Feleződik a járműpiac
Nem csak a világgazdasági válság miatt került nehéz helyzetbe a magyarországi autókereskedelem, hangzott el több előadótól is a szakmai szervezetek által rendezett makrogazdasági és pénzügyi konferencián. A gépjárműimportőrök, járműkereskedők és banki szakemberek szerint a piaci részesedés növelésének reményében egymást licitálták túl csábító ajánlataikkal a vevők megszerzéséért. A nyomott árakon, olykor veszteséggel forgalmazott kisautók, a tömegmodellek eladásait a hitelkihelyezések mozgatták. Egy autóra 150 ezer forint jutalékot kaptak a szalonokban dolgozó eladók, akik közül jó néhány szakmát is váltottak, és hitelügynökök lettek.
Közben a kereskedők is túl nagyra nőttek, bővítették tevékenységüket: ingatlant vettek, lakóparkot építettek tartós fedezet nélkül, miközben a cégek többségében nem működött kontrolling, nem volt komoly adatszolgáltatás, ami olyan, mintha nem lenne műszerfal egy kocsiban. Az előadó banki szakemberek szerint általános tanulság, hogy nem az autófinanszírozásra felvett forró pénzekből kell beruházni, mert ezeket a dílereknek 90 nap alatt kell visszafizetni.
A vevők egyre később jutottak hozzá új autóikhoz, és aki már megkapta, az sem úszta meg olcsón: a nullaszázalékos önrészű, 100-120 hónapos futamidejű és devizaalapú ügyfeleknek a forint gyengülése jelentette a mélyütést. A Lízingszövetség elnöke, Mészáros György szerint ezért is romlik a fizetési morál mind a lízing, mind a hitelek törlesztésénél.
A válság miatt drágultak a hitelek, szűkültek a források, ami már érezteti hatását, hiszen az első négy hónapban felére estek az újautó-eladások, és a vevők 80 százaléka készpénzért vesz kocsit. Ráadásul jön a nyár, és a holtszezonban nem annyira a forgalmat, mint az árakat fogja növelni az ötszázalékos áfaemelés. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke, Gablini Gábor bízik a kompenzációban, mert ahogy a korábbi áfacsökkentéskor "kiegyenlítésképpen" emelték a regisztrációs adót, most remélhetőleg hasonló mértékben csökkentik majd. Nem optimista viszont Gablini a roncsprémiumprogram magyarországi bevezetésében.
Az újabb forgalomcsökkenés tovább nehezíti az ágazatban dolgozó 70 ezer ember helyzetét, tavaly év végén hétezerrel csökkent a foglalkoztattak száma, a maradékon legalább lélegzetvételnyit segítene egy autócsereprogram. Az MGE, a GÉMOSZ, és a Lízingszövetség által létrehozott autós nagykoalíció célja a meglévő munkahelyek megtartása, melyek közül csak 20 százalék a kereskedő, 80 százaléka szolgáltató és javító tevékenységet folytat, ám szakmai hiba és kormányzati minősítés miatt őket is kizárták a munkahelymegőrző támogatási körből.
Nem áll jól az ágazat, felére esett vissza a belföldi értékesítés az első négy hónapban, a JATO Dynamics adatai szerint 34 ezer új autót helyeztek forgalomba itthon, ez 27 ezer darabbal és 44,8 százalékkal kevesebb a tavalyi év hasonló időszakához képest.
Éves szinten legfeljebb 90-100 ezer új személyautó eladásával lehet számolni 2009-ben, tájékoztatta lapunkat Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök társelnöke, aki állítja, hogy a tagvállalatok mindent megtettek egy elfogadható, központi készpénztámogatást nem igénylő, csak adó-visszatérítésre épülő autócsere-támogató program kreálásában, eddig mindhiába. Pedig lenne mit lecserélni, hiszen még jelenleg nyolcvanezer kétütemű fut a magyar utakon, a Wartburg- és a Trabant-állomány átlagkora 23 év. (B. J.)