Sportos piac: Barátok közt

Új fejezet kezdődik a sporttelevíziós társaságok piaci harcában. Ennek oka, hogy a cégek ismét licitálhatnak a magyar és az olasz futballbajnokság, valamint a Bajnokok Ligája és az Európa Liga közvetítési jogaira is, miután a vonatkozó szerződések lejárnak.

A Digi TV-nek van a legtöbb veszítenivalója a vetélkedő következő fordulójában: a csatorna a Serie A, a BL, valamint az EL esetleges „költözésével” prémiumtermékeinek többségét bukná el, amit aligha ellensúlyoz az angol Premier Liga mérkőzéseinek sugárzása, illetve a megannyi egyéb tartalom vetítése.

Ugyanakkor a Sport TV helyzete sem könnyű, mert a három éve a piacra lépőDigivel óriási harcot vívott az NB I-ért. A párbaj idehaza korábban nem látott árversenybe torkollt, amit a Sport TV – opciójának köszönhetően – megnyert, s óriási összeget fizetett a hazai bajnokság közvetítési jogaiért. Ám időközben váratlan fordulat történt: a sportbarátnak nevezett kormány kitüntetően patronálja az MTV-t, amely mind több meccset és viadalt szeretne közvetíteni. Ez nehezíti a vetélytársak helyzetét, mivel a közpénzből ellátott tévé – amint a Forma–1 példája mutatja – képes sokat áldozni a kiemelt projektekre.

Kérdés: a magyar futball e körbe sorolható-e?

A színvonal alapján semmiképpen, de az MLSZ honlapján már közzétette a bajnokság közvetítési jogainak értékesítését célzó pályázatot. A dokumentumban az olvasható: „átlátható módon” döntenek a kandidálók között.

Az már most biztos, hogy a jogszabályi háttér sokkal inkább a köztévének, mint a sporttelevíziós piacnak kedvez. Az átalakulást a Médiatanács – a vonatkozó törvény előírásának megfelelő – határozata siettetheti. A grémiumnak el kellett készítenie „a társadalom számára kiemelten nagy jelentőségű események listáját”. E rendezvényeket a legalább nyolcvanszázalékos lefedettségű, előfizetési díj megfizetése nélkül is hozzáférhető csatornák közvetíthetik. Nyilvánvaló, hogy az RTL Klub és a TV2 nem töri össze magát például a férfi vízilabda-válogatott meccseiért, így a labda az MTV térfelén pattog. A tizennégy tételes listán ugyanis nem csupán az olimpiai játékok, a futball-vb és Eb, a BL-döntő és a sorozat magyar csapat részvételével rendezett mérkőzései tűnnek fel, de még a vízilabda Euro liga magyar szereplőinek találkozói, a jégkorong-vb, továbbá a kosárlabda-kupaküzdelmek magyar érdekeltségű meccsei is.

A változás érdekes következményekkel járhat.

Miért vásárolja meg egy sportcsatorna a női kosárlabda Euroliga közvetítési jogait, ha a magyar csapatok találkozói akár a köztévé képernyőjére is kerülhetnek? A TV2 legjobb nézettségi eredményei közt tartják számon a Debrecen 2009-es (amúgy teljességgel sikertelen) BL-kalandjának állomásait, miközben az elöljárók az idén olykor úgy látták üzletileg kifizetődőbbnek, ha a kvázi láthatatlan Pro4-re küldik a csúcssorozat mérkőzéseit. A meccsek nem hoztak annyi nézőt, amennyiért érdemes lett volna a találkozókat a főadón tartani.

A piac várhatóan átalakul, s a Sport TV – amolyan megelőző csapásként – máris megreformálja SportM nevű harmadik csatornáját: az adó kvázi hírmédiummá alakul, a páratlan órákban – naponta tíz alkalommal – híradókat sugároz, és kínálatában dokumentumfilmek, beszélgetős műsorok is helyet kapnak.

A Digi TV is nyilván reagál majd az esetleges változásokra, mert kétcsatornás működését a jelenlegi kínálatra állította be.

Olyan meglepetésre már csak a jelenlegi gazdasági helyzet miatt sem kell számítani, amilyen csúcsajánlatokkal három éve a Digi „robbantott”. Ezen az sem változtat, hogy a „zuhanyhíradóban” (nem a Sport1-en...) arról hallani: olyan adó is ringbe száll, amely az utóbbi időben már lényegében megszűnt piaci tényezőnek lenni.

Nagy verseny lesz.

S egyetlen adó sem közvetíti.

Irányítópult
Irányítópult FOTÓ: KOCSIS ZOLTÁN
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.