Egyből múzeumba hajtott a villanyverda

Inkább bájosan bumfordi, mint szép, viszont csendes, tiszta és takarékos, mégis lassan terjed a villanyautó. Miért is?

Városjáró villanyverdának titulálja autóit az első magyarországi forgalmazó. Találó a név, a 2,6 méter hosszú, vagy inkább rövid Reva bárhova befér, ráadásul jól manőverezhető, mert 3,7 méteres sugarú körben képes megfordulni, ezt egyébként a budapesti bemutatón is bizonyította a Közlekedési Múzeumba való behajtásával.

A Reva prototípusát 1991-ben építették a Michigani Műszaki Egyetem hallgatói. Egyikük, Chetan Maini 1994-ben megalapított a Reva Electric Car Company amerikai-indiai vegyes vállalatot, mely 2004-től sorozatban gyártja a villanyautót. Az indiai cég tervezi egy európai összeszerelő üzem létesítését, erre Magyarország is esélyes. A 2+2 üléses mini akkumulátorait 2,5-3 óra alatt lehet feltölteni háztartási konnektorból, vagyis elég a 220 voltos hálózat, ezzel és 6 kilowattos teljesítményű villanymotorjával nyolcvan kilométeres útra képes a Reva, olykor 80 km/órás sebességgel.

Akár 18 százalékos emelkedőt is képes megmászni, lejtmenetben pedig akkumulátorba töltve menti a fékezési energiát. A 665 kilogrammos menetkész tömegű autó 215 kilóval terhelhető, vagyis két felnőttet és két kisgyereket még éppen elcipel, bár a hátsó ülések lábtere igencsak szűkös, a támlák lehajtásával viszont két nagyobb bőrönd is elfér. A jármű rendszámköteles, és B kategóriás, vagyis úrvezető jogosítvánnyal vezethető. Acélvázra épített műanyag karosszériája kisebb koccanásokat még elvisel, ám a nagyobbaktól óvakodni kell, a gyűrődési zóna hiánya általában jellemző a kisautókra. Némi biztonságot adnak az ajtókba épített merevítők.

Hiába alacsony, mindössze 15 ezer forintos a járműtípus regisztrációs adója, a Reva legolcsóbb változatának bruttó ára 3,78 millió forint. Miért éri meg venni ezt az autót, kérdeztük a forgalmazó cég, a Comtex Green vezérigazgatójától? Szabó János lapunknak elmondta, hogy a takarékos és tiszta üzemmód szól mellette, hiszen egy teljes tankolás négyszáz forintnál kevesebbe kerül, ami nagyjából kilométerenkénti ötforintos költséget jelent, ez évente félmillió forinttal kevesebb, mint egy benzines kisautóé.

Eddig még senki nem próbálkozott hasonló termékkel a magyar piacon. Ennek ellenére bizakodó a vezérigazgató, aki az első évben száz autó eladásával számol. Az biztos, hogy a tiszta technológiák drágák, de sok országban támogatják a hibridek és villanyautók vásárlását és használatát, például ingyenes parkolással, a belvárosba való behajtás engedélyezésével. Van, ahol az árba is több ezer euróval besegít az állam, ennek forrása szén-dioxid-kvóta eladásából származik.

Európában négyezer Reva fut, a legtöbbet, immár kétezret eddig az Egyesült Királyságban vették, mert a villanyautók mentesülnek a drága City-behajtási díjtól, ráadásul ott már közterületeken is működnek töltőoszlopok. A vezérigazgató azt is elmondta, hogy, itthon is egyre több budapesti és debreceni bevásárlóközpont jelezte, hogy kiépít parkolójában, mélygarázsában töltési lehetőségeket.

Az első villanyautó a városligeti bemutatón
Az első villanyautó a városligeti bemutatón
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.