzem, melynek tetején próbapályát alakítottak ki, ez volt az egyik helyszíne az első Olasz meló című filmnek.
1925-ben piacra került az első igazi népautó: a négyüléses 508-ast az 1,1 literes motor hajtotta, és ezt már Lengyelországban is gyártották, két évvel később Moszkvában nyitott kereskedést és szervizt a FIAT. 1934-ben jelent meg a takarékos Balilla, majd két évvel később a Topolino, melyet közel húsz éven keresztül gyártottak.
1955-ben jelent meg a farmotoros 600-as, 1957-ben az igazi népautó, a Cinquecento. 1965-ben már egymillió autót gyártott a konszern, mely folyamatosan terjeszkedett: a jugoszláv Zastava, a szovjet Zsiguli és a Polski Fiat-együttműködésével gyárat épített Argentínában, Brazíliában és Kínában. Vegyes vállalati és együttműködési megállapodása van a PSA Peugeot-Citroën-csoporttal, a török Tofasszal, az indiai Tatával s a kínai Cheryvel. Lengyelországi üzemében FIAT Pandák és 500-asok mellett Ford Ka-miniket gyárt, Esztergomban Sediciket gyártat a Magyar Suzukival.
Az 1983-ban bemutatott és Európában piacvezető Uno-modell sikere idején az olasz tőzsde történetének legnagyobb tőkeemelésével bővült a FIAT-birodalom.
A világszerte negyedmillió embert foglalkoztató olasz cégcsoporthoz tartozik az Alfa Romeo, a Lancia, a Ferrari, a Maserati és az Iveco. A FIAT az elmúlt száztíz évben százmillió autót, 5,5 millió haszonjárművet és hárommilliónál több mezőgazdasági, valamint földmunkagépet gyártott.
Az amerikai Chryslerben szerzett részesedésével gyártóként és forgalmazóként is visszatér az Egyesült Államokba a FIAT-csoport, melynek modelljei tizenkétszer nyerték el az Év autója díjat, utoljára a lengyelországi Tichyben készülő 500-as retróval. (B. J.)