Olasz meló

A gyorsaságimotoros-világbajnokság első futama Katarban rávilágított, hogy az utóbbi években spanyol uralom alá kerülő és ellaposodó sorozatban is lehet még izgalom. Ennek csak az egyik eleme, hogy Valentino Rossi újra régi formáját nyújtotta. A másik: a mérnökzseni Gigi Dall’Igna vezérletével újra versenyben van a Ducati.

„Grazie! Grazie! Grazie!” Ezzel az első oldalas címmel jelent meg hétfőn a világ legnagyobb sportlapjainak egyike, a La Gazzetta dello Sport. S nem labdarúgás, hanem az olasz motorsport miatt ragyogott szebben a nap Itáliában. A nagy örömben talán csak két ember maradt keserű kicsit; éppen az a kettő, aki az utóbbi évek alighanem legnagyobb melóját végezte el ezért az eredményért.

A győzelmi sorozatot a Forma–1-ben a Ferrari kezdte Malajziában, és ekkor csak a legvérmesebb olasz rajongók hittek abban, ami a nap végére megtörtént. A gyorsasági motorsport királykategóriájában, a MotoGP-ben ugyanis a Yamahával versenyző nemzeti hős Valentino Rossi csodálatos győzelmet aratott. Méghozzá úgy, hogy mellette a pódiumon a Ferrari utáni másik nemzeti büszkeség, a Ducati két versenyzője, Andrea Dovizioso és Andrea Iannone feszített. Arra, hogy a bolognai gyár két motorosa is dobogóra álljon, emberemlékezet óta nem volt példa, és bizony arra is csaknem kilenc évet kellett várni, hogy a mára teljes ibériai fennhatóság alá kerülő világbajnoki sorozatban ne mutatkozzék spanyol versenyző az emelvény valamelyik fokán. Győzelmével Rossi újra beírta magát a sportágtörténeti könyvekbe, hiszen legutóbb pontosan öt esztendővel ezelőtt, a 2010-es Katari Nagydíj után vezette a vb-pontversenyt.

Sikerére nyolc-tíz körig nem sok jel utalt. Ahogyan „rendesen”, az olasz géniusz bűn rossz rajtot produkált, és az első körben a kiábrándító tizenkettedik helyen motorozott. Innen kezdődött a felkapaszkodás. Az igazi meglepetés azonban abban állt, hogy az elöl haladó hármasban nem a MotoGP utóbbi éveit „legyaluló” és unalmassá tevő Honda gépei száguldottak, hanem hosszú ideje csak szenvedő, lassan már minden rossz vicc tárgyát képező Ducati konstrukciói. A két Andrea olyan lenyűgöző produkcióval keserítette el a hozzá csatlakozó kétszeres világbajnok spanyol Jorge Lorenzót, hogy a szurkolóknak szinte könnybe lábadt a szemük. Ebben a trióban tűnt fel a fél távnál Rossi. A végén pedig azt mondta a nagy Valentino: „Ez volt életem legnagyobb diadalainak egyike.”

Hármas befutó: balról Rossi, Iannone, Dovizioso
Hármas befutó: balról Rossi, Iannone, Dovizioso
Fadi Al-Assaad / Reuters

Ezzel szemben a második helyen befutó Dovizioso olyan szomorúan szállt le a vörös-fehér gépéről, hogy az a tévé előtt is fájt az embernek. Hatalmas csatában kapott ki, s ez még akkor is rosszul esett neki, ha a második helyről néhány hónapja nem is álmodhatott a gyenge motorja miatt.

A Ducati váratlan eredménye arra is rámutatott, hogy akad még egy Rossihoz hasonló olasz zseni a bokszok környékén, ám ő a tervezőasztalnál ül. Gigi Dall’Igna ugyanis valóságos csodát tett a bolognai gyárnál, bár az eredmény egyelőre egyfutamos. A mérnök két éve érkezett a bukdácsoló Ducatihoz a másik olasz gyártótól, az Apriliától. Új tervezési szemléletet vitt Bolognába: nemcsak blokkot épít, majd köré vázat – ahogyan eddig a Ducati tette –, hanem a két rendszert együtt kezeli. Bár a váratlanul jól sikerült futam dacára ő is szomorú volt – annak ellenére, hogy erre az évre csak egyetlen győzelmet remélt, s az majdnem azonnal össze is jött –, keserűsége aligha tart sokáig. Versenyzői pedig biztosan örülnek a jelenlétének, mert Dall’Igna már-már úgy kezeli őket, mintha azok a saját gyermekei lennének. Ez fölöttébb furcsa a Forma–1–éhez hasonlóan rideg légkörű világ(bajnokság)ban. Érthető, ha a harmadik helyen befutó Iannone nem győzött hálálkodni a mérnökzseninek és a Ducatinak a futam után.

Mivel a bolognaiak néhány esélykiegyenlítő kedvezményt még megkapnak a Yamahával és a Hondával szemben – éppen azért, mert az utóbbi éveik gyalázatosan gyengék voltak –, Dovizioso szezon előtti nyilatkozatát immár tényleg komolyan kell venni. Az Andreák egyike azt mondta: „Határozottan az a véleményem, hogy a Ducati beleszólhat a végjátékba.”

Így pedig lehet folytatni Sebastian Vettelnek a csapatrádióba üvöltött mondatát, hogy a Ferrari visszatért. Újra itt van Rossi és a Ducati is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.