Rakonczay, a Billenő Vitéz
Az is most derült ki, hogy azért szakadt meg a kapcsolat a férjével, mert a hajó február elején felborult. A tőkesúly felfelé állt, és a szellőzőnyíláson folyt a víz a kenuba. – A hajó nagyjából tíz centire állt ki a vízből, fejjel lefelé. Majdnem elsüllyedt, megpróbálta kibillenteni a súlyt, de egyedül nem ment, egy nagy hullám segített neki. Két napig folyamatosan evezett, hogy irányban tartsa a kenut – nyilatkozta a TV2-nek Rakonczay Viktória.
Rakonczay Viktória és Rakonczay Gábor első magyar párosként 2006-ban evezték át az Atlanti-óceánt saját tervezésű és építésű hajójukkal, a Tűzhangyával. Akkor több mint 50 nap alatt, kikötés nélkül tették meg a Kanári-szigetek és Antigua partjai közötti 5200 kilométert. Vegyespárosként világrekordot döntöttek, a National Geographic Adventure az év kalandja (Best of 2008 Adventure) díjjal ismerte el a teljesítményüket. Sőt, felkerültek a Guinness-világrekordok listájára.
Múlt december kezdett a hír terjedni, hogy Rakonczay Gábor ismét hajóba száll. A világon elsőként egyedül kenuval akart átkelni az Atlanti-óceánon. A Fa Nándor által tervezett és épített Vitéz nevű kenuval tavaly december 21-én Lagos kikötőből indult neki a nagy kalandnak. 2012. január 6-án érkezett meg a Kanári-szigeteki Las Palmasba. Ezt a távolságot a tervezett 20 helyett 16 nap alatt teljesítette, amivel világrekordot állított fel. Némi pihenő után január 25-én indult el, ám február hatodika óta nem érkezett hír róla. A kenus felkutatásra indult egy magyar vitorlás Szeremley Hubával, aki ugyanazon az útvonalon vágott neki az óceánnak, amin Rakonczay Gábor is elindult. Nem találták az óceánátkelő evezőst.
Az expedícióról beszámoló www.atlantix.eu honlapon felesége naplóbejegyzésekben úgy írt, mintha napi kapcsolatban lett volna a férjével – miközben a kenura vitt egyetlen műholdas telefon nem működött. Kardos Gábor vitorlás szerint felelőtlenség volt vészjelző (EPIRB) nélkül elindulni, bár ennek pszichés okai vannak. Mint ahogy annak is, hogy felesége ennyire tartja magát. – Valószínűleg azért nem vitt magával EPIRB-bóját, mert nem is akarja, hogy megmentsék. Gábor azért indult el, mert teljesíteni akarja, amibe belevágott. Az EPIRB automatikusan jelet ad, ha a hajóba bizonyos mennyiségű víz megy. Gábor maga akarja megoldani a dolgokat, ha kimentik, biztosan vége a kalandnak. Szerintem akkor is felelőtlenség volt elindulni – nyilatkozta korábban az Indexnek Kardos.
– Nincs olyan biztonságos hajó, amit kellő szorgalommal és kitartással ne lehetne tönkretenni. Ez a kenu úgy épült, ha Gábor tartja az előre megbeszélt útirányt, és betartja az ilyenkor szokásos előírásokat, akkor biztosan partot ér. Ahol egy ilyen hajó fel tud borulni, ott vissza is billen egy következő hullámnál – mondta lapunknak Fa Nándor. A tapasztalt vitorlás szerint a kikötés azt bizonyítja, hogy a szerkezet jól vizsgázott, de addig nem akar többet mondani, amíg nem beszélték át Rakonczayval a több ezer kilométeres tengeri út tapasztalatait. Fa Nándort igazából a táv megtételének gyorsasága lepte meg. – A Vitéz, azaz az első tőkesúlyos kenu esetében ez komoly rekord – tette hozzá.
Viktória ma indul a Karib-szigeteki Antigua szigetére, hogy a hétvégére a férjével együtt térjenek vissza Magyarországra.