Olimpia: 2014-től több csatorna is közvetítheti

Mintegy fél évszázadot ölelt fel a European Broadcasting Union és a Nemzetközi Olimpiai Bizottság együttműködése. Ezen időszak alatt a kontinens közszolgálati televízióit tömörítő szövetség birtokolta a játékok közvetítési jogait, így azok csatornáin követhették figyelemmel a nézők az ötkarikás versenyeket. Így lesz 2010-ben, Vancouverben, illetve 2012-ben, Londonban is - ám meglehet, három év múlva utoljára.

A NOB döntése értelmében a 2014-es, szocsi téli olimpia, valamint a 2016-os nyári játékok közvetítési jogait a francia tulajdonban lévő Sportfive nevű cég értékesítheti. A vállalat 250 millió eurót fizetett a csomagért, 20 százalékkal többet, mint amennyit a közszolgálati médiumok szövetsége tudott volna. A győztes ajánlat nyomán minden bizonnyal a kereskedelmi csatornák képernyőire vándorolnak az olimpiai versenyek.

Már amelyik. Tudniillik a Sportfive rendkívüli összeget fizetett a jogokért, ezért nyilvánvalóan magas árakon igyekszik majd továbbadni azokat. A cég akár sportágankénti bontásban is árulhatja a közvetítési jogokat, így akadhatnak olyan olimpiai versenyek, amelyek nem kerülnek képernyőre.

A magyar közszolgálati televízió helyzete ebben a rivalizálásban kilátástalannak látszik. A csatorna képtelen versenybe szállni profitorientált vetélytársaival, mert hiába garantálná a megfelelő nézőszámot, a jelenleg hatályos médiatörvény a reklámozási időt szoros keretek között tartja, így nem is képződhetnek olyan bevételek, mint a kereskedelmi csatornák esetében. Felvetődhet a kérdés: ha a gazdaságilag erős médiumok el is orozzák a nagy nézettséggel kecsegtető sportágakat, akkor a közszolgálati csatorna legalább a magyar sikereket ígérő, de korlátozott nézettséget produkáló sportágakat igyekszik-e megszerezni?

A Népszabadság információi szerint a válasz igen, de valószínűleg hiába. A Sportfive ugyanis aligha hajlandó „elkótyavetyélni" a jogokat. (Ez történik a MotoGP esetében is: a közvetítési jogokkal rendelkező Dorna olyan árat szab, amelyet egyetlen csatorna sem fizet ki, ám a cég nem enged, így Magyarországon nem lesz képernyőn a sportág.) A téli olimpia alacsony honi nézettsége miatt nem számíthat érdeklődésre a csatornák részéről.

Tudomásunk szerint a Sport TV-nél hasonlóan vélekednek, bár „van az a kevés pénz", amennyiért a csatorna harcba szállna a téli olimpiáért. A nyári játékok esetében a tematikus csatorna nem számít a főbb kereskedelmi televíziók rohamára, mert egyetlen kajak-kenu olimpiai finálé sem versenyképes egy-egy kommersz amerikai akciófilmmel. Ugyanakkor a sporttelevízióknak - amennyiben lehetőségeik engedik - el kell menniük a végsőkig a közvetítési jogok megszerzéséért vívott licitháborúban, már csak „küldetésük" okán is.

Ellenben a közszolgálati médiumok félelme a nagy kereskedelmi csatornák „gyarmatosításától" alaptalannak látszik. Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója érdeklődésünkre elmondta: egy országos kereskedelmi csatorna számára érdektelen az olimpia, miután túlságosan nagy befektetéssel arányaiban kevés nézőt vonz.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.