Ülésváltás
Noha nem múlik el nap, hogy a pilóták, csapatfőnökök közül ne emlékeztetne valaki az élete legnagyobb csatáját vívó Bianchira, újra kiderült: történhet bármi, a show tényleg mindig folytatódik. Miként az ilyenkor, az évad vége felé lenni szokott, lassan a csapból is az átigazolási hírek folynak. Igaz, nem teljesen indokolatlanul, hiszen kétségkívül régen volt olyan mozgalmas a pilótapiac, mint most: mások mellett egyszeres, kétszeres és négyszeres világbajnok is érintett a nagy jövés-menésben.
Szóbeszéd. Sebastian Vettel és Fernando Alonso Balogh László / Reuters |
A szezon derekán még mindenki Alonsóra figyelt, hiszen világossá vált: a kétszeres világbajnok megelégelte a Ferrari évek óra tartó kínlódását, ezért csapatot vált. Mielőtt azonban felmondott volna, a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel – állítólag még a Red Bull-csapat több munkatársát is meglepve – bejelentette, hogy távozik az alakulattól. Amint ő lépett, Alonso szintén hivatalossá tette: az év végén elhagyja az olasz istállót.
Azt viszont egyelőre Alonso és Vettel sem jelentette be, hogy jövőre hol folytatja. Igaz, szinte mindenki tényként kezeli: a német versenyző a Ferrari alkalmazottja lesz. Erről beszélt a klasszis felettese, Christian Horner is, ráadásul Vettel többször kijelentette: szeretne egyszer egy másik csapattal is a csúcsra érni, és ha választhatna, akkor ez a másik alakulat a Ferrari lenne. Döntése első pillantásra ésszerűtlennek tetszik, hiszen az utóbbi években sikert sikerre halmozó Red Bullt hagyja ott azért a Ferrariért, amellyel legutóbb hét évvel ezelőtt nyert vb-címet Kimi Räikkönen.
Vettel döntésében szerepet játszhatott, hogy korábban gyakorta bírálták azzal: csak a Red Bull autójának csúcsteljesítménye tette négyszeres bajnokká. Most tehát megmutathatná – miként annak idején honfitársa, barátja, mentora, példaképe, Michael Schumacher tette –, hogy ő is képes „felfuttatni” a szebb napokat látott olasz csapatot. (További ösztönzést jelenthet a – prémiumokat nem számítva – 25–30 millió eurós évi fizetés.)
Alonso esetében több a kérdőjel. Az tény, hogy a spanyol autós szívesen ment volna a Red Bullhoz, ott azonban a drága sztárok igazolása helyett maradtak a bevált receptnél: miként annak idején Vettelt, majd 2013 végén Daniel Ricciardót, úgy most is fiók csapat Toro Rossótól igazoltak fiatal tehetséget (az orosz Daniil Kvjatot). Alonso állítólag tárgyalt az idén verhetetlen Mercedesszel is, ám annál a csapatnál nincs üresedés, a vb-címért az idén lényegében csak egymással harcoló Nico Rosberg és Lewis Hamilton bolond lenne kiszállni a jelenlegi leggyorsabb kocsiból. Utóbb Alonso maga is leszögezte: nem Mercedes-motoros autót hajt majd.
Mivel a kocsiknak csaknem a felét Mercedes-motor hajtja, és a Red Bull kiesett, szinte biztosra vehető: Alonso visszatér a McLarenhez, amelyet a Forma–1-be jövőre visszatérő Honda lát el erőforrásokkal 2015-ben. Ez viszont rossz hír lehet 2009 világbajnokának, Jenson Buttonnak, hiszen a csapat vezetése világossá tette: várhatóan megmaradnak a régi felállásnál, azaz egy tapasztalt és egy fiatal pilótát alkalmaznak. Tekintve, hogy a McLaren felfedezettje, az ifjú dán Kevin Magnussen idén bizonyította tehetségét, a brit versenyzőnek alighanem új állást kell keresnie. Az viszont kérdéses, érdemes-e erőlködnie: ha minden az előbbiek szerint alakul, akkor már nem marad versenyképes autó.
A Ferrarinál, a McLarennél, a Red Bullnál és a Mercedesnél nincs állás. A Toro Rosso leigazolja a tizenhét éves Max Verstappent, de az még kétséges, megtartja-e Jean-Eric Vergne-t. A Force India (Sergio Perez, Nico Hülkenberg) és a Williams (Felipe Massa, Valtteri Bottas) várhatóan nem változtat idei felállásán. A Lotusnál, a Saubernél és a Caterhamnél pedig nem a pilótakérdés a legaktuálisabb téma, hanem az: lesz-e miből rajthoz állni jövőre?
S akkor ott van még a Marussia, amelynek vezetése – érthető okokból – nem beszél a jövőről. A legutóbbi futamon, az Orosz Nagydíjon tett gesztus azonban minden szónál többet ér: nem hívtak helyettest Bianchi helyére, csak egy kocsival neveztek be a futamra, a francia pilóta versenyautóját mégis éppúgy felkészítették a versenyre, mint máskor.