Név, érték

A Forbes az idén is elkészítette a sportvilág legértékesebb márkáit rangsoroló listáját. A jó eredmény néha egyetlen balul sikerült szponzori szerződésen bukik. Így volt ez a cégek versenyé ben: 19 milliárd dolláros értékkel az első helyre került a „pipás” ruhamárka, míg a „háromcsíkos” vetélytárs a tavalyi 7,1 helyett ezúttal mindössze 5,8 milliárd dollárt ér. A Derrick Rose-zal kötött 185 millió dolláros együttműködés a kosárlabdázó sérülései után már nem is tetszik bomba üzletnek...

A legnagyobb kereskedelmi értékű sportesemény még mindig az 500 millióra taksált Super Bowl. Ha van a perselyben mintegy 4 millió dollárja, bárki vásárolhat harminc másodpercnyi reklámidőt a nagy show idejére. (Tíz éve ugyanez 44 százalékkal volt olcsóbb.) Dobogós a nyári (348 millió dollár) és a téli olimpia is: az utóbbinak az idei szocsi viadal 123 millióról 285 millióra emelte az értékét!

A futball-vb csak a negyedik, igaz, így is termelt 2,1 milliárd dollárnyi tiszta hasznot, az értéke azonban „mindössze” 170 millió. Meghökkentő, de az amerikai egyetemi kosárlabda-bajnokság, az NCAA final fourja (143 millió) megelőzi a labdarúgó Bajnokok Ligáját (139 millió). Hogy a sportuniverzum mennyire nem Európa-központú, azt jól mutatja, hogy az MMA-versenyeket szervező Wrestle Mania mellett csupa amerikai érdekeltségű rendezvényt – a Major League Baseball World Seriese mellett a Daytona 500 autóversenyt és a Kentucky Derbyt – találunk még a listán.

A legjobban jövedelmező csapatok versenyét toronymagasan nyerte a New York Yankees, amely ragyogóan profitált legendás csapatkapitánya, a Derek Jeter visszavonulása körüli tömeghisztériából: értéke a tavalyi 443-ról 521 millióra emelkedett. A jenkik mögött két európai, ámde globális branddé nőtt futballklub, a Real Madrid (484 millió) és a Barcelona (361 millióról 438 millió) áll; a gránátvörös-kékek új mezszponzori szerződése pompásan jövedelmez.

A legjobb tízbe két amerikaifutball-csapat került be: a Dallas Cowboys 273 millióról tornázta fel magát 404 millióra, ez a negyedik helyre elég. A New England Patriots az új bérletekhez járó mobilapplikációnak és a stadionjában bevezetett wifinek köszönhetően 223-ról 351millióra növelte értékét. A Manchester United futballcsapatának gyengélkedése viszont a számadatokon is tükröződik: 433-ról 399 millió dollárra esett a klub ázsiója. A Bayern München 287 millióval a hetedik.

A Yankees mellett a múlt évi World Series-győztes Boston Red Sox és a Los Angeles Dodgers képviseli a baseballt, míg a tizedik helyre egy kosárlabdacsapat, a Los Angeles Lakers „csusszant” be. Méghozzá impozáns növekedéssel: a tavalyi 145 millió helyett most 254 millió dollárt kóstál a márka. A sportolók egyéni brandjeinek lajstromában épp egy kosaras, LeBron James (37 millió) áll az élen.

Szorosan mögötte a botrányait maga mögött hagyó Tiger Woods golfozó, illetve a svájci teniszfenomén, Roger Federer következik, ám ő a tavalyi 46 milliós értékéhez képest most „csupán” 32 milliócskát könyvelhet el. A British Open-győztes golfozó, Phil Mickelson a negyedik, a hatodik Usain Boltot pedig simán előzi az indiai krikettjátékos, Mahendra Singh Dhoni. Cristiano Ronaldo – mezszámának megfelelően – a hetedik, két hellyel és ötmillió dollárral előzi meg a 12 milliós Messit, közöttük pedig a lista másik kosarasa, Kobe Bryant áll. Rafael Nadal – új belépőként – a tizedik.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.